Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Long range med 80 kw batteri

Startet av Trekkoppbil, torsdag 24. august 2017, klokken 17:44

« forrige - neste »

Trekkoppbil

I §1-15 er endra til:
(1) Denne paragraf gjelder bil i gruppe M1 og N1 som er godkjent etter bestemmelsene i § 1-15 før 1. juni 2017.

For biler som har vært registrert mer enn 6mnd før eksport, finnes det nye unntaksregler i Bilforskriften:
§ 10a.Spesielle unntak for bil i gruppe M1 og N1
§ 10b.Spesielle unntak for bil i gruppe M2 og M3, N2 og N3
§ 10c.Spesielle unntak for kjøretøy i gruppe O

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817#KAPITTEL_2

sylwester

Trådtittelen ga meg inntrykk av at det ikke lenger kunne importere biler, men slik er det ikke.
Det er vel egentlig en forenkling der biler som har rullet i 6 måneder ikke trenger å godkjennes på nytt hvis de allerede er godkjent i en av de nevnte godkjenningsinstansene?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

#2
Her er det ei ny felle å gå i:
Kjøper man en bil som er et par år gammel, og man sjekker at den har vært registrert, så er risikoen at den har vært registrert i under 6 mnd.
Heretter må man virkelig lese historikken på bilen nøye, og det er ikke lett å forstå ulike motstridene datoer som man finner i historikken for når bilen er registert og avregistert.

  Før kunne man få enkeltgodkjennt opptil 10 nye biler av hver modell med amerikansk typegodkjenning, og man kunne ta inn ubegrensa bruktbiler.  Endringen kan skape trøbbel for den som ikke har vært klar over den, og som kanskje har bil på vei. Det er klønete om man må sende bilen tilbake, eller registrere den i ett 3. land.

Kan dette bli vanskelig for gutta som prøver å ta inn Chevrolet Bolt?

GM og andre aktører godtar ikke at biler som er mindre enn 6 mnd gamle eksporteres ut av USA. Men hvis man regner 6 mnd fra bilen er produsert eller fra første gangs registering, så er det enkelt å regne. Skal man regne perioden eller periodene bilen har vært registrert, så er det straks mye data som man må sjekke og det er rom for ulike tolkninger av datoer, bare pga en tullete formalitet.

sylwester

#3
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 26. juni 2017, klokken 20:10
Kan dette bli vanskelig for gutta som prøver å ta inn Chevrolet Bolt?

Det var visst andre kjepper i hjula der. I USA er Bolt relativt dyr, men amerikanere får tilbake 65.000kr. Bergheim derimot får ikke det når de eksporterer bilen. I tillegg til dette trenger bilen bytte av ladeplugg, radio, etc. så bilens utsalgspris kommer på over 100.000kr mer enn OAe.

For den prisen kan du likesågodt kjøpe en OAe fra en som har gamblet på å selge bilen med fortjeneste på finn.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA