Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering desember - januar 2017/2018

Startet av ChrML, mandag 25. september 2017, klokken 17:26

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Prisforskjellen på S75D og S100D er på ca kr. 200.000,-.

Prisforskjellen på X75D og X100D er på ca kr. 156.000,-.

Hvorfor er det så stor forskjell i prishopp for å bytte fra 75 KwH batteri til 100 KwH på de to modellene? Det er jo også på X at nytten i å ha 100Kwh er klart størst, siden rekkevidden der med 75 KwH er i knappeste laget. På Model S er jo 75 KwH også helt ok til langkjøring.

AttackOfTheMac

Er vel ingen som vet. Men forskjellen er stor uansett,
spesielt med tanke på at 3LR som koster $25k mindre enn S75 har 98km lengre rekkevidde...

Spekulerer i at 75 snart blir til 85 og at prisen på 100 blir lavere.

Simen1

#2
Bare litt tankespinn rundt prisene:
Hvis vi antar at prisdifferansen på S75D og S100D kun representerer differanseprisen på 200000 kr batteriet så kan vi regne oss frem til prisen på S...D med andre hypotetiske batteristørrelser. F.eks ville en S0D (altså bilen uten batteri) kostet 17 750 kr, altså bortimot gratis. En hypotetisk X0D ville kostet 233 100 kr.

Analytikere anslår Teslas kostnad for batteriet til 21-22% av totaprisen på bilen. Kilde. Med andre ord burde prisdifferansen på S75D og S100D bare vært rundt 45 000 kr.

Alt dette sier meg at prisen på de forskjellige utgavene har fint lite å gjøre med Teslas batterikostnader. De tar hva de føler de kan ta.

Angående framtidsspekulasjoner så tipper jeg Tesla er fornøyd med de prisene de har nå og beholder de en god stund til. Blant annet fordi de trenger de folkene de kan til å produsere model 3. Da passer det dårlig å lokke folk til å kjøpe flere S og X slik at folk må flyttes fra produksjonen av 3 tilbake til S og X. Om noe så tipper jeg de oppgraderer utgavene med 100 kWh til 110 kWh og setter opp prisene i samme slengen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

ludwig_holberg

Fornuftige betraktninger. Kanskje vi ser 110 KwH ja, kombinert med SW-begrenset alternativ på ~85 KwH.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA