Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig Model 3 interiør og dashbord

Startet av Initium, lørdag 01. april 2017, klokken 10:31

« forrige - neste »

mariusba


Initium

Vi syns I3 blir gruelig dyrt, opp mot 14-1800kr mer pr mnd enn vår eksisterende Leaf.  Avskrivningene på elbil er jo ikke ubetydelig, så en veldig stor del av totalkostnaden ligger jo nettopp i selve avskrivningene ( i praksis omtrent det vi betaler i lånebeløp pr mnd)

Noe billigere må også vurderes, og da er jo Kia et alternativ. Jeg liker det litt kjekkasaktige ytret bilen byr på, samt mye friske farger og distinkt utseende totalt sett.
Den blir jo mange, mange titalls tusen rimeligere enn en I3, ikke fullt 100 med tilsvarende utstyr, men kanskje 60+endel. Det utgjør mye pr mnd.....

Vår eksisterende gen 1 leaf uten varmepumpe kjører vi på rundt 0,17 året gjennom, fra 0,15 nå på varm , fin sommerkjøring, og opp til 0,23kw/h i januar. Hvor mye mindre vil vi kunne forvente en mer moderne bil med varmepumpe bruker når det er kaldt egentlig ? Vi bor på indre østlandet, så det blir kaldt her når det er skikkelig vinter, 10-15 minus er jo " vanlig " i perioder....

THE

Jeg vil som oftest ikke anbefale Renault Zoe. pga mangel på hurtiglading, men for deres behov må jo Zoe være et godt valg?

Opp mot 200 km rekkevidde på vinteren ved kjøring på landevei med 80 sone, sikkert ned mot 150 km ved motorveikjøring i 15 minus. 300-350 km rekkevidde på sommeren. Prisen er nok også lavere enn de andre alternativene, ca 270000,- for en Zoe Intens med metallic lakk og vinterhjul. Da får du også montert ladestasjon hjemme inkludert i prisen. Bilen har ryggekamera, varmepumpe lys- og regnsesensor, men ellers ikke så mye utstyr. Blant annet mangler adaptiv cruisecontrol, filskiftevarsler, blindsonevarsling osv.

Bilen er helt grei å kjøre, og har relativt god plass i bagasjerom, men er nok langt fra BMW i materialkvalitet og design. Mye hardplast i interiøret, men ikke antydning til knirk i min bil som har gått 53000 km på drøyt to år.

Hvis målet er å komme lengst mulig uten "unødvendige" ladestopp til en rimeligst mulig pris, så er nok Zoe valget. 22kW AC lader gir deg også mulighet til å få rask påfyll av batteriet på veldig mange butikker/kjøpesentre  mens du gjør nødvendige ærend.

Så er spørsmålet om du som bilinteressert vil bli sett i en fransk småbil?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

PionerThink

Jeg var vel litt i samme situasjon som trådstarter der jeg skulle bytte ut en Trilling til fordel for bil med litt lengre rekkevidde og mer komfort.
Så at prisene for Zoe 40Kw og i3 94Ah havnet nesten på det samme hvis man skulle ha både Zaptec(evnt. NoFuel) og hjemmelader for å dekke alle behov! Som trådstarter sier så er det bortimot 300' man snakker om og relativt mye penger for biler som faller mye i pris!
Jeg endte opp med en i3 60Ah til 180' som var gått litt over 36' km, og har ikke angret ett sekund. Kjempemorsom bil å kjøre og har det jeg trenger av utstyr minus Skinn, ACC, ryggekamera(dvs parkeringspakken). Men den har Halvan&Kudong musikkanlegg samt DAB+ og stor Navi, så det holder i lange baner. Når det gjelder lading så har jeg i det siste hatt noen turer hvor lader ligger like ved CirkleK. Når jeg da har plugget inn og startet lading som tar 1-2 min, labber jeg så bort med CK-koppen og tar meg litt gratis kaffe. Går en tur på toalettet, og når jeg er tilbake etter 10 min så har jeg akkurat fått nok strøm til hjemveien på motorveien i 100km/t i 5 mil. Så lading går veldig fort og man rekker ikke mye mer enn en kopp kaffe++ mens man lader for noen tiere ;D
Har også vært litt motstander av det å stoppe for å lade, men når det er så enkelt og greit er det ikke å tenke på!
P.S. Jeg kjørte 50 km på motorvei kl.A/B i 90 km/t snitt, 17 km landevei i litt lavere hastigheter og landet da på et forbruk på 12,3 kw/100km som jeg synes er veldig bra! Hjemveien gikk det drøye 1 kw mer pga høyere hastighet og hjemlengsel 8)
P.S.2 Har i det siste hatt 150-155 km rekkevidde hver gang jeg har startet på vei til jobb, og pga mye nedoverbakker står den nesten på 150 når jeg er framme etter 2 mil også, så reell rekkevidde sommer er 14-15 mil, mens på vinteren ligger det nærmere 10-11 mil alt etter temperatur utenfor og inni bilen :D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA