Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Rumshot, fredag 21. juli 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

Muffinman

Muffinman må dessverre trekke fra 10-20 kg med støydempingsmaterialer, men henter inn litt på lettere felger igien :)

Tuxedo

#46
Har selv oppdaget at jeg har ufrivillig fått 10-20 kg i støydemping siden min ungdom, dog ikke i bilen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ojn

Meget smalt undertema/spørsmål her, men er det noen som har kjørt tidlig P85D med stivere understell - både med og uten panotak - som kan si noe om hvordan vekten av panotaket slår ut i kjøreegenskaper mtp. ekstra vekt i bilens høyeste punkt?

Med andre ord - om vi utelukker aks i rett linje, og fokuserer kun på kjøreegenskaper i svinger - er det noen reell forskjell på de ulike takkonstruksjonene? Teoretisk sett er det naturligvis det, men har det noen praktisk effekt når du allerede pusher 2,3 tonn gjennom svingene?

lightscribe

Kjørte nettopp med 2 voksen sykler og 2 barnesykler på taket. Syklene pluss tak stativ veier vel omtrent 80 kg. Ble overrasket hvor mye jeg følte det i kjøre-egenskapene.  Trodde først vi hadde for lite luft i dekkene. Litt samme følelse som hvis stien man sykler på er altfor konveks og man konstant glir ned fra toppen. Enklest er å forklare med klisjé: det ble båt følelse.

Cookie Monster

#49
At ekstra vekt på taket er verste sted er ikke ukjent og kan gjøre bilen vinglete å kjøre.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket

Husker jeg så en video for noen år siden tror det var naf? hvor de kjørte en bil i en kjegle løype og så med fulllastet takboks og da feilen den totalt i samme fart.

Uansett ca 60kg ekstra på panotaket på en ganske lav bil som Tesla med tungt batteri i bånn skal du ikke merke stort ved vanlig kjøring. Ved aktiv kjøring på bane og unnamanøver merker man det nok. Har selv aldri prøvd 2 Tesla med samme understell hvor bare panotak er forskjellen. Lånebiler jeg har hatt har hatt panotak og de mykere demperne så de har vinglet mer. Men det er nok mest pga demperne.
80 kg mer som sykler osv som blir enda høyere opp merker man nok mer til som han over nevner.

Ellers hjelper 60-70 kg mindre vekt at 0-100 går ca 0.1 sek raskere på en PD og man kan ha mer nyttelast lovlig :P

Mange andre biler som går langt for å spare vekt på taket men det er biler som BMW M3/M4. De har carbon tak som sparer 5-6kg sammenlignet med Alu. Mitsubishi Evo har alu tak. Taket er stort sett første stedet de starter med å fjerne vekt.
Toyota Supra med Targa tak er mindre ettertraktet når det skal brukes på bane pga mer vekt ca 40-50kg og dårligere avstiving av karosseri. Men det blir helt andre biler igjen enn Tesla.

Står litt om vekt på biler her og hvordan det påvirker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_handling#Roll_angular_inertia

SitatRoll angular inertia
This increases the time it takes to settle down and follow the steering. It depends on the (square of the) height and width, and (for a uniform mass distribution) can be approximately calculated by the equation: {I=M(height^{2}+width^{2})/12} I=M(height^{2}+width^{2})/12.
Greater width, then, though it counteracts center of gravity height, hurts handling by increasing angular inertia. Some high performance cars have light materials in their fenders and roofs partly for this reason
2015 P85D

snd

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 08. juli 2017, klokken 17:13
Men det blir helt andre biler igjen enn Tesla.

Ikke glem Tesla Roadster med karbontak  :police:
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA