Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av htorgers, søndag 27. august 2017, klokken 20:45

« forrige - neste »

htorgers

Hei! Har akkurat bestilt TMS 75D. Bestilte med vinterpakke og bakovervendte seter (7-seter totalt) og soltak, slik at jeg kan ha takboks.

Jeg har lagt inn svart lakk i bestillingen. Altså den som er standard og inkludert. Er det verdt de 8000 kronene for å få den obsidian black metallic? Selger mente at den lakken ville holde bilen finere og var bedre rustet mot riper diverse.. Bilen skal ikke stå i garasje, dessverre. Hva mener dere? Er det verdt pengene? Og til sist et spørsmål alle sikkert lurere på, er lydpakken verd investeringen? Får man det igjen senere på bruktmarkedet?

Håper på noen gode råd fra dere som har erfaring med tesla.


krister461

Lydpakken diskuteres akuratt nå her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34136.0.html

Solid black kan være litt vrien å holde fin. Hvorvidt obsidian black metallic er enklere vet jeg riktignok ikke. Selv har jeg valgt blå :)

Teslus

Jeg har også bestilt en S 75D, og hadde først bestemt meg for at jeg ikke trengte lydpakken. Men etter å ha testet begge samtidig (løp mellom to biler med samme sang), så syns jeg lydanlegget var verdt prisen. Det blir en del timer i bilen i løpet av året, og det å kunne kose seg med litt godmusikk er viktig!  ;)

snd

Alle bilene blir levert med samme klarlakk, men det er lettere å se ripene på solid black enn de andre metallic fargene.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

alda

Har inga egna erfaringar på solid black, men har hört/läst att den skall vara en på gränsen till hopplös lack att hålla i fint skick... Hade defintivt lagt 8000 på metallic lack om jag var dig.
Alternativt lagt en coating på bilen direkt efter köp, kostar väl ca. det samma och gjör kanske att lacken håller bättre och är lättare att hålla ren?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

MyMuffin

Av de erfaringer jeg har lest rundt om på nettet så er gjengangeren at Solid svart riper svært lett, og at steget opp til en metallic lakk er anbefalt.

Er derfor jeg selv har gått for obsidian.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Cookie Monster

#6
Forsatt samme klarlakk og er der swirls/vaskeripene kommer så de er der. Men flakes/metallic og lysere farge hjelper så det ikke vises så godt. Obsidian er en god del lysere sort enn solid black. Desto mørkere farge jo bedre vises defekter.
Tesla solid black har faktisk en god del hvit og gult i seg når man blander lakk.

De som sier sort Tesla er uten klarlakk har ikke peiling. Da hadde poleringpaden blitt sort når man polerte bilen noe den ikke blir. Så lenge man har vasket bilen skikkelig først før man polerer ;)
Er stort sett bare gamle biler fra før midten av 90 tallet som har "akryl" lakk som har klarlakken blandet inn i fargen. Brukes enda på lastebiler/arbeidsbiler.

Har en kamerat som er lakkerer som har lakkert frontfanger, sideskjørt ++ på min som er solid black.
Når han lakkerer Tesla bruker han samme klarlakk på de forskjellige fargene. Er ofte innom jobben hans og testet det selv hvor mye bedre man ser defekter på mørk farge mot lysere farger med akkurat samme klarlakk.

Han lakkerte en bil i helt sort en gang. Det ble skikkelig sort men selv med samme klarlakk som en annen med lysere sort så man alt som små riper osv mye bedre.

Finnes også en del andre klarlakker som tåler mye mer. Feks BASF igloss som Mercedes bruker. Tesla bruker billig klarlakk som tåler lite men også fra BASF.
2015 P85D

Sjaugen

Booket en time for bestilling (prøvekjøring) i dag, og lakk er vel der jeg/ (vi) er mest usikre.
Standard svart er vel 2 lag?
Obsidian black er 3?

Hvit appellerer nesten mest mtp. antall lag.

Er det kun for "helt spesielle" å fikse aftermarket ekstra lakk om man tar metallic eller hvit?
2017 S 75D

snd

Sitat fra: Sjaugen på fredag 30. juni 2017, klokken 08:44
Standard svart er vel 2 lag?
Obsidian black er 3?

Nei. Hvor har du det fra?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Øyvind.h

Ville gått for sølv eller grå. Grå ser veldig lekkert ut, ligner på Aston Martin. I tillegg veldig holdbar og vanskelig å se riper.

Valg nr2 er sølv. Ikke like pen farge, men derimot latterlig hvor lite synlig møkk og merker er.

Faren min har obsidian black. Ser veldig bra ut når bil er nyvasket og nyvokset. 15 minutter senere not so much :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjaugen

Sitat fra: snd på fredag 30. juni 2017, klokken 08:49

Nei. Hvor har du det fra?
Selger ved Tesla Nord nå på mandag.
Godt mulig jeg husker feil - var etter testing og lykkerusen var fremdeles høy :)
Derav "?"
2017 S 75D

Cookie Monster

#11
Både obsidian black og solid black er 2 sjikt. Samme med den lyse blå fargen og brun. Altså grunnfarge og klarlakk.

Multi coat red ser ut til å være 4 siden den krever 2 grunnfarger (bunnfarge og toppfarge). Hvit perlemor er 3. Da er det grunnfarge, candy/effektfarge og så klarlakk.

Sjekket det akkurat på blandemaskinen hos min kompis som er lakkerer :)

Han sier en del av Teslaene spesielt de tidligere ofte er lakkert flere ganger på fabrikken pga de hadde en del feil på lakkrobotene en periode så noen kan være tykkere lakk på.

2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA