Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye funksjoner på Think?

Startet av RunarBT, fredag 06. januar 2012, klokken 21:57

« forrige - neste »

RunarBT

Noken som har kikket på mulighet for å montere ryggekamera på I-Miev?

Det er jo option i nav enheten for ryggekamera, men kanskje ikkje så enkelt å få koblet til kamera og få det til å fungere optimalt?


Kjelli

Ryggekamera burde vært standard på denne bilen.
Er livsfarlig å rygge med folk rundt bilen da det er ingen som hører at bilen er i gang og skal kjøre. Kan nesten ikke skjønne at ryggekamera eller ryggesensor ikke er påkrevet på en slik bil.

Men det nå min mening da :)

Kjell

RunarBT

Eit pluss er jo at du har veldig god sikt bakover, og at bilen er så smal at folk _nesten_ bevist må gjemme seg bar for at du ikkje skal sjå dei.;-)

Men du har eit godt poeng, den er stille...  det er litt av grunne til at eg har lyst å montere eit ryggekamera her. Det virker jo som sagt til skjermen i naviden er klargjort for dette.

Elmo

Sitat fra: Kjelli på tirsdag 20. desember 2011, klokken 12:10
Er livsfarlig å rygge med folk rundt bilen da det er ingen som hører at bilen er i gang og skal kjøre.

Hva med å montere piip'ende ryggelyspære ??? Det har jeg på Saxo'n.
Eller er det led-pære på trillingene kanskje?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kjelli

Pipende pære var en god ide. Men etter å blitt vandt med ryggekamera på outlanderen er jeg hellig overbevist om at dette er den beste løsningen.


Kjelli

TB

Gammel tråd, men tema er aktuelt.
Forsøkt å montere kamera, har ført kabel igjennom ventilasjon kanal bak lykta på venstre side inn i kupé og i dør terskelen fram.

Det som står igjen er revers signal. Er det enkleste å koble seg til ryggelyspære? Har målt etter signal i kontakten som går til radioen,  men ikkje funne noko signal for revers så langt. Forstår det er mange biler som manglar dette signal. Ingen sikring for ryggelyspære har eg funne. Kobla til annen sikring?

CAN bus interface er mulig å bruke, men er gjerne kostbare dei eg har funne så langt.

OVMS er i teorien mulig å bruke, men software må i så fall oppdateres.... ☺

Kabel til ryggelyspære er nok det beste? Nokon som har testa det?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Henta signal frå ryggelyspære på høgre side bak. Kobla inn ledning i kontakten som er bak deksel i bagasjerommet, der er rød / blå kabel ryggelys. Dermed blir ryggekamera automatisk aktivert når bilen settes i revers.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bolfus

Sitat fra: TB på torsdag 06. juli 2017, klokken 23:57
Henta signal frå ryggelyspære på høgre side bak. Kobla inn ledning i kontakten som er bak deksel i bagasjerommet, der er rød / blå kabel ryggelys. Dermed blir ryggekamera automatisk aktivert når bilen settes i revers.
Dette er jo helt fantastisk, godt jobba! Kan ikke du legge ut link til produkter og kanskje bilder av montering etc?



SUNPWRD

Da jeg monterte på min brukte jeg ryggeslys som + til kameraet og + til skjermen fra strømforsyningen til navi ved pedalene. Denne fungerte i og for seg bra, men ulempen var at skjermen alltid var på og søkte hele tiden. Fikk derfor mye støy på skjermen så lenge bilen ikke var i revers. Så jeg endte med å koble skjermen til ryggelys. Har fungert godt i 2 år..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA