Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av Tesla P85D, onsdag 23. august 2017, klokken 14:49

« forrige - neste »

Tesla P85D

Da er vel tiden kommet for å se etter ny Tesla og bytte ut en 2015 P85D. Svært fornøyd, men ny bil og enda lengre rekkevidde frister. Men, nå har produsert denne bilen i 5 år...? Kommet en facelift, og div endringer på batteri valg. Så spørsmålet er, kommer det noe nytt chassie snart?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

OlaM

Hadde jeg vært Elons konsulent ville jeg sagt til ham: Ikke gidd å finn opp Model S på nytt nå. Ta unna noen år med Model 3-produksjon først, bare la S/X-linjene få gå i fred.

Nordtroms

Jeg har en .14 P85 som jeg egentlig tenkte å ha til hjula detter av. Men har i det siste begynt å tenke i andre baner. Har ikke landet på en avgjørelse enda men jeg tenker at det er gunstig å vente så lenge som mulig. Det største verdifallet er allerede tatt så om jeg har den et år eller to til er jo bare bra. Desto mer tec kommer i den nye. Det som jeg tenker er 1. Ila høsten begynner de å produsere S og X med nytt batteriformat. Jeg anser det ikke som usannsynlig at det kan medføre en opprgadering av både effekt og kapasitet. Og 2. Det neste store som jeg ser det er at det innføres MVA. Jeg tenker at jeg bør handle før det men som sagt jeg har ingen panikk.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke det kommer store endringer de neste 12 månedene. Fokuset er Model 3, Model 3 og Model 3.

Men det er ganske mulig de endrer på prismodellene, f.eks kan det hende autopilot blir standard. Jeg tror også vi vil se mindre endringer på diverse detaljer. Det kan hende de bytter til ny batterikjemi, som muliggjør raskere lading og kanskje ~5-10% høyere kapasitet. 75 kWh batteripakken tror jeg lever på lånt tid, jeg tror den blir byttet ut med ~90 kWh batteripakke om noen måneder. (Da med 14 stk av de nye modulene i stedet for 16 stk av de gamle modulene, som dagens 90 kWh batteripakke har.) Det kan også hende f.eks ventilerte seter kommer tilbake.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Ny batterikjemi tror jeg er uaktuelt, med mindre en stor kjemisk revolusjon plutselig skjer. De går jo all-in på 2170 til Model 3, som har samme kjemi som 18650, bare i et annet format. Og 18650 blir faktisk værende i S/X i følge han sjøl.





http://insideevs.com/elon-musk-says-tesla-model-s-x-wont-get-new-2170-cell/

Knut Røe

"No plans to change cell form factor" avviker fra det som er spekulert om og sagt tidligere.
Hvorfor vil de ha to forskjellige celletyper i produksjon når fordelen med å ha bare en kan være vesentlige kostnadbesparelser? Produseres 18650 hos Panasonic i Japan? Dette går vel på lange avtaler og er ikke noe man kommer seg ut fra sånn uten videre.

Se også her: https://qz.com/879121/teslas-tsla-cheaper-more-powerful-2170-battery-cell-is-the-perfect-embodiment-of-its-factory-model/
2170 er veien videre for å ha en fordel over konkurrentene med tanke på pris og energitetthet. Vil dagens S og X modeller bli produsert livet ut med 18650, og nye celler blir aktuelt kun med ny modell? Musk er jo også en skikkelig luring mtp "bait and switch". Det ville jo vært dumt av han å si at S og X får nye celler nå med tanke på salget av de bilene har nådd middagshøyden og antisellingen av M3 fortsetter. Man har jo sett dette mange ganger. F.eks "nå må du bestille før ditt og datt for nå kutter vi gratis supercharging". Halvt år senere får alle gratis supercharging enda et år. "Bestill nå for snart kutter vi ut 60 kwh batteriet". Uke senere og 75 batteri blir standard til tidligere 60 kwh pris, i tillegg til mange andre endringer og en liten priskutt.

Man bør vel forvente en helt ny TMS om 2-3 år. Da er modellen i seg selv 8-9 år, og selv om den er kontinuerlig forbedret og oppdatert er det visse ting som ikke er helt opp til dagens standard. Så det kan jo hende nye celler på denne blir utsatt til da. Neste store skritt ser ut til å bli Model Y som går bort fra 12 volt batteri. http://insideevs.com/tesla-model-y-ditch-12-volt-battery-95-less-wiring-model-3/

Wow.. Så mye å følge med på og diskutere om Tesla, forandringer hele tiden på ting. Hva tror dere om toppmodellen P100D og ytelse samt batteristørrelse. Blir dette toppmodellen for denne generasjon Model S, eller vil man pushe det enda lengre? Jeg mener, 10.2 på 1/4 mila er jo relativt heftig, og går man under 10 er det krav om bur i bilen. Jeg mener det er fornuftig å stoppe der for nå og heller forbedre andre ting.

turfsurf

Det kommer nok ikke 2170 celler i S og X før det kommer komplett nye modeller. Dette grunnet forskjell i formfaktor. I tillegg er jo ikke S og X høyvolum biler, så batteriproduksjon vil ikke være den store utfordringen. Tipper og at S og etter hvert X blir gjort enda mere high-end ved å f.eks kun tilby 100 eller større pakke, og med mere utstyr som standard.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tesla P85D

Er det noen av dere som har prøvekjørt eller har en Telsa av nyere dato som kan bekrefte noen forbedringer fra tidlig 2015 modell som jeg har? Hva er eventuelt blitt bedre?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

erikwg

Har akkurat byttet 85d fra 2015 med ny 100d:
1. Batteriet. Opplagt selvsagt, men dette er en helt annen verden. Kommer aldri til å trenge supercharger mer.
2. Lydisolering er bedre, bilen er bedre skrudd sammen og mindre knirk og smålyder.
3. Bedre hovedskjerm synes jeg,vet ikke om den er byttet, men opplever svartnivået som mye bedre. Bedre oppløsning på ryggekamera.
4 dab
5. Setene er mye bedre
6 bilen er dessverre fremdeles mye plast og lite som matcher en premium tysk bil i samme prisklasse. Likevel verdens beste bil selvsagt.

Kim Kim

Jeg tror folk overdriver effekten av 2170 mot 18650 batteriene.
Som vanlig forbruker tror jeg det er hipp som happ hva du har i årene fremover i opplevd bruksnytte og verdi.

Jeg ville nok ventet på en større oppgradering før jeg kjøpte neste gang, men nytt batteri tror jeg det er liten vits å utsette noe kjøp for.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Softblue

Jeg tror hovedpoenget med 2170 er at de blir billigere å produsere en 18650.
Hvis de trenger færre enheter i en batteripakke så blir det billigere for Tesla.
Et mindre og tynnere batteri som 18650 har også sin fordel med at det lettere kvitter seg med varme.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Amoss

Sitat fra: Kim Kim på lørdag 24. juni 2017, klokken 14:47
Jeg tror folk overdriver effekten av 2170 mot 18650 batteriene.
Som vanlig forbruker tror jeg det er hipp som happ hva du har i årene fremover i opplevd bruksnytte og verdi.

Jeg ville nok ventet på en større oppgradering før jeg kjøpte neste gang, men nytt batteri tror jeg det er liten vits å utsette noe kjøp for.

Det var tre ting som man kunne forventet at bedret seg med dette nye formatet:

1. Oppdatert kjemi. Det gikk lenge rykter om at de også ville oppdatere innmaten i cellene i samme omgang som at de endret formatet. Den oppdaterte kjemien kunne medført høyere energitetthet - og derved mer kapasitet pr. celle - og/eller raskere lading, lavere energitap og derved mindre varmeutvikling. I følge de siste tweetene til Elon ser det ikke lengre slik ut... Men på den annen side er det neppe noe i veien med å oppdatere innmaten selv om formatet ikke endres.

2. Høyere kapasitet. Som kjent har det blitt sagt at 100kWh batteri er det høyeste de kan lage med dagens celler. Ved oppdatert format og/eller kjemi ville det formodentligvis vært mulig å øke kapasiteten - og derved rekkevidden.

3. Større celler (og evnt. oppdatert kjemi) = færre celler pr. kW = (eller burde i det minste være lik) billigere batterier forutsatt at man ikke tar det ut i form av høyere kapasitet. Dette *kunne* blitt tatt ut i form av en prisreduksjon, gi rom for å legge mer utstyr inn som standard eller høyere dekningsbidrag pr. bil.

Så nei, hadde ikke nødvendigvis blitt "hipp som happ" for kundene. Men hvor stor effekt kundene kunne sett fra hvert av disse punktene skal jeg derimot ikke spekulere i :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Rart om Tesla går for å beholde 18650 synes jeg.

Tipper neste versjoner av S blir 21700 med en 100 kWh og en 130 kWh.  De må møte Lucid og Fisker før de kommer på banen.

30% er vel ca det som er økningen fra 18650 til 21700.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA