lade Tesla i borettslag

Startet av Nyteslaeier, torsdag 29. juni 2017, klokken 07:34

« forrige - neste »

Nyteslaeier

Hei. Er en ny eier av Tesla S og er i prosess rundt lading.
Bor i borettslag og har fått tilbud om følgende installering:
1) Opplegg og montering av 1. stk. kurs 2x16 A. med måler og stikk.
2)Opplegg og montering av 1. stk. kurs 2x32 A. med måler og stikk.

Mitt kjørebehov er rundt 50 km i hverdagen, hva bør jeg velge, hvor mange km lades det i disse to alternativene?
Setter pris på all tilbakemelding som kan være oppklarende!

DagfinnN

Sitat fra: Nyteslaeier på torsdag 29. juni 2017, klokken 07:34
Hei. Er en ny eier av Tesla S og er i prosess rundt lading.
Bor i borettslag og har fått tilbud om følgende installering:
1) Opplegg og montering av 1. stk. kurs 2x16 A. med måler og stikk.
2)Opplegg og montering av 1. stk. kurs 2x32 A. med måler og stikk.

Mitt kjørebehov er rundt 50 km i hverdagen, hva bør jeg velge, hvor mange km lades det i disse to alternativene?
Setter pris på all tilbakemelding som kan være oppklarende!
En enkel tommeltott regel. Du får 1 km i time pr. A. Så 16 A gir 16 km i timen, eller ca 200 km om du står parkert i 12 timer. 32 gir det dobbelte, men ingen grunn til å velge den om det er stor forskjell i prisen. 32 A er selvsagt kjekt å ha men....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

moderator 2

Husk at med Tesla S har du en stor batteribuffer. Dvs. at du kan kjøre langt enkelte dager, selv om batteriet ikke er fullt. Elbiler med små batterier trenger derimot raskere lading, da du ikke har noe å gå på.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

KjellG

Vær obs på at  med rett konfigurasjon i bilen, kan Tesla også lades med 3-fase. Gir jevnere strømfordeling.

230V IT eller 230/400V TN-nett i borettslaget?

Nyteslaeier

Takk for svar!
Tilbudet jeg har fått fra elektriker viser 5000,- kroner i forskjell mellom 16 og 32, så ble usikker,men fem tusen spart er fem tusen spart.

cra

Synes 5000 kr i forskjell var mye; jobben er jo nøyaktig den samme? Selv har jeg 32A som har vært absolutt nødvendig en gang (kanskje to) pga langtur to dager etter hverandre og null muligheter for raskere lading andre steder i mitt nærområde. Skjønner at 5k kan brukes til mye moro, men du kommmer neppe til å angre på å ha 32A tilgjengelig, men 16A kan kanskje være knapt en eller annen gang seinere.

I det daglige lader jeg på 17A (bare for å være over 16A som jeg kunne fått ellers ;) ), men da har jeg også marginer på hva anlegget tåler. Om man daglig lader a6A på 16A kurs så er man jo i grenseland hele tida. Men Tesla kan selvsagt stilles til lavere enn 16A, så marginer kan du ha om du ønsker det. Men jeg tror nok jeg hadde gått for 32A igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

Har du fått styrets godkjennelse? Tar du strøm direkte fra egen sikringsboks? Er der andre elbiler i borettslaget og hvordan lader de? Kan vel bli problematisk den dagen alle skal ha 32A til lading.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Nyteslaeier

Gikk for 32A, tror det er like greit.
Ja, har tillatelse fra borettslaget. Borettslaget har egen avtale med elektriker firma som står for all installering.
Får egen måler på parkeringsplass.
Tror det er verdt pengene!

Griffel

Spørsmålet er vell hva som skjer om noe tid da det ikke lenger er kapasitet til flere ladestasjoner, og en har valget mellom å si nei eller oppgradere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vollis47

Sitat fra: Nyteslaeier på fredag 30. juni 2017, klokken 15:02
Gikk for 32A, tror det er like greit.
Ja, har tillatelse fra borettslaget. Borettslaget har egen avtale med elektriker firma som står for all installering.
Får egen måler på parkeringsplass.
Tror det er verdt pengene!

Flott at der er borettslag som er positive til at beboerne får etablert ladeplass til elbilen. Vi har hørt om så mange plasser hvor det er vanskelig å få til.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA