Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.1

Startet av Frissy, søndag 20. august 2017, klokken 17:40

« forrige - neste »

Frissy

Ser på en leaf og ser at noen har noe som heter 6,6 kw lader innebygd. Er dette noe man trenger? Ser det koster en god del ekstra og spørsmålet er hva bruker man det til?

...

6,6kW ombordlader er veldig kjekt å ha på steder som kjøpesentre, overnattingssteder, parkeringshus, serveringssteder etc som tilbyr gratis lading på 7,2/11/22kW stolper. Og hvis man er på tur, og kommer til en  hurtiglader som er ute av drift, da trenger man ikke stå så lenge for å ha nok strøm til å rekke neste hurtiglader.

sylwester

Med den medfølgende ladekladden lader du 10A, dvs. 2,2kW og ca. 1,5 mil i timen.
Med Type2-kabelen og vanlig lader så får du aldet 16A dvs. 3,6kW og ca. 2,5mil i timen.
Med Type2-kabelen og 6,6kW-lader så får du ladet 32A, dvs. 6,6kW og ca 4mil/timen.

Merk at ladeboksen du kobler inn type2-kabelen i er programmert  med ladestyrken den kan tilby og kabelen din har en grense. Hva som egentlig blir lader er:

MIN(Bil, Kabel, Ladestasjon)

Dvs. for å få 6kW må også kabelen din tåle det og ladestasjonen tilby det. Dvs. hvis både ladestasjon og kabel klarer mer enn 6,6kW er det bilen som bestemmer ladefart og det blir 6,6 untatt når bilen er nesten fulladet.

Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg kunne tenke meg å hatt 6,6kW-lader. I praksis så kunne jeg brukt 6,6kW, men brukte hurtiglading isteden.
Jeg tror det er viktigere at bilen har hurtiglading (Chademo). Ikke alle utenlandske modeller har dette og i mitt hode er det en mye større begrensning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Leaf1Kris

Selger mente det ikke var behov for 6,6kw lader, og hadde vel forsåvidt rett. Men angrer litt på at jeg ikke gikk for det likevel, hadde vært kjekt å ha når en handler/parkere plasser det det er lademuligheter over 3,6kw og hadde vært veldig kjekt på ferie da det kunne erstattet/redusert en del av hurtigladingen.

bob-bob

Jeg har 6,6kw lader , og den brukes omtrent utelukkende på kjøpesentere mv. som har dette , og når hurtiglader er opptatt med kø !  Da kan man alltids bruke AC uttaket når Chademo er opptatt , og får ladet  likevel.  Ikke fort , men det går - i motsetning til 3,3 kw som oppleves som "evighetslading" i forhold.

Så ja : jeg opplever at jeg har bruk for den.

Trekkoppbil

Sitat fra: Frissy på mandag 19. juni 2017, klokken 22:58
Ser det koster en god del ekstra og spørsmålet er hva bruker man det til?
Man bruker det til lading og oppvarming fra vekselstrøm. De fleste Leafene har i tillegg en DC-inngang som brukes til hurtiglading.

  • Hvis du i tillegg har en EVSE som er justerbar opp til f.eks 32A eller kanskje 25A, og den har industristøpsel, så kan du plugge deg til industrikontakter som man typisk finner ved næringsbygg og du kan være heldig å finne i p-garasjer hvis du leiter. Industrikontakter finnes i ulike fasonger, så du kan få behov for adaptersett som kan bestilles fra Ladespesialisten. Det er ikke vanlig at industrikontakter er lagt til rette for lading ved p-plasser.
  • Det finnes som nevnt i tråden offentlige fastmonterte EVSEr med 32A uttak. Det er vanlig at disse ikke har type1-kabel, men ei type2-kontakt, så du trenger  å ha med egen kabel.
  • Om du vil montere 32A kurs til lading hjemme, så kan det bli dyrt.  Tjukke kabler er dyre, og du må gjerne ha en dedikert sikring og mange elektrikkere kan kreve jorfeilvern type B, som du også får kjøpt hos Ladespesialisten. Skal du først ha ut elektrikker, og du skal ha ny dedikert ladekurs, så kan 32A være noe å vurdere, da det kan bli dyrt uansett. Og ett spørsmål er om du vil ha en fastmontert eller mobil EVSE hjemme. Mange er fornøyd med saktelading hjemme, hvis man lader over natta. Trenger man å lade mye under middagspausen, kan 32A være nyttig hjemme.

ok67

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 23. juni 2017, klokken 10:33
og mange elektrikkere kan kreve jorfeilvern type B, som du også får kjøpt hos Ladespesialisten.
Det er ikkje elektrikaren som krev det, men forskriftene NEK400 frå 2014.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

nr1rayner

#7
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 23. juni 2017, klokken 10:33
og du må gjerne ha en dedikert sikring og mange elektrikkere kan kreve jorfeilvern type B

Ladepunkt til elbil skal uansett ha dedikert sikring/kurs, og type B ved nyinstallasjon.
For hjemmelading tviler jeg på at prisforskjellen blir vesentlig hvis det uansett må trekkes opp alt nytt. Men, har man en kurs fra før hvor man i verste fall trenger å bytte stikk og sikring for å få den godkjent med 10/16A vil jo det bli vesentlig billigere enn 32A.

"Behovet" for 6,6 kW eller 3,3 kommer helt an på bruken. Har man god tilgang på ladepunkt (hjemme/jobb) og sjelden kjører mer enn en tank rekker pr dag ser jeg egentlig ingen hensikt.
Har man lang pendlervei, mangler lading på jobb og kommer hjem med 10-20% og etter middag skal unger hit og dit, handle osv osv vil det absolutt være en fordel med raskere lading (også hjemme).
Med 3,3kw (16A) lader en 24kWh Leaf ca 17% pr time, som grovt sett gir ca 20km rekkevidde.
Med 6,6kw (32A) lader blir dette ca doblet, altså ca 34% pr time som da grovt sett gir ca 40 km.

Ellers er det som bob-bob skriver, det er forb... kjipt å komme til en opptatt QC og MÅ lade. Man vet aldri når eieren kommer tilbake, da skulle man gjerne koblet til type2-uttaket som står der rett ved siden og stort sett ubrukt. Med Fortum's 1kr/min er det for meg kun aktuelt i krisetilfeller (blir vel ca 18 kr/kWh med 3,3kw), mens med en 6,6kw lader kan man i det minste vurdere det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

brako79

Sitat fra: nix på mandag 19. juni 2017, klokken 23:26
6,6kW ombordlader er veldig kjekt å ha på steder som kjøpesentre, overnattingssteder, parkeringshus, serveringssteder etc som tilbyr gratis lading på 7,2/11/22kW stolper. Og hvis man er på tur, og kommer til en  hurtiglader som er ute av drift, da trenger man ikke stå så lenge for å ha nok strøm til å rekke neste hurtiglader.

Betyr det at det alltid er strøm på AC kontakten selv om Chademo og CCS skulle være ute av drift?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA