Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faceliften er ute på nettet

Startet av Tralten, fredag 01. september 2017, klokken 17:15

« forrige - neste »

Tralten

Hei. Noen som har erfaring med og kjøre denne strekninga? Har en Leaf TEkna 2014 mod 24 kw. Litt bekymra om vi kommer oss mellom stasjonene med tanke på fjellovergangene osv. Erfaringer/tips?

Trekkoppbil

#1
Det er en strekning hvor det sikkert er flott å ta seg en ferietur.

Tar man seg 2 dager eller mer, og man passer på å kombinere overanattinger og andre gjøremål med lading, så kan man prøveå finne ei rute som passer.

Tralten

Fin tur er det:) kjørt der mange ganger med vanlig bil. Men den er nå på verksted og vi skal på ferie dit over. Det som bekymrer meg er to av fjellovergangene som er helt i grenseland på rekkevidde. Usikker på hvor mye strøm den trekker oppover fjellsidene:/

Burger

Sjekk ut litt av tipsa her : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33957.0.html

Greenrace kan topografi, husk at estimat blir feil om du kjører for fort eller regner. Jeg legger inn 1500w i kupe for å ha et buffer.

Kan være en ide å sjekke forbruk til topper. F.eks du har 40% batteri og skal bruke 30% til målet men fra start til topp så går det med 45% som blir mindre enn batteri har, men fra topp så regeneres 15% noe som gjør at tilsynelatende så skulle det gå bra.

Nå husker jeg ikke nøyaktige talla, men fra Storlien til Meråker skal jeg omtrent ikke trenge strøm, men pga det er flatt/går litt oppover til å begynne med så vil jeg ha 10%-15% strøm før jeg drar fra Storlien.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Tralten

Takk for tipset:) skal inn og sjekke mer opp i det. Ser det er komt en del nye ladere. Ser for meg Stryn til Bismo vil være den tøffeste avstanden.

Matheus

Det åpnes hurtig-lader i Oppstryn og Grotli neste veke...Grønn kontakt :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Trekkoppbil

#6
Det finnes ulike ruteplanleggere man kan bruke for å planlegge lading:
http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

24 kwt's batteriet til Leaf er tidkrevende å lade helt opp, mens det kan være raskt å lade når det er ganske tomt, men ikke helt tomt og det er grei temperatur. Da kan man få full ladefart opp til ca 40-60% lading.

Kjører du E6, vil det være visse utfordringer.
Fra Jølster til Skjåk er det 18 mil og mye stigning, uten at jeg finner hurtiglader i mellom på det ene ladekartet jeg sjekka. Det er type2-uttak på Stryn og i tillegg kan du få behov for å finne AC-uttak som ikke finnes på ladekartene.
Du kommer også bort i Arctic Roads-land. Der kan det være nyttig å forstå prisstrukteren på forhånd.
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1409109/

Oppdatering: Nå ser jeg på kartet til Grønn kontakt at det er Chademo i Stryn og Grotli.

i05L0

Sitat fra: Tralten på fredag 07. juli 2017, klokken 09:12
Ser for meg Stryn til Bismo vil være den tøffeste avstanden.

Stryn-Bismo bør være uproblematisk på sommerstid. Har kjørt strekningen flere ganger med i3 60Ah (22kWh) og klarer det alltid med 20 kilometer restmargin.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

Tralten

Vi kjører nordover på søndag. Jeg mener å ha sett chademo lader i Stryn på ene appen. Men Stryn til bismo er ganske langt med bratt oppstigning. Henter noe på veg ned igjen men. Greier vi alle ladingene så kommer vi unna med 4 maks 5 ladingene. Men om vi kun lader 80% kvar gang så er det litt verre:/.

leafnor

Ville ladet:
Byrkjelo =>70% GK
Stryn => 85% GK
Grotli => 60% GK
Bismo => 65% GK
Otta => 65% Fortum
Dombås => 50% AR
Hjelkinn =>65% AR
Fagerhaug => 65% AR

Siden Dombås er AR og du bør bruke abonnementet på Go-Charge kan du velge å lade fullt der (80%). Da skal du klare å komme til Fagerhaug, i allefall til Oppdal (Fortum). Har kjørt på 80% ladet 24KwtLeaf fra Dombås til Fagerhaug i -8 grader vinters tid, det gikk.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ohowl

Ville helt ærlig kjørt om trollstigen, åndalsnes, sunndalsøra, oppdal ene og alene for å unngå AR.

Bonus er at hele den veien er en opplevelse i seg selv!
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

leafnor

Sitat fra: ohowl på lørdag 08. juli 2017, klokken 12:19
Ville helt ærlig kjørt om trollstigen, åndalsnes, sunndalsøra, oppdal ene og alene for å unngå AR.

Bonus er at hele den veien er en opplevelse i seg selv!
Åndalsnes-Sunndalsøra er flaskehals. Det vil kreve å lade til 100%, og en bruker mye ladetid.
Enda med 100% krever det tørr veg og å kjenne bilen godt med tanke på forbruk.
Det får bli vi Molde, lade på Vestnes etter Åndalsnes. Over på moldesiden, ta halsa og Orkanger, og så Berkåk. Nå er ikke AR så ille om en får brukt månedsabonnementet, da er det å lade "full tank" om det ikke er kø bak og en har tid å vente.
K
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ohowl

Tar fergen de gangene jeg kjører den ruten, og kjører nordsiden av fjorden. Da trengs det ikke mer enn 75% på min to år gamle 24kWh for å komme fram med grei margin.

Men så er jeg en sånn særing som liker ferger også da, så jeg kan finne på å kjøre videre mot Surnadal på veien nordover også :-)

Skal du dra Halsa er det kanskje like greit å kjøre Surnadal? Eneste ankepunktet der er vel egentlig at det er litt kronglete å finne laderen (den er på nedsiden/vestsiden av senteret litt bortgjemt mot et skogholt)
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Tralten


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA