Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opel-eierne vil tjene 20-30 % på bilene sine

Startet av geear, søndag 27. august 2017, klokken 20:13

« forrige - neste »

geear

Om man "kun" har mulighet for 3-fas eller 1-fas på IT-nett, hvilken ladeløsning er mest "anvendelig", også sett ut fra kost-nytte og hva biler på markedet i dag har av innebygde ladere? Er vel ikke allverdens prisforskjell på 3-fas og 1-fas ladestasjon.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Go-carter

Sitat fra: gr på torsdag 29. juni 2017, klokken 13:34
Om man "kun" har mulighet for 3-fas eller 1-fas på IT-nett, hvilken ladeløsning er mest "anvendelig", også sett ut fra kost-nytte og hva biler på markedet i dag har av innebygde ladere? Er vel ikke allverdens prisforskjell på 3-fas og 1-fas ladestasjon.

3-fas er gull verdt på Tesla. Raskere lading, og jevnere blastning på fasene. Ellers ikke så farlig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

pudderjagar

3 fase IT lading er da bare Tesla som kan nytte seg av etter ei "kvasi" kobling av ladestasjonen. Er den kobblet i "kvasi" mode så kan ingen andre bilar lade der sidan dei vil bli avviste.

Ellers er da kun 400V TN nett som kan brukast til 3fase lading.

Så med andre ord så er 3 fase IT lading ikkje brukande til noko, men du kan sette inn ein trafo og få 400V Tn ut av 230V IT nett. Desse trafoane får du på Finn frå 2000 kr og oppover etter kor stor du skal ha dei.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HCO

Denne burde være ganske anvendelig? Den gir 400V 3-fas, og det er vel flere biler som kan nyttiggjøre seg det?
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt#product er
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

pudderjagar

Prisen er 23 000kr for 6,2 kw

Kjøp heller ein brukt trafo på Finn og få ein elektiker til å montere den. Da vært under halve prisen
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Nye eGolfen kan kanskje V-lade på 3-fase IT. BMW visstnok ikke.

Videre så kan en med en bryter gjøre det mulig å koble ut den ene fasen og dermed V-lade en Tesla og deretter énfaselade en annen bil etterpå fra samme veggboks.

Go-carter

Sitat fra: KjellG på fredag 30. juni 2017, klokken 00:14
Nye eGolfen kan kanskje V-lade på 3-fase IT. BMW visstnok ikke.

Videre så kan en med en bryter gjøre det mulig å koble ut den ene fasen og dermed V-lade en Tesla og deretter énfaselade en annen bil etterpå fra samme veggboks.

Alternativt har man en 3-fas type2 kabel til teslaen, og en 1-fas til andre biler men det blir jo litt ekstra styr.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

geear

Kan ikke nye e-Golf heller nytte seg av 2x16A på IT?

Tolker det egentlig dit at for kost/nytte og mest fleksibilitet i forhold til bilvalg så er det høyest mulig 1-fas kurs som gjelder.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA