Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppbygging av ladekurs

Startet av El-søker, tirsdag 12. april 2011, klokken 11:29

« forrige - neste »

El-søker

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Think, men kan ingen ting om elbiler eller biler generelt!  :-\
Hva skal jeg se etter?

Her er en jeg har sett litt på:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27105994

Takk for svar  :)

Lunde

Skummelt å kjøpe brukt om du ikke får en tilstandsrapport på batteripakka og bilen forøvrig. Mekanisk sliter den med bakakslen og lagrene på svingarmen, oftest på venstre side. Disse kan ikke skiftes ut da det er selve akslingen som er defekt.

Om ikke batteriene relativt nylig har vært ute til rekondisjonering og lasttestet er det overveiende sannsynlig at det er ubehagligheter på gang. Jeg synes også at prisen er litt stiv.

Kan fort blien mer lønnsom investering å kjøpe en nyere modell om du da ikek mot formodning har ambisjoer om å skru selv og kjenner noen som sitter på reservedeler som etterhvert begynner å bli vanskelig å få tak i  :-[

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El-søker

Takk for svar=)

Ble litt mere skeptisk nå.. hun som eier den sa ikke noe om at hun har skiftet batteri eller noe, så da er de nok fra 2002.
Spørs om jeg burde se etter en litt nyere modell da, men syns de er litt dyre.. 2008 modeller på finn ligger på rundt 200 000,-

Må ikke ha Think, har du noen forslag til andre biler? :)

elektrolux

#3
Litt forundret over Lunde sitt svar. Han har lang erfaring med Think, og vet vel at en bil i daglig drift er bedre en en nyreparert bil?

Uansett kjører omtrent alle gamle Think på enten originalbatteriene eller en blanding av disse og andre innbyttebatterier, så det er langt mellom Think classic med "nye" batterier.

Selv syntes jeg den annonserte bilen virker både bra og riktig priset. Den er kjørt under halvparten av det batteriene er oppgitt til å yte, og bør således teoretisk kunne fortsette 50-100000 km videre på batteripakken sin forutsatt riktig bruk og vedlikehold.

Likevel kan en overhalt bil være et godt alternativ. Bilen var ikke perfekt fra fabrikk, og en entusiast vil gjerne ha fjernet limet under blokkene for å redusere faren for stressinduksert lekkasje i blokkene, og gjerne montert batteriovervåkning, og ladestøtte på 12V batteriet.

Det må likevel ikke glemmes at disse gamle Thinkene har passert 10 år, og egner seg best til dem som kan stelle med bilen selv. Verkstedsbesøk kan bli både hyppige og dyre på så gamle biler. Entusiaster har heldigvis utviklet serviceinstrumenter som muligjør service i egen garage.

Eldre PSA; Peugeot 106, Partner, Saxo eller Berlingo er nok mer driftsikre, og et tryggere bruktkjøp for den som ikke mekker selv. Igjen er det snakk om rundt 10 år gamle biler, så tilstand i kjøpsøyeblikket er viktig. PSA belaster batteriet skånsommere, og har en bedre programert BMS som stort sett klarer å hindre destruktiv reversering av cellene.

Der ligger forøvrig en tråd under kjøp og salg som gir en del tips om hva en bør se etter ved kjøp av brukt Elbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Som med alle brukte biler kan man være uheldig og heldig ved kjøp. Når det oppstår feil på bilen er det dyrt å få den reparert på verksted - uansett biltype.

Hvis du ikke har greie på bil vil jeg råde deg til å kjøpe en nyere bil. Ja, det er en større utgift med én gang, men du overtar nybilgarantien fra første eier.

Hvor langt trenger du å kjøre hver dag, kan du lade på jobben og andre kriterier bør avklares før du velger elbil. 2008 og nyere Th!nk har større rekkevidde enn andre elbiler i samme prisklasse. Disse har også vedlikeholdsfritt batteri, mens Th!nk fra 1999 - 2002 og Peugeot, Citroën og Renault fra samme tidsperiode og eldre må ha batteriservice hver 3000 km.

Les alt du kommer over på nettet, et bra sted å starte er http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El-søker

Takk for nyttige svar=)
Jeg kan som sagt ingen ting om biler, så kan jo fort bli litt dyrt hvis den må på verksted. Spørs om jeg skal se litt etter en nyere modell, lønner seg vel i lengden!
Jeg skal bruke den som bil nr 2, til og fra jobb, ca 6 km hver vei..

Lunde

Har fire biler med batterifeil stående her nå. Har med et hederlig unntak tatt en rekondisjonering og lastprøver på samtlige blokker i titalls biler og  alltid funnet flere råtne egg i kurven.

Erfaringen med nylig rekondisjonerte og testede batterier er svært god. De har med et unntak holdt koken i 2-3 år.

Når Ford ikke lenger anser seg forpliktet til å levere deler (som de faktisk ikke lenger har i mange tilfeller)
Basert på overhalinger av det meste kan man få en brukt lader til 15-20 000 kroner. Bakakslinger som denne bilen spiser mange av i løpet av sin levetid skal de ha 23 000 for.
Mulig du føler at jeg er litt negativ nå, men det er en realitet desverre  :-\ Ikke bare batterier det handler om..
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Sitat fra: Lunde på mandag 21. mars 2011, klokken 15:13
Bakakslinger som denne bilen spiser mange av i løpet av sin levetid skal de ha 23 000 for.
Dette er helt unødvendig. Sett inn smørenipler på de bakakslene som fortsatt er iorden, skift lager hvis det begynner å bli slark. Se etter slark jevnlig. Dra kraftig i toppen av bakhjulet, altså utover.
Hele akslingen må dessverre skiftes hvis en gir blaffen og kjører helt til slarken blir skikkelig stor. (med synlig skråstilt hjul)

Jeg vil anbefale alle Think Classic eiere å drøfte dette problemet med erfarne folk på Peugeot verksteder. De har hatt det samme problemet på flere Peugeotmodeller, og utskifting av lager er vanlig.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lynet

Sitat fra: Lunde på lørdag 19. mars 2011, klokken 17:59
Mekanisk sliter den med bakakslen og lagrene på svingarmen, oftest på venstre side. Disse kan ikke skiftes ut da det er selve akslingen som er defekt.

Både lager og akseltapp kan skiftes, har deler liggende. Man må bruke hydraulisk presse og lage seg en del spesialverktøy. Og jeg skal ikke ha 23k for å overhale en bakaksel  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA