Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hund i Model 3?

Startet av mortenstj, mandag 21. august 2017, klokken 23:39

« forrige - neste »

mortenstj

Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)


Morten


SteinarSun

Nå er linken du viser til 400v, kan denne kobles på 230v ?

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

jkirkebo

Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04
Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)

Den skal stilles på 9A og du får 2x9A=18A eller 12,5% mer enn for 16A 1-fase. I tillegg blir belastningen på fasene jevnere.

Vi kan levere vår EcoLite ladestasjon med tilførselskabel med 3-fase CEE-støpsel og ferdig justert til 9A:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne kan kobles både på 1-fase 1 og 3-fase 230V samt 3-fase 400V, opptil 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mortenstj

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. juni 2017, klokken 18:34
Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04
Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)

Den skal stilles på 9A og du får 2x9A=18A eller 12,5% mer enn for 16A 1-fase. I tillegg blir belastningen på fasene jevnere.

Vi kan levere vår EcoLite ladestasjon med tilførselskabel med 3-fase CEE-støpsel og ferdig justert til 9A:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne kan kobles både på 1-fase 1 og 3-fase 230V samt 3-fase 400V, opptil 32A.

Får man denne ladestasjonen med integrert kabel?

jkirkebo

Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 19:18
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. juni 2017, klokken 18:34
Sitat fra: mortenstj på onsdag 21. juni 2017, klokken 15:04
Hei

Jeg forventer å få en ny E-Golf slutten av sommeren.
Planlegger nå ladestasjonen hjemme.

Har lagt ut 230V 3-Fase 16A kurs med industrikontakt/CEE.

Tenker da på denne laderen: Wallb-E
https://www.elbilgrossisten.no/collections/wallb-e-ladestasjoner/products/wallb-e-eco-2-0-ladestasjon-11kw-16a-type-2?variant=16417714694

Har lest litt på forumet at å lade med 3-Fase må det gjøres noen innstillinger.
Så hvis jeg bare stiller laderen på 8-9A, så burde det gå problemfritt?
Regner med det er mitt beste utgangspunkt, og hvor stor forskjell blir det fra 1-fase 16A, tanke på hastighet/effekt? :)

Den skal stilles på 9A og du får 2x9A=18A eller 12,5% mer enn for 16A 1-fase. I tillegg blir belastningen på fasene jevnere.

Vi kan levere vår EcoLite ladestasjon med tilførselskabel med 3-fase CEE-støpsel og ferdig justert til 9A:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne kan kobles både på 1-fase 1 og 3-fase 230V samt 3-fase 400V, opptil 32A.

Får man denne ladestasjonen med integrert kabel?

Nei, kun med type 2 uttak. Fordelen med det er at den kan lade alle typer elbiler (både med type 1 og type 2 uttak) samt at du enkelt kan bytte kabel selv om f.eks lengden er feil eller støpselet er ødelagt pga. overkjøring osv.

Ønsker du en kabel fast i ladestasjonen er det bare å kjøpe en type 2 kabel og la den stå der hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

askaar

Hvorfor må strømmen justeres ned? Er ikke laderen på e-golfen 2x16 eller 1*32 ?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: askaar på torsdag 22. juni 2017, klokken 00:40
Hvorfor må strømmen justeres ned? Er ikke laderen på e-golfen 2x16 eller 1*32 ?

Jo, men VW har ikke tenkt på 230V 3-fase når de konstruerte laderen. Når bilen brukes på 400V 3-fase og ladestasjonen signaliserer 16A så begrenser bilen ladestrømmen i L1 og L2 til 16A. Strømmen i N-leder blir ganske lav. Når bilen brukes på 230V 3-fase og ladestasjonen signaliserer 16A så begrenser også bilen ladestrømmen i L1 og L2 til 16A. L3 brukes istedenfor N og i den går det 28A. Det fungerer dårlig på 230V 3-fase. Bilen skulle selvsagt begrenset strømmen i N (L3) også til maks 16A, da ville det gått 9.25A i L1 og L2. Men siden VW har bommet på dette må ladestasjonen signalisere 9A slik at L1 og L2 blir begrenset til 9A. Da vil det gå 15,6A i L3 og sikringen holder.

Bilen klarer rett og slett ikke å se forskjell på TN og IT og begrense korrekt på IT.

På 3x32A spiller det ingen rolle. Ladestasjonen kan signalisere 32A og bilen trekker fortsatt bare 16A i L1 og L2. Med 28A i L3 holder sikringen fint. 3x32A er derfor sterkt å foretrekke om man har eGolf og 230V IT anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

desheng

Kaster meg på her:
Med det oppsettet du her skisserer, kva ladeeffekt får du då på bilen? Vurderer sjølv ladeboks og etter å ha snakka med nettselskapet så virker det å gå over til 3-fase som eit lurt/nødvendig steg. Ønsker jo max ladeeffekt som er 7,4kW(?)

askaar

Takk for god forklaring @jkirkebo.

Dette betyr vel at mange må gå for 1x32 (hvis man får lov) med mindre man har overdimensjonert hovedsikring?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA