Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Tesla X?

Startet av ThomasAa, fredag 01. september 2017, klokken 10:15

« forrige - neste »

ThomasAa

Hei.

Min samboer begynner å jobbe i Oslo (totalt 11mil) pr dag med kjøring, og vi har kikket på en 30Kw(250km) ny Leaf. med Vinterpakke osv. Det er ikke noen mulgheter for lading på jobb så hun er avhening av at bilen går min 11mil som fulladet.

Hun er ønsker å kunne benytte seg av varmeappart på kalde vinterdager.

Er det noen som har noen som har noe erfaring med slike strekker med en slik Leaf?

på forhånd takk

sylwester

#1
Det burde gå da noen kjører 2x5mil med 24kWh. Er bilen I varm garasje på jobb og forvarmet før avgang er det sikkert gode marginer.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasAa

Takk for svar. Bilen blir stående ute på jobben hennes desverre.

Øyst1

Kjører selv 10 mil omtrent hver dag, uten lading, og det går helt fint.
Sommerstid klarer den rundt 20 mil, litt avhengig av kjørestil og forhold.
Vinterstid, med Stavanger klima, 16 mil med varme.

Kaldeste jeg har kjørt er -10, og da holdt den rett under 15 mil, med varme.
Da varierte fartsgrenser, men for det meste 70 km/t, og tørr vei.

Kjører du kun motorvei og 100 km/t må du huske at batteriet tappes fortere!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

downlow

Kjører Tønsberg - Asker (ca 14 mil) om vinteren. Dette er 90% motorvei med 110 km/t. Varmer opp bilen først med app. Denne strekkningen går da akkurat på de kaldeste dagene(-13 i vinter), så det hender jeg hurtiglader 10 min på vei hjem for å være helt sikker. Har full varme på i bilen.



2017 Leaf Tekna 30 kWh

Einar_S

#5
Det bør gå bra. Jeg kjører 11mil T/R på hytta. Om vinteren må jeg økonomisere litt. Men det er mye høydevariasjoner, så ikke optimalt mht. rekkevidde. Min er 24KWt.

En bekjent kjørte 8 mil T/R hele året med 24KWt uten at jeg hørte noe om at det var noe problem.

Din sambo kan venne seg til det med synkende temperatur. Riktignok går det litt mer på motorvei, men hun kan ta en påtår på hurtiglader Vestby eller i verste fall en omvei til Nordby. Kulda kommer jo gjerne gradvis, så det er bare å holde øye med gjenværende kapasitet ved hjemkomst. Og om vinteren kan det jo være sunt å ikke pinne på det skiltene tillater.

Om hun vet det blir litt omkring i lokaldistriktet etter hjemkomst kan hun jo også hurtiglade litt på vei hjem. Og med såpass mye kjøring pr. dag vil dere jo kassere inn maks i kostnad ift. bensin/esel!
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Knut Røe

Sitat fra: Einar_S på torsdag 06. juli 2017, klokken 23:18Og med såpass mye kjøring pr. dag vil dere jo kassere inn maks i kostnad ift. bensin/esel!
Det spørs jo hvor mye eselet spiser. Generelt vil det jo spise en del dersom det brukes mye.

Kristian

Kjørte denne uken min 5,5 år gamle Leaf til hytta, 12 mil med snitthastighet 85-95 på 10 av milene. 24KWt og nye vinterdekk. Riktignok sol, sommer og medvind, men utrolig bra at vi ikke merker noen reduksjon etter alle disse årene.


Sent from my iPad using Tapatalk
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

sylwester

Sitat fra: Einar_S på torsdag 06. juli 2017, klokken 23:18
...
Og om vinteren kan det jo være sunt å ikke pinne på det skiltene tillater.
...

Blir det kaldt nok så går selv gen2 med varmepumpe på vannbåren varme så da er varmeforbruket knyttet til hvor lenge du sitter i bilen. Dvs. man bruker mindre strøm på varme om du kjører raskere. Jeg som har gen1 kjører maksfart hele tiden hvis jeg må ha på varmeanlegget.

I tillegg er det noen på forumet som hevder at de minuttene man sparer på å kjøre bånn gass er flere enn de du må tanke opp på en eventuell hurtigladerunde så man sparer alltid tid på den måten.

Det aller verste scenariet er kø.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Kort versjon : gå for 30kwh.

Lang versjon :

Jeg pendler Trondheim <-> Stjørdal og da klarer 24kwh Leaf på worst case dagene 2x38km/h med 7% batteri igjen.

Det er en del som taler i mot hvordan jeg kjører :

* Starter på ~250 høydemeter så bortkastet regen når batteriet er fult
* Motorvei, 90-100kmt
* De elsker å salte her
* Mye opp og ned på motorveien.

Dagen jeg kom hjem med 7% så var det -10 grader, nysnødd og nysalta så et par cm med slush på motorveien og jeg holdt normal fartsgrense.

Jeg ville lånt en 24kwh Leaf og testkjørt og dersom turen ikke går med 50% batteri på en regnfri sommerdag uten AC, så ville jeg valgt 30kwh.

Ellers så må du nok av og til lade.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

leafnor

Tenker du skal gå for 30kWt. Da har du ingen bekymring.
24kWt vil det en eller annen gang blir knapt, spesielt dager med våte saltede veier.
Kjørte en november måned Leaf fra Trondheim til Oslo. Forbruket på de salte våte veiene i "normal" fart og varm bil var 2kWt/mil. 11 mil med det blir 22 kWt, og du er "tom" om du ikke lader.
Med alle fordelene det tross alt er å kjøre EL-bil så ikke ødelegg opplevelsen med noen tusenlapper du likevell får igjen dagen du selger bilen. Altså, gå for 30kWt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

Tror nok ikke trådstarter ThomasAa vurderer 24kWh, men det finnes mange flere 24kWh enn 30kWh og man klarer 30% mer med en 30kWh siden bufferet i bunn og topp er omtrent som med 24kWh og de ekstra 6kWh i praksis er netto.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Stemmer, 30kWt, og da er det bare å kjøpe. Den klarer det med god margin.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA