Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Elbileiere lader brannfarlig"

Startet av S4e, torsdag 24. november 2016, klokken 21:14

« forrige - neste »

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

 
Sitat fra: bno på onsdag 02. august 2017, klokken 14:58
Har en 4 polt blå CEE 32A vegguttak i garasjen. Ønsker å lage meg en overgang til schuko/hunn for bruk på div. elektroverktøy i garasjen typisk kappsag (10A) maks 16 A. Anlegget er (IT) 3 fase+J.
Hvordan kobler man da i 32A støpselet?
Her vel det slik at man har L1 - N = 230VAC, L2 - N = 230VAC, L3 - N = 230VAC og jord.
Blå kontakt har ikkje N. Dermed er det 230 V mellom L1-L2  L2-L3 og L1-L3.
Der er dermed teknisk mulig å koble overgang til ein av desse kombinasjonar.  Ulempen er at det vil være mulig å belaste overgangen med 32A uten at sikring går. Det vil gjerne føre til varmegang og potensielle skader på personell og bygningar.  Ein slik overgang vil dermed måtte innhalde ein sikring. Finnes ferdig byggssentral frå t.d. Biltema og Jula, kostar rundt 1000 kr. Desse vil fungere fint og lovlig for midlertidig bruk.  Neppe beste måten å permanent lade ein bil, men det var ikkje planen her.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjellG

Strengt tatt vet vi ikke hva denne kursen er sikret med.

Uansett, et alternativ kan være å bytte sikring i skapet. Da kan en fritt bruke en overgang til schuko på denbe kursen. Ev bør en vurdere typeB om det skal lades bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA