Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor er alle bruktbilene på tesla.com blitt av?

Startet av knut.aulie, søndag 13. august 2017, klokken 09:34

« forrige - neste »

Hansi

Er det innafor å bruke bakketoppmodus og bare la kabelen stå i bilen?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

bno

#16
Sier at bilen bør stå tilkoblet:
"Det anbefales å la bilen være plugget inn, selv når den er fullt oppladet, for å holde temperaturen på høyspenningsbatteriet klar for neste kjøretur"

Da vil det være greit om man velger Hilltopp modus slik at det lades til ca 88%

Videre:
"Hvis bilen er plugget inn og bilstrømmen er på, vil ladestatus-indikatoren blinke eller lyse kontinuerlig grønt, avhengig av ladenivået. Dette skjer også under Motorassistert oppvarming hvis bilen er plugget inn."

For øvrig en diskusjon her:
http://www.chevybolt.org/forum/82-charging-batteries/5713-how-often-how-much-charge.html
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

trykkertor

Jeg er av motsatt holdning. Hele meningen for meg med å ha langrekkeviddebil er nettopp å SLIPPE å koble til bilen hver enda evige dag. Da ser jeg for meg at det blir opplading 1 gang i uken, og ellers står den uten kabel.

bno

Det er jeg veldig enig i. Fint om vi kunne fått flere synspunkt her. Selv kobler jeg til når ladebehovet er der. Men det anbefales altså å ha tilkoblet fra produsenten. Hva kan skje?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

knut.aulie

Jeg er "undecided". Lader ikke hver dag og har i tillegg hilltop aktivert.
Vet at det står tilkobling anbefalt. Vil nok koble til om det blir veldig varmt og til vinteren.
Batterikondisjoneringen trenger tilkobling.
På Jaguar i-Pace visningen i dag sa de at den var anbefalt å plugge i hver dag.

Amoss

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 20. juni 2017, klokken 07:33
Jeg er av motsatt holdning. Hele meningen for meg med å ha langrekkeviddebil er nettopp å SLIPPE å koble til bilen hver enda evige dag. Da ser jeg for meg at det blir opplading 1 gang i uken, og ellers står den uten kabel.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov, så er helt klart greit at folk gjør slik de finner best. Men slik jeg selv ser det så er nettopp det med at man starter dagen med "full tank" hver dag en av fordelene med elbiler generelt, rett nok med den "malurten i begeret" at "full tank" normalt er mindre enn på de fossile alternativene. Ett argument her er at man aldri vet med sikkerhet om man ikke plutselig må på en litt lengre tur enn man normalt har tatt høyde for, og da er det greit å ha så mye kapasitet tilgjengelig som praktisk mulig.

Så om det ikke er noen spesielle problemer forbundet med å koble til mener jeg man bør koble til hver gang man har en fornuftig mulighet (hva som er "fornuftig" varierer fra person til person så klart :) ). Selv drømmer jeg litt om induktiv lading hjemme. Slippe å "knote" med ledning, bare parkere på vanlig plass og bilen blir ladet automatisk...

Men klart, dersom man bor slik til at lading er "ett herk" og/eller man må slåss om delte ladeplasser og har ett kjøremønster som tilsier at man hadde klart seg lenge med en "kortrekkevidde elbil" så fremt man ladet hver dag, så kan det være fornuftig å utnytte denne større batterikapasiteten som du foreslår.

... og om man ikke trenger helt full tank så er det klart helt greit å få en "hilltop" reserve på toppen for å spare batteriet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ipadjove

Vampire gain fra i går til i dag :>
Økte med 1% og 4 km opp over natten :p

ElTorro

Min også !!
Var fulladet i går Kl. 23.32. Viste da 403 km. I dag Kl. 09.00 viser den 408 km :-) :-1-: :angel: :+1: :+1:
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Como

Sitat fra: sylwester på tirsdag 20. juni 2017, klokken 00:37
Sier brukermanualen noe om lengre tids parkering ala 3 ukers ferie? Mange som har gått på en smell der på andre biler og sommeren nærmer seg.
I brukermanualen er det 2 parametere for lengre tids parkering.
Opp til 4 uker: koblet til strøm.
Fra 4 uker til 1 år: Batteriet tømmes til 2-3 streker (hvis jeg husker rett) og etterlates slik.
Skal selv på 4 ukers ferie og har lite lyst at bilen skal stå tilkoblet.
Noen som vet hvorfor det ikke anbefales å la bilen stå 4 uker uten strøm hvis SOC er på 50-70% ?

Knut Røe

Sitat fra: Como på søndag 25. juni 2017, klokken 11:03
Noen som vet hvorfor det ikke anbefales å la bilen stå 4 uker uten strøm hvis SOC er på 50-70% ?
Jeg kan tenke meg det er i tilfelle det blir veldig kaldt og batterivarmeren må slå inn. Dette kan tømme batteriet veldig fort og da vil man være ille ute dersom batteriet står tomt et par uker.

Como

Sitat fra: tiger``n på søndag 25. juni 2017, klokken 12:20
Sitat fra: Como på søndag 25. juni 2017, klokken 11:03
Noen som vet hvorfor det ikke anbefales å la bilen stå 4 uker uten strøm hvis SOC er på 50-70% ?
Jeg kan tenke meg det er i tilfelle det blir veldig kaldt og batterivarmeren må slå inn. Dette kan tømme batteriet veldig fort og da vil man være ille ute dersom batteriet står tomt et par uker.
I så tilfelle så bør ikke det bli noe problem å ikke koble til bilen med en garasje som holder en temperatur på mellom 18 og 22 grader gjennom sommeren.
Dere som har hatt elbiler noen år. Kan flere uker uten tilkoblet bil tømme 12 volt batteriet? Erfaringer?
(en gammel tanke om å trekke ut støpsler når man drar på ferie... lynnedslag  :-[ )

bno

Kan risikere å tømme utility batteriet. I hvert fallvar det slik med Egolf.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA