Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny type bremser for elbil

Startet av TRM, tirsdag 15. august 2017, klokken 09:49

« forrige - neste »

TRM

Skal inn i nytt hus etterhvert, og i garasjen der står det montert en slik kontakt. Hvordan kan jeg best mulig utnytte potensiale i denne med tanke på elbillading (Tesla og Leaf)?

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

#2
Kontaktlokk
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

sjokomelk

Kontakten er en 230V 16A 3-fas. Så det enkle svaret er at du kan bruke 16A 1-fas på både Leaf og Tesla.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

jkirkebo

#4
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 13. juni 2017, klokken 11:33
Kontakten er en 230V 16A 3-fas. Så det enkle svaret er at du kan bruke 16A 1-fas på både Leaf og Tesla.

Nja, Teslaen kan utnytte 230V 3-fase og lade med 4,2kW fra denne.

Jeg ville satt opp en fast ladestasjon med type 2 uttak, integrert jordfeilbryter type B og tilførselskabel med CEE-stikk. Koblet som 16A 3-fase. Leafen vil da lade med 1x16A (3,7kW) og Teslaen vil lade med 2x9.25A (4,2kW).

For å lade Leafen bruker man da en Type 2-Type 1 kabel, og for å lade Teslaen en Type 2-Type 2 3-fase kabel.

Om man vil lade begge samtidig kan man bytte kontakten i en koblingsboks og sette opp to ladestasjoner med enveis lastdeling. Teslaen vil da alltid få 2x9.25A mens Leafen vil få 16A når Teslaen ikke lader og 9A når Teslaen lader. EcoLite som jeg selger kan settes opp på denne måten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TRM

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. juni 2017, klokken 11:47
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 13. juni 2017, klokken 11:33
Kontakten er en 230V 16A 3-fas. Så det enkle svaret er at du kan bruke 16A 1-fas på både Leaf og Tesla.

Nja, Teslaen kan utnytte 230V 3-fase og lade med 4,2kW fra denne.

Jeg ville satt opp en fast ladestasjon med type 2 uttak, integrert jordfeilbryter type B og tilførselskabel med CEE-stikk. Koblet som 16A 3-fase. Leafen vil da lade med 1x16A (3,7kW) og Teslaen vil lade med 2x9.25A (4,2kW).

For å lade Leafen bruker man da en Type 2-Type 1 kabel, og for å lade Teslaen en Type 2-Type 2 3-fase kabel.

Om man vil lade begge samtidig kan man bytte kontakten i en koblingsboks og sette opp to ladestasjoner med enveis lastdeling. Teslaen vil da alltid få 2x9.25A mens Leafen vil få 16A når Teslaen ikke lader og 9A når Teslaen lader. EcoLite som jeg selger kan settes opp på denne måten.
Flott! Takk for svar, Jens Kristian. Var akkurat det jeg håpet på.
Monterte igår en EcoLite på husveggen på huset vi skal flytte fra, men den blir med videre til nytt hus. Da kommer det etterhvert en ny bestilling til deg...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA