Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladepunkt hjemme

Startet av Geir Haugen, onsdag 23. august 2017, klokken 20:58

« forrige - neste »

Geir Haugen

I en tid hvor det er stort fokus på hvor mye produksjon av batterier til elbil forurenser, lurer jeg på hvor mye en liter bensin eller diesel forurenser før den havner i tanken på bilen min?

Burger

Vanskelig å få et svar på siden det er en stor industri som tjener på at svaret ikke kommer fram. Mener å ha sett en dokumentar som hevdet sist gang ett oljeselskap presenterte strømforbruk på ett raffineri var på 90 tallet.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Det beste svaret jeg kan gi deg er
Nb: Litt gammel, og beregnet på markedet i GB, men illustrerende.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

nr1rayner

Svært innviklet å få et riktig svar på et slikt spørsmål..
Hva skal man ta med? Leting og boring etter olje? Oljen bruker man jo også til andre formål (asfalt, plast for å nevne noe), men igjen, uten olje, ingen bensin/diesel. Produksjon av oljeplattform, frakting av mannskap til/fra plattform osv osv? Og hvordan beregner man ved oljeutslipp?
Strømforbruk til raffinering er vel også litt... vanskelig. Starter man med x liter råolje og bruker 10 kWh for å raffinere dette til 1 liter bensin blir det riktig, men også feil å si at 1 liter bensin krever 10 kWh i raffinering. Biproduktene (gass, diesel, parafin, tungolje osv) får man av de samme 10 kWh.

Samtidig er det svært innviklet å si med elbil.
Hva skjer med batteriet etterpå? Blir de en liten brikke i et stort puslespill i nettverket, som resulterer i at flere kullkraftverk kan stenges bør jo denne gevinsten taes med ikke sant?
Hvis strømmen bilen lades med er kullkraft, skal leting etter kull taes med?
Osv osv osv.

Man kan snu og vende tallene dit man vil for å få det svaret man ønsker. De fleste som dømmer elbilen gjør som regel den samme feilen, bruker NEDC-forbrukstall for fossilbilen og beregner at drivstoffet på magisk vis dukker opp på bensinstasjonen du bruker, mens elbilen bruker kun kullkraft. Forøvrig må jo det være den samme kullkraften man bruker for å få drivstoffet fra tanken på bensinstasjonen inn i fossilbilen  :police: :police:
NEDC-tall finner alle lett, men hvordan er utslippene på en kald forbrenningsmotor? Det er det vel ingen som har kommet med svaret på.
Har spurt flere slike som hardnakket påstår at "diesel er best, elbiler går på kullkraft" om de har kuttet kabelen til huset og satt inn dieselaggregat istedet siden strømmen er så skitten, men enda ikke fått noe svar.

Det enkle svaret er nok dessverre at bensin/diesel er akseptert som drivstoff gjennom så mange år, at folk flest frykter noe annet. Samtidig er det selvsagt mye penger i sving i oljebransjen, så hvor skitten oljen egentlig er finner vi nok aldri ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Knut Røe

Samtidig er det veldig dobbeltmoralsk av staten Norge å pumpe opp olje i tiår etter tiår med enorm fortjeneste, så kommer elbilen og skal liksom være det som redder klimaregnskapet.
Legg ned den hersens oljeindustrien så kanskje det går an å drive med andre ting her i landet også uten at det koster en fot og en arm bare man skal gjøre noe eller kjøpe noe lite. Ting og folk er jo hinsides overpriset pga kostnadsnivået som oljebransjen har ført med seg. Landets rikdom kunne vært brukt på mange flere smarte måter enn det som er gjort til nå. Bare opprydningen etter oljeplattformer og det svineriet der er beregnet til å koste antagelig flere tusen milliarder. Et lite anslag her men kostnadene er store og det må betales av samfunnet.
http://e24.no/energi/oppvasken-paa-norsk-sokkel-kan-koste-over-500-milliarder/23473790
Mange tror Norge er et rikt land men det kan fort forandre seg. Oljeprisen har tatt et skikkelig dypdykk og at den skal under 40 igjen er ikke usannsynlig på kort sikt. Verden nærmest svømmer i olje og Norges utvinning er blant verdens dyreste. I Midt-Østen er det praktisk talt bare å pumpe det opp av bakken, og skifer er ikke vanskelig eller dyrt heller. Det spekuleres i break-even på 35 usd på skifer nå. OPEC kuttet som bringte prisen opp til 55 usd har gjort til at mange rigger i US har blitt satt i drift igjen og som nå strømmer inn på markedet og presser prisen atter igjen nedover.

Elbil fundamentalist

Tommelfinger regel er at energiforbruket på å fremstille drivstoff er det samme som elbilen tilbakelegger. Så innen fossilbilen har startet motoren, så er elbilen allerede fremme. Så hvis man slutter å fremstille drivstoff, så sparer man fra raffineriene den energien som trengs til elektrifisering av bilparken.

En annen tommelfinger regel er at den veislitasjen tankbil-vogntogene medfører for å distribuere drivstoff tilsvarer den veislitasjen elbiler representere. Drivstoffet man sparer pga elbiler, sparer inn n antall utkjøringer med tankbiler.

Det har vært mange tråder på dette før, men resultatet er at disse tommelfinger reglene er rimelig realistiske og nøkterne.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kodalse

Det er nok svært nøkterne tall du har som tommelfingerregler her ja.
Rapport fra TØI sier noe slikt:
"Av anslåtte årlige totale slitasjekostnader på 1,6 milliarder kroner står nemlig tungtransporten for 1,4 milliarder mens personbilene representerer skarve 25 millioner. Resten kommer, ifølge rapporten, fra busser og lette kjøretøyer."

Dvs at hverken elbiler eller normale fossile personbiler gir nevneverdig slitasje, men vi sponser tungtrafikken betydelig hvert år.
Likevel får lobbyister for transportnæringen god gjennomslag for sine argumenter, samtidig som privatpersoner knapt har noe å si.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Burger

Så vidt jeg har forstått så er ikke dette slitasje på toppen som skaper støv, men skader hele veien ned.

Når det snakkes om slitasje på vei er lik for elbil og bil så er det ofte lokalt forurensende svevestøv.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

kodalse

Ja det er riktig. TØI har i sine beregninger i akkurat denne undersøkelsen gått på dekonstruksjon av selve fundamentet.
Når det gjelder toppdekket er vel fortsatt tommelfingerreglen at tungtransport sliter like mye som 50 personbiler (el eller fossil)
Utslipp av CO2 og nitrøse gasser er ikke tatt med i noen av disse.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

Regner med at man med veislitasje hovedsaklig snakker om slitasje på asfalten?
På veier med spor faller personbilen naturlig ned i hjulsporene, mens bussens bredere sporvidde medfører at den ligger og rir på kanten på den ene siden.
Finner det derfor merkelig at tungbiler skal slite så enormt på asfalten.

Men klart, en tankbil sliter selvsagt mer på asfalten/veien enn en strømkabel gjør  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA