Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla oppdaterer prestanda på alle X

Startet av lenny36, lørdag 01. juli 2017, klokken 23:41

« forrige - neste »

elekTrond

Lurte på andelen arbeid vs deler, men du fikk kanskje en fast pris? Jeg vet ikke om det er kondemnert mange nyere årsmodeller, men de få jeg har sett har vært '11-12 årgangene. Husk at alder tærer vel så mye som kjørelengde.

Her har du en som byttet éi celle i en trilling:
'13 Mjau

65lars

 :+1: Hahahaha!!
Veldig fornøyelig, hele videoen, men det hele virker jo litt uvirkelig!
Alt dette arbeidet, hvor mye vil det koste på et verksted?

Skulle dette skje med meg, vil jeg tenke alternativer, og ett (i stedet for å bruke 20-30 timer på bilen) er jo å finne frem et langt reip, finne et godt tre, og henge meg selv først!
:)
Trilling, bestilt KIA

bobakka

Sitat fra: elekTrond på søndag 04. juni 2017, klokken 10:49
Høggern selger komplette trilling-batterier for 10K+mva. Er bare å følge med, for de blir solgt i det bilene kommer inn. Virker som om oppkjøpere og/eller solcelle-entusiaster står på venteliste for å sikre seg dem.

Hvor har du dette fra?
Hoggerne selger vel til markedspris slik at hvis det er venteliste for å kjøpe batteriene billige så øker de vel prisene til ventelistene blir borte?
Jeg er kunde på et nytt 40 000 km batteri jeg hvis jeg får tak i det til 12500 kr..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elekTrond

@bobakka: Jeg har det herfra:  Emne: 2016-10-27: 12.500,- for framdriftsbatteri fra en krasjet '11 Ion hos høggern

Men du har helt rett. Høggern har lagt på prisen! Jeg åpna den samme, dog oppdaterte FINN-annonsen (PEUGEOT ION SELGES I DELER 2011-> I-MIEV , C-ZERO) for å sjå om det fortsatt sto 10K+mva der. Det gjør det ikke. Nå vil de ha 15.000,- inkl. mva. Litt pussig igrunn, for jeg bladde over finndel.no både senest her om dagen og akkurat nå, og det er ingen som har listeført batteri til trilling. Heller ikke Grønvold's bildemontering.no, altså de som annonserer til 15K.

Da jeg var der i oktober for å plukke deler sa de at både dette batteriet og alle andre gikk ut igjen på dagen. En kompis som jobber der fortalte at de hadde solgt et Tesla for 70K om jeg ikke helt feil. Heldigvis har jeg *bank i dashbordet* LEV50N, så jeg har ikke planlagt å bytte ut det med det første.  :P
'13 Mjau

bobakka

Sitat fra: elekTrond på onsdag 07. juni 2017, klokken 22:29
Heldigvis har jeg *bank i dashbordet* LEV50N, så jeg har ikke planlagt å bytte ut det med det første.  :P

Jeg har nok LEV50 - og med snart 130 000 km kjørt har jeg vel to valg - enten å kjøre den helt ned eller oppgradere med et nyere batteri. Jeg har fremdeles rundt 100 km nyladet nå på sommeren, men det er nok ikke helt som nytt.
LEV50 og LEV50N er vel rent utbyttbare slik jeg har forstått det - bare det kommer fra en iMiev og ikke Zero eller iOn.
Hvordan finner jeg ut om en bil har LEV50 eller LEV50N?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elekTrond

Jeg leste meg opp på trilling før jeg investerte. Feiret forøvrig ettårsdagen i går.  :laugh: Jeg spurte en av de lokale forhandlerne mine, som bekreftet at jeg hadde "riktig" batteri i min juli-2012 produserte bil. Riktignok sjekket jeg ikke FØR kjøpet, men jeg følte meg trygg nok til å ta en kalkulert risiko.

Muligens var det denne artikkelen jeg leste:
pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas-improved-cells-lev50-vs-lev50n/
som lenker til:
LEV50N er vårt "Lizard-batteri". Det har lithium manganese oxide (LMO) kjemi, som presterer bedre i både varme og kulde. I følge figur 9 i 009_01_026.pdf skal N ha lik eller bedre restkapasitet etter 1000 fulle sykler i 45°C som det gamle i 25°C.

Yuasa planla å fase inn N i mars 2012, med full produksjon til sommeren. På samme tid fikk fransøsene det nye 80-cellers batteriet. Jeg mener å huske at de beholdt 15 kWh kapasiteten ved å skru opp spennings-intervallet, noe som spiser av bufferet. F.eks. ved å øke cellespenningen fra 4,105V til 4,nnn volt.

       
  • i-MiEV: (3,7*50)*88 = 16.280 Wh
  • fransk: (3,7*50)*80 = 14.800 Wh
Da er det nærliggende å tro storesøster at også fikk N på samme tid. Til slutt vil jeg dra fram at N skal beholde 80% etter hele 5.500 fulle sykler. Dette har nok forfatteren fra dokumentet med lenkeråte, men jeg fant igjen en samsvarende referanse på et fransk EV-forum.
http://www.automobile-propre.com/forums/citroen-c-zero-peugeot-ion-mitsubishi-imiev/evolution-batteries-t4213.html

@bobakka: Håper jeg rakk å svare på siste spørsmålet ditt. Når er din '11 produsert? Min '13 ble født 2012-07 en gang og reg 2012-09.
'13 Mjau

bobakka

Min er registrert 8.2.11 og er derfor produsert i 2010.

Det andre spørsmålet er om 88 cellers LEV50N er direkte ompluggbart med min 88 cellers LEV50 batteripakke. Jeg vil anta det, men har ikke sett noen dokumentasjon på det.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA