Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen

Startet av Awalseng, torsdag 14. september 2017, klokken 12:55

« forrige - neste »

Awalseng

Hei, jeg har nylig flyttet til Fredrikstad, og ser at nå som de setter opp flere bommer her nede enn i Oslo at jeg gjerne skulle ha gått fra min lille Auris til en elektrisk.
Problemet er at jeg bor i blokk uten lademuligheter hjemme.
dog så er det soucko kontakt på skolen, eller type 2 400v/32amp lademuligheter i Fredrikstad sentrum(kostnadsfritt) samt hurtiglading.
hvor lang tid må jeg estimere å bruke på ladetid feks ved type2 lading? 
og er det mulig å leve med en eldre leaf(24kw) uten mulighet for hjemme ladning?
eller burde jeg heller ta et 2000krs billån å kjøpe en nyere zoe eller egolf med en gang?

som student er jo budsjettet noe begrenset, bruken vil forøvrig være til og fra skolen, og noe arbeid i distriktet. men antar maksimal reisevei en vei vil være på rundt 70km (E6)
og eventuelt er det noen årsmodeller jeg ikke burde styre meg inn på feks når det kommer til eldre leaf og egolf?

håper på positive tilbakemeldinger, og beklager for min manglende kunnskap om emnet, litt for vandt til å bare fylle på en gang hver 14é dag xD

jkirkebo

Sitat fra: Awalseng på søndag 23. juli 2017, klokken 14:12
Hei, jeg har nylig flyttet til Fredrikstad, og ser at nå som de setter opp flere bommer her nede enn i Oslo at jeg gjerne skulle ha gått fra min lille Auris til en elektrisk.
Problemet er at jeg bor i blokk uten lademuligheter hjemme.
dog så er det soucko kontakt på skolen, eller type 2 400v/32amp lademuligheter i Fredrikstad sentrum(kostnadsfritt) samt hurtiglading.
hvor lang tid må jeg estimere å bruke på ladetid feks ved type2 lading? 
og er det mulig å leve med en eldre leaf(24kw) uten mulighet for hjemme ladning?
eller burde jeg heller ta et 2000krs billån å kjøpe en nyere zoe eller egolf med en gang?

som student er jo budsjettet noe begrenset, bruken vil forøvrig være til og fra skolen, og noe arbeid i distriktet. men antar maksimal reisevei en vei vil være på rundt 70km (E6)
og eventuelt er det noen årsmodeller jeg ikke burde styre meg inn på feks når det kommer til eldre leaf og egolf?

håper på positive tilbakemeldinger, og beklager for min manglende kunnskap om emnet, litt for vandt til å bare fylle på en gang hver 14é dag xD

Schuko på skolen vil vel fungere bra, så lenge du kan påregne å få ladet når du trenger det (dvs. ikke alltid er fullt der). Du kan jo evt. være først ute om morgenen ;)

Men hvor i Fredrikstad sentrum kan du lade på 400V/32A kostnadsfritt? Apenesfjellet har bare schuko (kostnadsfritt, men 4 timer maks).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elekTrond

Student her i blokk uten lademulighet. Har både schuko og type 2 på campus noen km unna. På min 16 kWh i-Miev tar det fem timer på 16A type 2, og åtte timer på snegle-10A. Gang opp med 1,5 og du får ladetid på et 24 kWh batteri.

Jeg lader også opportunistisk i sentrum, mekkegarasje og der jeg måtte være. Det som er slitsomt er når du må planlegge å bli unødig lenge på lesesalen, gå et stykke for å sette fra seg og hente igjen bilen etc. Samme hvis du kjører dine 2x 7 mil, kommer hjem sént og skal bruke bilen tidlig neste morra. Spesielt når det er surt og kaldt, regn/snø/is og du kanskje står på en tidsavgrenset ladeplass.

Et tips er å montere en fossilvarmer (Binar/Eberspächer/Webasto) for å avlaste kjørebatteriet. Varmen på fullt desimerer rekkevidden til ~2/3. Du kan også avskrive helt å hurtiglade et beinkaldt batteri hvis du ikke forbruker det meste av kapasiteten daglig. Det er dyrt nok per km selv i 20°C. I tillegg får du generelt litt færre km per kWh av et nedkjølt batteri, nedbør, ubrøytet veg osv osv osv...

Jeg brukte studielånet på elbil og tar støyten når den kommer. Du får regne litt på hvor lavt du kan gå i pris. Hvis du får mange jobb/praksis-dager i uken og må kjøre 14 mil daglig, hele året, kan det være at du rett og slett må opp på en Zoe. Først som sist.

PS! En (u)behagelig bieffekt av elbil er at det er så lettvint å kjøre 1 km hit, 1 km dit, skal bare, kjøre til døra, lett å finne parkering, ikke slite motor med kaldstart osv... at du fort blir lat og plutselig er du feit uten å skjønne hvordan det skjedde.  :o ::) :police:
'13 Mjau

Carl Anton Stenling

Hvordan er parkeringen om natten? Er det i tilknytning til blokka eller gateparkering?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Andreas Nicolai Walseng

klarte å glemme passordet, og ble ikke sendt ut ny passord mail xD

Muligens jeg tok litt feil angående parkeringen i Apenesfjellet, trodde det var 6,6kw ladere der.
men ser det er noen ladere ved kongstehallen, dog kun Schuko, men er jo rask 5 min gange herfra.

Primær grunnen for å bytte til elbil er egentlig bommene som dukker opp, kjøring til skolen vil ligge på ca 1000kr måneden, bilen i seg selv jeg har nå (Auris HSD) bruker lite på selve kjøringen.

når det kommer til parkering så er det parkering utenfor blokken,og vurderte alternativet med en 100m ledning, men bor i tredje, og den måtte gått ned langs veggen og rundt blokka :P

Men om jeg kjøper meg en  2014/2015 leaf med 24kw batteri, hvor mange mil får man i faktisk distanse? og eventuelt hva vil "drivstoff" kostnader ligge på i måneden? sett at jeg får 79mil på 40liter til 390 kr i aurisen min xD

chriso89

Jeg skal være litt buzzkill.

Jeg hadde aldri kjøpt elbil uten lading utenfor hjemmet mitt.   Du risikerer å komme til fulle ladere både i nærheten og på skolen. Du kommer til å gå veldig lei av å hurtiglade så mye som du kommer til å gjøre.

Elbil er fantastisk bil alternativ men uten lading ved hjem så må jeg nesten si det ikke er verdt det

Carl Anton Stenling

#6
Selv om det finnes unntak så er det sjelden en god løsning å basere seg på lading hvor du er usikker på tilgangen. I praksis betyr det at lading om natta nesten alltid er nødvendig. Unntaket kan være dersom du har helt sikker tilgang på lading på dagtid.

Slik situasjonen beskrives her så er det nok smartest å arbeide for å få på plass ladepunkter tilknyttet parkeringen ved blokka. Alternativt kan fast avtalt lademulighet i nærheten (hos en nabo el.l.) være en mulig løsning.

Jeg vil fraråde kjøp av elbil dersom ladesituasjonen er uavklart. Da bør man heller legge energien inn i å få ladepunkter på plass. Det er mange som er i samme situasjon for tiden - så kanskje dere kan arbeide sammen i en ladegruppe blant beboerne i blokka?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA