Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan går det med leveringen?

Startet av EIT, torsdag 03. mars 2011, klokken 18:02

« forrige - neste »

EIT

Vi er en gruppe siv.ing. studenter som arbeider med et prosjekt på NTNU som omhandler elbiler. Prosjektet tar for seg det vi kaller en Smart Garasje, som skal inneholde en rekke smarte løsninger i forbindelse med elbiler. Vi har som mål å skissere en garasje som skal gjøre det enklere for den vanlige forbruker å skaffe seg elbil.

Vi ønsker derfor å høre fra brukere av elbiler om eventuelle problemer og utfordringer som har oppstått etter anskaffelse av elbil. Dette kan gå på lading, strømtilkobling i garasjen, spenningsfall og helt andre ting. Generelt sett ting som burde vært enklere og bedre - både når det gjelder brukervennlighet og økonomi.

Vi ønsker også ideer om funksjonalitet som kunne vært en del av denne Smarte Garasjen. Dette er et fremtidsrettet prosjekt, så det er lov å være kreative :)


Håper på mange tilbakemeldinger

cra

Problemer har det egentlig vært lite av når det gjelder el-bil, men jeg har et par tanker om hva som kunne være "kjekt å ha" i en slik garasje:

* "Dockingstasjon" - bare kjør bilen på plass, så er den tilkoblet (hurtig)lading
* Valg for hurtiglading/trickle-charge
* Enkelt programmere tidspunkt for når man vil lade (lade om natta når strømmen er billigere), evt sette tidspunkt for når man vil bilen skal være klar, så regner garasjen selv ut når lading må starte, basert på gjenværende batterikapasitet.
* webinterface/mobil-app for fjernstyring av "all funksjonalitet".
* Varsel på mobilen ved problemer/statuser
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Prioritet nr 1:
Automatisk docking.
Når bilen er 2 meter fra ladepunktet overtar onboard computeren kjøringen, og plasserer bilen sikker og trygt i "docking"

Men teknikken feiler jo fra tid til annen, så det må være mulig å lade med kabel i nødtstilfeller.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på onsdag 09. februar 2011, klokken 14:51
Prioritet nr 1:
Automatisk docking.
Når bilen er 2 meter fra ladepunktet overtar onboard computeren kjøringen, og plasserer bilen sikker og trygt i "docking"

Ser for meg at dette ville kreve like mye av bilen som av garasjen. Hvis man lot garasjen styre "ladearmen"/kontakten ville ikke bilen trenge andre tilpasninger enn en "standard docking-kontakt". Så kunne garasjen finjustre den. Ellers ser jeg egentlig for meg at man ikke trengte annen automatikk enn en type kontakt som justeres "automatisk" i bredden (slik at man ikke trenger å treffe dead on hver gang), og evt en bryter som stopper framdrift på bilen når man har kjørt langt nok fram. Denne ville også fungere som en indikator på at bilen er langt nok inne til at porten kan lukkes/man skal ikke kjøre lenger, for da treffer man veggen.

Se for deg at = sitter under bilen, og > er en sideveis justerbar motpart. Da ser det slik ut i fugleperspektif =>  Litt som disse flyene som tanker i lufta; inntaket på flyet som skal ha fuel er fast, men på tank-flyet er den fleksibel, og har en trakt til å lede den inn.

Mulighet for manuell type lading er selvsagt et must ja. Både siden man kan oppleve at dockingen kan feile, men kanskje mest siden man kanskje også lader utenfor garasjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Garasjen jeg leier er bygget i begynnelsen av 1960-tallet og det elektriske anlegget er dimensjonert for motorvarmer (550W). Det har gått greit for meg å lade (2300W) i 7 år fordi de to naboene ikke bruker motorvarmer.

I fremtiden vil det nok være ønskelig med 16A kurs (3500W) i hver garasje for å få fulladet biler med lengere rekkevidde enn min 10 år gamle Th!nk over natten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

En smart Elbilgarage bør inneholde plass til fossilbilen inderst eller kanskje til og med under Elbilen, om der er plassmangel.

Skal folk kjøpe Elbiler må de ha en plass til fossilbilen som Elbilen i overskuelig framtid ikke vil kunne erstatte. Ellers blir en av bilene stående ute.

Formes garagen som en garage med ekstra stor grav, med innebygget heis, vil en også kunne bruke Graven til å ta service på både Elbilen og fossilbilen. ;) Når en vet at en garageplass koster opptil 500000 NOK er en ekstra etasje i eksisterende garagen en billig løsning.

Uttover det ville jeg ønsket elektrisk garagedør, og ladestasjon med 440V / 32A kapasitet og display der en kan stille inn ladestart, ønsket ladekapasitet og lese av forbrukt strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. februar 2011, klokken 19:38
Skal folk kjøpe Elbiler må de ha en plass til fossilbilen som Elbilen i overskuelig framtid ikke vil kunne erstatte. Ellers blir en av bilene stående ute.

Uttover det ville jeg ønsket elektrisk garagedør, og ladestasjon med 440V / 32A kapasitet og display der en kan stille inn ladestart, ønsket ladekapasitet og lese av forbrukt strøm.

Overskuelig fremtid, er det kun et par år eller noe sånt ? Eller forutsetter du at Model S med det store batteriet aldri kommer på markedet ? Jeg skal kjøpe el-bil neste gang, og det kommer til å bli vår eneste bil. Om det blir i 2013 eller 2017 vet jeg ikke, men håper på senest 2014.

Antar du mener 400V og ikke 440V, eller tenker du på en ekstern DC-lader ? Dessverre er det kun et mindretall av husstandene her i landet som har tilgang på 400V trefase, de fleste av oss må klare oss med 230V trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Selvfølgelig vil en i framtiden kunne bruke underetasjen til andre ting. F.eks en Strøken model S som en ikke vil hente unger i barnehagen med. ;)

Mener selvfølgelig 400V 3 fase.

Ser ikke hensikten med dokking. Er en først hjemme, trenger en ikke hurtiglading uttover 3 fase 400V tilførsel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EIT

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger!

Det er til stor nytte for oss i arbeidet med denne oppgaven, og vi håper at det fortsatt finnes flere gode ideer der ute!  :)

hens

En firesøylet løftebukk og litt ekstra takhøyde vil løse problemet med garasjeplass til fossilbrenneren. Den skal jo brukes sjelden allikevel!

Det blir en ekstragarasje til 20.000,- ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hma

#10
Hei,
Spennende prosjekt dere har valgt å jobbe med, her finnes det mye å ta tak i, både arkitektonisk og teknisk.

Når jeg tenker fremtidens garasje eller "Smart Garasje" tenker jeg først og fremst at det må være noe helt annet enn ei fjølbu på 20m2 med saltak hvor man oppbevarer gamle møbler, sykler, plenklipper, ved, leker, verktøy, etc.

Primære funksjoner:
- Beskytte kjøretøy mot vær, vind, regn, snø, tyver, hærverk
- Optimal regulering av temperatur og luftfuktighet (for å forebygge bl.a. rustangrep)
- Bindeledd mot teknologisk infrastruktur (lader, strømnett, applikasjonsgrensesnitt)

Visjoner:
- En enkel og diskret konstruksjon for kjøretøyoppbevaring som i minst mulig grad griper inn boligens utseende eller tomtens areal.
- Automatikk som klargjør bil før kjøring samt håndterer parkering etter bruk.
- Modulær konstruksjon som kan tilpasses ulike bilstørrelser (skal ikke være rom for tilhold/reperasjoner/mekanisk arbeid.)
- Billig produksjon med lav delekostnad
- Kan vaske bilen automatisk:-)
- Lademoduler (plugins) kan velges/kjøpes av bruker (AC eller DC hurtiglader) avhengig av biltype.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Sitat fra: hma på onsdag 23. februar 2011, klokken 09:40
- Lademoduler (plugins) kan velges/kjøpes av bruker (AC eller DC hurtiglader) avhengig av biltype.

OG selvsagt enkelt skiftes ut/legges til nye ettersom man skifter bil/teknologi.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA