Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Bondeknøl, mandag 18. september 2017, klokken 17:25

« forrige - neste »

Bondeknøl

http://toponday.com/ups-downs-life-important/

Denne var kul. Stemmer det med våre erfaringer?

Flytt denne tråden hvis den er postet feil.

Pallesnekkern

Jepp, det er lavere luftmotstand i høyden, så det stemmer.  :P

jlan

I 1000m høyde kan en vel veldig grovt regne med 10% mindre luftmotstand ved samme temperatur, men så taper en gjerne en 3-4 % fordi det er kaldere.  Det har dessuten noe å si hvor mye opp og ned det går, da en bare får tilbake ca. 80% av den potesielle energien en opparbeider ved å kjøre oppover.

En annen effekt kan jo være vind, i kupert terreng vil en ligge mer i le. Det er en ulempe i medvind og en fordel i motvind.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Trekkoppbil

Når det er tung metallkule mot metallskinne i dette eksperimentet, så kan man tillate seg å neglisjere rullemotstand og luftmotstand for å gjøre utregninga lettere. Da blir summen av kinetisk og potensiell energi konstant. Når kula er lågt i terrenget er farta stor, og det kula som tar den lågestliggende banen som kommer fortest fram.

Jeg er litt usikker på hvilke paraleller man kan dra til bilkjøring.

Den kula som triller kuppert, triller fritt med stor fart i bånn av daler, og liten fart over bakketapper.
Av og til setter jeg bilen i fri, og lar den trille fritt på samme måten i kuppert terreng: Den triller med stor fart i dalbunner, og med liten farten over bakketopper.
Jeg trur fritrilling kan være svært økonomisk i mange sammenhenger. Andre på forumet her mener det motsatte, at det er mest økonomisk å kjøre i jevn fart oppover, nedover, og over bakketopper og bunner, og man lar strømmen gå ut og inn av batteriet.  Sistnevnte trur jeg ikke på.

turfsurf

Fritrilling vs regen er avhengig av lengden på trillingen. Over en viss variasjon er tapet grunnet luftmotstand større en tapet til lading.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA