Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny vs gammel setekonfigurasjon på 7-seter

Startet av Captn Morgan, fredag 18. august 2017, klokken 17:20

« forrige - neste »

Captn Morgan

Hei.
Er det noen betenkeligheter med å la ladekladden stå i stikkontakten hele tiden, eller bør den trekkes ut når bilen ikke lader?
Mvh. Fersk elbil eier.
Fersk elbil eier.
-18mod Kia Soul, levert juni 2017.

Oddaa

Jeg lar den stå i. Mener dette er bedre enn å påføre slitasje i kontakten som følge av å plugge inn og ut hver gang. Men antar at det er delte meninger om dette også...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Captn Morgan

Takk for svar. Jeg tenker det samme som deg, at det blir mindre slitasje på kontakten hvis den står i.
Fersk elbil eier.
-18mod Kia Soul, levert juni 2017.

KjellG

... og kontaktene pusses og holder seg renere ved stadig bruk. Mindre sannsynlig med korrosjonsvarmgang.

Vollis47

Jeg lar den stå tilkoblet noen dager, men kobler den fra av og til når jeg trenger å ta den med. Kombiløsning.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

elektrolux

Lærte forskjellen på et teknisk industristikk og et automotivt stikk fra Phoenix contacts er bl.a at der det automotive stikket garanterer 10 til og frakobling er industristikket bygget for å klare 100 000.

Vet ikke hva et schuko stikk er bygget for, men spørs om det er så mange.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vollis47

Sitat fra: elektrolux på søndag 18. juni 2017, klokken 07:04
Lærte forskjellen på et teknisk industristikk og et automotivt stikk fra Phoenix contacts er bl.a at der det automotive stikket garanterer 10 til og frakobling er industristikket bygget for å klare 100 000.

Vet ikke hva et schuko stikk er bygget for, men spørs om det er så mange.
Et nytt begrep. Hva er et automotivt stikk fra Phoenix?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Trekkoppbil

Sitat fra: Captn Morgan på lørdag 17. juni 2017, klokken 16:58
Hei.
Er det noen betenkeligheter med å la ladekladden stå i stikkontakten hele tiden, eller bør den trekkes ut når bilen ikke lader?
Mvh. Fersk elbil eier.
Det viktige synes jeg er at ikke bilen er tilkopla under tordenvær. I sesongen kan det komme brått når bilen er forlatt.
Når det gjelder støpseler, så synes jeg det er viktig at man ikke bruker vold, men at man lirker dem forsiktig ut og inn. Og når det gjelder kabler, så er det viktig at de ikke ligger i veien så de er til fare for seg sjølv eller andre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA