Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av brunost, onsdag 13. september 2017, klokken 19:41

« forrige - neste »

brunost

Leser titt og ofte om noen som har oppgradert lader og noen ikke. Når jeg bestilte med S75D i slutten av juni var dette aldri et option såvidt meg bekjent.. Vil det si at alle nyere S75D har oppgradert lader eller ikke?

mthoring

S 75 bestilt 1. juli eller senere har oppgradert lader. Det fremgår fra spec (view spec) i My Tesla. Hvis det ikke står nevnt noe om lader så har du ikke oppgradert lader.
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

Rolf Gjerdsjø

Forskjellen er maks 16,5 kW kontra 11 kW på vanlig hjemmelading og AC, men det påvirker ikke hastigheten for Supercharger eller CHAdeMo.
Skal du får utnyttet mer enn 11 kW hjemme må du ha en kurs til bilen som er minst 3x32A på 230V (det gir drøyt 12 kW) sånn for å ha et praktisk bilde på det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

krister461



Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:37
Skal du får utnyttet mer enn 11 kW hjemme må du ha en kurs til bilen som er minst 3x32A på 230V (det gir drøyt 12 kW) sånn for å ha et praktisk bilde på det.
Ikke veldig praktisk mtp at Tesla ikke kan utnytte mer enn 8,4 kw på 230V...

brunost

Takk for oppklarende svar. Ikke full krise for min del mao.

Rolf Gjerdsjø

#5
Sitat fra: krister461 på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:39
Ikke veldig praktisk mtp at Tesla ikke kan utnytte mer enn 8,4 kw på 230V...

Kan den ikke lade på 3-fase 230V? I så fall er jo den oppgraderte laderen veldig av akademisk interesse for de fleste av oss, 400V er jo ikke så voldsomt utbredt (ca 20% av norske husstander om jeg ikke husker feil).

Men for å utnytte 16,5 kW fullt ut på 400V kreves da en kurs på 3x25A (17,3 kW). Da skal man uansett ha et ganske solid elektrisk anlegg i huset for å kunne dele ut såpass til bilen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

spirrevipp

Mener du må ha 25A kurs for å få full hastighet med 400V nett. Jeg har 400V nett og 16A kurs, det gir 11 kW.

Kraftselskapet (evt. installatør) var ikke noe særlig gira på å tillate mer enn 16A, men det er egentlig like greit - mer enn raskt nok.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:57
Mener du må ha 25A kurs for å få full hastighet med 400V nett. Jeg har 400V nett og 16A kurs, det gir 11 kW.

Kraftselskapet (evt. installatør) var ikke noe særlig gira på å tillate mer enn 16A, men det er egentlig like greit - mer enn raskt nok.

Ja for pokker, tasta feil på kalkulatoren - rettes nå.  :)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

spirrevipp

Ligger en grei oversikt over ladeeffekt med ulike typer nett / kurser i installasjonsveiledning til veggladeren, den kan lastes ned fra Tesla / Lading / Hjemmelading.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:50
Sitat fra: krister461 på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:39
Ikke veldig praktisk mtp at Tesla ikke kan utnytte mer enn 8,4 kw på 230V...

Kan den ikke lade på 3-fase 230V? I så fall er jo den oppgraderte laderen veldig av akademisk interesse for de fleste av oss, 400V er jo ikke så voldsomt utbredt (ca 20% av norske husstander om jeg ikke husker feil).

Uten oppgradert lader får man maks 7,4kW på 230V IT. Med oppgradert lader får man maks 8,5kW på 230V IT (3-fase). Så den har interesse ja, men forskjellen er ikke veldig stor.

Evt. kan man selvsagt installere en trafo fra 230V til 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

For å utdype litt mer.
Ikke oppgradert lader gir max 27A og 7.4kW på IT 230v (3fas)
27A på en faseleder og 16A på de to andre.
Oppgradert gir 32A på en faseleder og 18A på de to andre.

Så man ser dette greit på IT 230v (3fas) da det vil stå X/27A eller X/28A som min ofte runder opp til.

sigurdi

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA