Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer Tesla's model 3 !

Startet av ElectroCute, mandag 24. juli 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

ElectroCute

Jeg kjøpte nettopp min andre TMS, en P85D, og er glad for det (den første er solgt).

Det som er mindre bra, er at luftfjæringen får bilen til å helle mot venstre, den har slagside, og måler ca 21 mm lavere fra toppen av hjulbuen til bakken på venstre side enn på høyre side. Dette gjelder både foran og bak. Bilen har blitt målt på rett underlag, og feilen er tydelig og konstant. Ved senking og heving av bilen er forholdet (skjevheten) den samme. Videre er bilen vesentlig lavere bak enn foran, hvis man måler avstand fra hjulet og opp til hjulbuen.

Avstander målt, i standard høyde-setting, fra hjulbue til bakken er:
Venstre Bak (VB): 725mm
HB: 746mm
VF: 729mm
HF: 749mm 

Jeg mener å ha lest om noe lignende før, men klarer ikke å finne en relevant tråd. Jeg har bestilt time hos Tesla om et par uker for justering, men ønsker egentlig å justere dette selv, hvis det er mulig. Jeg har ikke tatt av hjul og gransket virkemåte for høydesensorene ennå, og lurer på om noen har gjort dette selv, og om evt noen kunne tatt seg bryet med å måle høyder på bilen sin, fra bakkehøyde og opp til apex av hjulbuen, slik at jeg kan få noe å justere etter. Hvis det er som på min Land Rover kan høyde på bilen justeres ved å justere lengden på armen som går fra understell til sensor.

Flott om noen har et tips eller to!

R
TMS P85D

Muffinman

#1
Med mindre bilen er senket med uoriginale sensorlinker er det ingen ting du kan justere på selv. De originale er faste.

OlaM

Jeg ville uansett ikke forsøkt å justere på noe. Det vil jo bare føre til en feil som skjuler en annen underliggende feil.

Cookie Monster

Høres mest ut som det er noe feil med lufjeringen hvis dette plutselig har kommet.

Er mulig å justere kalibreringen på sensorene men dette må Tesla eller noe som har tilgang til Tesla Toolbox og kabel gjøre. Lite sannsynlig at denne kalibreringen plutselig blir feil da er noe mekanisk mer sannsynlig hvis den ikke har vært inne før å blitt justert feil.
2015 P85D

ElectroCute

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/air-suspension-problem.48707/

En viktig presisering - jeg fikk samme problem på min forrige Tesla da jeg parkerte på samme sted (på grus, med en liten høyde under venstre bakhjul). Luftfjæringen på den oppførte seg eksemplarisk i nesten to år, helt til jeg flyttet til nåværende sted. Så ble den skjev, på samme hjul, på samme måte. Nåværende bil har jeg kun hatt en uke, og jeg er temmelig sikker på den var rett når jeg fikk den. Bilen er helt grei å kjøre, men ser litt rar ut med slagside.

Min teori: Venstre bakhjul (VB) parkeres opptrykket, med lavere "stance" enn vanlig pga en høyde under hjulet. Bilen shutter ned, sover litt, og våkner til neste tur. Gradvis, evt umiddelbart, feiltolker hjernen hjulsensorenes nåværende posisjoner som "nøytrale", og tror bilen er i "standard" høyde.

Andre teorier tas i mot med takk. Jeg forventer at Tesla kalibrer sensorene og alt ser bra ut, men at feilen er tilbake innen en uke... 
TMS P85D

petersv

Hadde feil på min første, men da var den høy rundt hele. Ble justert av tesla service.

ElectroCute

Liten update for de som evt får samme problem.

Jeg var hos SC Drammen og fikk kalibrert sensorene. Bilen hadde "slagside", og den var i tillegg høy foran. SC Drammen var veldig opptatt av at jeg hadde originale stag på sensorene (som jeg hadde). SC sa at understellet var målt, kalibrert og satt opp riktig, de hadde ikke funnet noen feil. Slagsiden var fikset. Da jeg spurte om hvorfor min bil har plass til en knyttneve mellom forskjerm og toppen av forhjulet, men bare en finger mellom bakskjermen og bakhjulet, mens alle andre biler på Service Centeret hadde ca samme høyde foran og bak, hadde de ikke noe svar - Annet enn at alt var riktig på bilen min...

Etter litt diskusjon ga jeg opp og dro hjem, kjøpte senkestag, og monterte disse foran. Har nå senket fronten med ca 4cm, for å få bilen nogenlunde rett. Skal senke den en cm til.

Ikke fornøyd med SC Drammen.
Meget fornøyd med Bilen.
TMS P85D

rsomby

Jeg hadde en lignende sak på min forrige bil. Syntes den var uvanlig høy bak, i forhold til andre biler, omtrent som du beskriver med en knyttneve. Nevnte det når den ble tatt inn for utbedring av andre issues, og de fikset det. Etterpå syntes jeg den var litt uproporsjonell høy foran... and maybe rightly so, men så solgte jeg bilen og glemte hele irritasjonsmomentet

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA