Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken bilprodusent går først konkurs pga elbilismen?

Startet av georglu, torsdag 10. august 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

georglu

Spennende! Kjenner jeg gleder meg litt til denne bilen også.

https://electrek.co/2017/06/06/tesla-model-y-teaser/

Kanskje vi trenger et Model Y-subforum her etterhvert også?

Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

OlaM

De skulderlinjene på panseret så jo veldig Volvo ut. Kanskje Model Y blir en Skandi-spesial?  ;D

Megaoctane

Er vel maaaange år frem i tid.
De får produsere 500.000 Model 3 i året først.

georglu

Sitat fra: Megaoctane på onsdag 07. juni 2017, klokken 20:59
Er vel maaaange år frem i tid.
De får produsere 500.000 Model 3 i året først.

Produksjonsstart i 2019-2020 er jo ikke så veldig lenge til. Model 3 har vært planlagt i minst et par allerede. Passer bra å bytte ut Model 3 med Model Y etter et par-tre år.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

sylwester

Er dette en monospace basert på understellet til TM3 akkurat som X er basert på S?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

OlaM

Sitat fra: sylwester på onsdag 07. juni 2017, klokken 22:36
Er dette en monospace basert på understellet til TM3 akkurat som X er basert på S?

Nei, han karen her var på en Q&A nå nylig og han antyder negative erfaringer med å basere Model X på S og at Y dermed ikke blir basert på en 3-platform. Antar de vil ha mye deler og teknologi til felles likevel. Kanskje vi er for vant med at jo flere biler som baseres på en platform, jo bedre og billigere blir det. Fossile drivlinjer i selvbærende karosseri er jo en ting, elektriske skateboard noe annet. Blir interessant å se.

georglu

Elon Musk har selv sagt at produksjonen av Model Y kommer til å bli helt ulikt noe annen bilproduksjon man har sett tidligere. Slik jeg har forstått det ønsker de å tenke helt nytt for å kunne automatisere bortimot hele produksjonen av bilen. Det krever helt nye produksjonslinjer og mest sannsynlig lite gjenbruk av produksjonslinjene til Model 3, S og X.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

o.b.lix

På aksjonærmøtet samt tidligere twittermeldinger har Elon Musk sagt at model Y
- skal ikke har 12v-system, dette sparer mye ledningsnett og prod.kost
- skal lages på egen fabrikk (ikke mere kapasitet på Freemont)
- skal lages på ny plattform forskjellig fra 3. Han angret på at X baserer seg på S.
- sin produksjonsprosessen skal være "noe helt nytt" - og sikter til nærmest 100% maskinlaget uten folk
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:26
- skal ikke har 12v-system, dette sparer mye ledningsnett og prod.kost

Alt du skrev er for såvidt helt korrekt. Men når det gjelder dette med 12v systemet så virker det som om mange da mener at den ikke skal ha noe lav-volt system overhode, men slik jeg oppfattet ham så var det heller de ville gå bort i fra 12v for lav-volt anlegget da han sa at han mente 12v ble feil omtrent alt, ikke at det var feil å ha ett lav-volt system. Så om dette betyr at de velger 5/6 volt eller 24 eller (mest sannsynlig) 48 volt for lav-volt anlegget blir noe man kan spekulere i, men tviler litt på at de vil kjøre alt direkte på 400v.

Om de sparer så mye på ledningsnettet bare på å justere spenningen på lav-volt anlegget vs. det tradisjonelle 12v anlegget tviler jeg på. Innsparingene kommer vel heller ved at de kjører en "buss" med strøm og signaler rundt til alle komponentene istedet for å trekke egne ledinger ut til hver komponent fra styreenhetene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA