Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyhetsresurser om bil og bilteknologi

Startet av Ladefabrikken, torsdag 21. april 2011, klokken 10:52

« forrige - neste »

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

III

#1
Artig !
Nå spørs det jo om Th!nk har mulighet til å satse på denne når storeier og litiumbatteriprodusent skal ha et ord med i laget ,  men det er lov å håpe ? Kunne vært noe for Th!nk O dette.

Kanskje får en annen bilprodusent enerett på denne , Toyota kanskje ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på mandag 28. mars 2011, klokken 13:43
Dette tror jeg Lunde vil like :)  http://www.ytwhw.com/2011/0304/New-Sumitomo-Electric-Battery-90-Cheaper-Than-Lithium-Ion-Nikkei.html  Hvis dette stemmer så er virklig håp for elbilen.  ;D

Med det krav på min. 80 grader er det ihvertfall et håp om å kunne parkere bilen et par uker uten lading tilkoblet og fortsatt ha en god del kapasitet igjen på batteriet. Det er nesten et krav om el-biler skal kunne erstatte fossilbilen som familiens eneste bil. Med 300 grader som dagens Zebra krever er det dessverre helt urealistisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

#3
Hmm umulig med dagens ZEBRA som holder 300 grader sier du?
Har kjørt min over 50 000km nå og skal jeg være ærlig bruker jeg ikke mye tankekraft på det faktumet der gitt. Som alle andre eller de som bør? plugger jeg inn hvor som helst jeg finner strøm helt uavhengig om  det mangler mye eller lite energi på batteriet.

Tapet er vel snaut 100 Watt. Eller ca 800kWh årlig. Det er ikke mer enn jeg kan ha spart på å kjøre bilen til jobb to skarve dager.  ;D
Noen av  leveandørene kommer nå med isolert og oppvarmet batterikasse for sine litium batterier. Om denne er eller kan være like godt isolert som et ZEBRA batteri vet jeg ikke, men det går fort noen watt der også.

Ellers bør alle ønske flere brukbare batterialternativer velkomne. En uting om en teknologi får enerett på et stort marked.  Om de kan klare seg med 80 grader på pakka blir vel energiforbruket redusert til mellom en tredel eller firedel tipper jeg?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#4
En liten oppklaring på sin plass kanskje ? ::)  Jeg er ikke fanatisk opptatt av den ene eller andre batterikjemien, men er opptatt av at det er et ballansert syn på saken. Jeg har brukt mye litium polymer batterier i modellfly og er selvsagt fasinert av effekten de leverer. (dog ikke så imponert over levetiden og stayerevnen) . Litium batteriene har relativt høyt energiinnhold og en ekstrem effektkapasitet og god virkningsgrad.

Dog er det ikke alltid tørre tall og fakta har så stor innvirkning i praksis som mange velger å tro. Jeg mener fortsatt at litium er litt "hypet" dvs fokuset har vært ekstremt på de gode egenskapene, mens de negative har vært "glemt"? For Zebras del har det vært stikk motsatt føler jeg. Et batteri er ikke bare noe man opplever der å da, men noe som skal oppleves i mange år. Om man kan tolke signalene rett på f.eks iMiev sine batterier kan man påregne en kapasitetsreduksjon på 20-30% etter drøye 100 000Km en levetid på opptil 150 000Km. Dette  vil medføre at mange må skifte batteri midtveis i resten av bilens levetid. Jeg misstenker at du slipper med ZEBRA og inbiller meg at energiregnskapet for en ny litiumpakke underveis garantert er mer energikrevende enn løpende tap på ZEBRA. MEN som sagt time will show som det heter på godt norsk  ;D Fasiten får vi om noen år. Etter 50 000 har jeg neppe mistet en eneste prosent.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på mandag 28. mars 2011, klokken 17:45
Hmm umulig med dagens ZEBRA som holder 300 grader sier du?
Har kjørt min over 50 000km nå og skal jeg være ærlig bruker jeg ikke mye tankekraft på det faktumet der gitt. Som alle andre eller de som bør? plugger jeg inn hvor som helst jeg finner strøm helt uavhengig om  det mangler mye eller lite energi på batteriet.

Ja, men du er da avhengig av å plugge inn. Hva skjer om bilen din må stå parkert med halvfullt batteri en uke eller to på et sted der du ikke får ladet ? Det er en reell problemstilling for min del, jeg kan f.eks ikke ha bilen plugget inn kontinuerlig på hytta da det ikke er innlagt strøm der.

Med kun 80 grader i batteriet vil tapet være langt mindre og problemet forhåpentligvis minimalisert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Det skjer ikke med meg, men om det mot formodning skulle skje blir det dødt. Akkurat som men min gamle ni-cd TH!NK. Utfordringen er å parkere nær en stikkontakt. Ikke mer enn det.

Klart dette kan være en utfordring for noen, men jeg har ikke hørt noen tilfeller der det har vært et problem i praksis. Med et unntak å det var en "glipp" på OSL der sikringene gikk mens vedkommende var på ferie.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

III

Sitat
Ja, men du er da avhengig av å plugge inn. Hva skjer om bilen din må stå parkert med halvfullt batteri en uke eller to på et sted der du ikke får ladet ? Det er en reell problemstilling for min del, jeg kan f.eks ikke ha bilen plugget inn kontinuerlig på hytta da det ikke er innlagt strøm der.

Går det ikke an å få til noe med et solcellepanel, eller blir det for lite strøm?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jkirkebo

Sitat fra: AGD på mandag 28. mars 2011, klokken 21:55
Sitat
Ja, men du er da avhengig av å plugge inn. Hva skjer om bilen din må stå parkert med halvfullt batteri en uke eller to på et sted der du ikke får ladet ? Det er en reell problemstilling for min del, jeg kan f.eks ikke ha bilen plugget inn kontinuerlig på hytta da det ikke er innlagt strøm der.

Går det ikke an å få til noe med et solcellepanel, eller blir det for lite strøm?

Jeg har 900W med solellepaneler på hytta, på en god dag lader jeg noe over 300Ah, det blir inntil 3.8kWh. Normalen er en god del lavere, gjerne bare 1.5kWh. 100W kontinuerlig blir 2.4kWh pr. dag, og jeg trenger den strømmen til andre ting...

Jeg kan lade el-bil fra et 5.6kW aggregat, men det er meget lite aktuelt å ha det gående kontinuerlig. Det blir nok isåfall noen timer før avreise om det er behov for det. Dessverre tiner ikke et Zebra-batteri på noen timer.

Uansett er det ikke lansert noen kommende, passende biler med Zebra-batteri for min del. Trenger en viss størrelse og rekkevidde som Think er milevis unna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA