Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Seilbåt med el-motor?

Startet av Saxooo, torsdag 27. januar 2011, klokken 23:17

« forrige - neste »

Saxooo

Det siste halve året har jeg prøvd å holde live i NiCd-batteripakka, til tross for at den ene blokka har hatt kritisk lav spenning, i påvente av EU kontroll før jeg vurderer om jeg skal skifte flere blokker, bytte til lithium eller gi opp bilen. Jeg har tatt korte kjøreturer en gang i uka med så lav belastning som overhode mulig og ladet opp nå og da. Men juleferien ble litt for lang i år og da jeg kom tilbake, ville ikke bilen flytte seg.

Eu-kontrollen er ennå to måned unna og i mellomtiden kommer jeg til å være bortreist mesteparten av tiden. Kan jeg like gjerne la bilen stå fram til da, eller bør jeg lade den opp nå? Og i så fall hvordan?
Citroen Saxo 1999

Lanber

Jeg lever i den tro at beste måten å oppbevare NiCd batterier på var å kjøre den ned til 20-30% og så la den stå?


hens

#2
En løsning er å sette på en elektronisk lader på 12voltbatteriet gjennom lighterkontakten, og la bilen stå.   Biltema 37-732, kr 249,-

Når du er tilbake må bilen få en full opplading, gjerne en servicelading for å aktivisere batteriet.
Initiallading på gamle batterier kan være fatalt.
Vær da forsiktig med dyputlading i begynnelsen da enkeltblokker kan reverseres hvis de er dårlige.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: Lanber på lørdag 08. januar 2011, klokken 12:46
Jeg lever i den tro at beste måten å oppbevare NiCd batterier på var å kjøre den ned til 20-30% og så la den stå?
Det stemmer. Ta gjerne ut hovedsikringen også (A på dette bildet)

Sitat fra: hens på lørdag 08. januar 2011, klokken 15:21
En løsning er å sette på en elektronisk lader på 12voltbatteriet gjennom lighterkontakten, og la bilen stå.   Biltema 37-732, kr 249,-
Og dette er også bra.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxooo

På grunn av flytting måtte bilen stå ute, uten mulighet for lading av 12v-batteriet. Nå skulle jeg gjerne fått liv i bilen igjen, men den reagerer ikke på lading. Er det fordi 12v-batteriet er dødt? Vil ikke den lades når batteripakka er tom?

Kan jeg bare lade opp 12v-batteriet og så fungerer det igjen, eller er det andre ting jeg må tenke på?
Citroen Saxo 1999

hkaspenberg

Mest sannsynlig vil bilen ta ladning dersom det er spenning på 12V'en. Prøv å lade opp 12V batteriet først, så får vi ta det derfra.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: Saxooo på fredag 18. februar 2011, klokken 11:57
Kan jeg bare lade opp 12v-batteriet og så fungerer det igjen, eller er det andre ting jeg må tenke på?

Hva er spenningen på batteripakka?
Hvis ikke det funker etter opplading av 12v batterier kan vi lade opp batteriene en del med eksternlader (som noen har :-) 
Hvor holder du hus ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Saxooo på fredag 18. februar 2011, klokken 11:57
Kan jeg bare lade opp 12v-batteriet og så fungerer det igjen, eller er det andre ting jeg må tenke på?

12V batteriet vil dersom det er gammelt sansynligvis ikke ha overlevt å stå uten strøm. Sats i så fall på et nytt 12V, og lad det opp før montering, selv om selgeren sier det er fulladet ved levering.

Er batteriet allerede nytt sies det at et blybatteri har 9 liv. Førsøk å lade det opp, og sjekk temperaturen på det underveis. Går stømmen til oppvarming er det derfekt. Hvis ikke er det håp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Saxooo

#8
12V-batteriet overlevde og er ladet opp nå, men bilen har stått i fire timer nå uten tegn til å lade batteripakka. Ingen lys og ingen lyd. Når jeg vrir om bryteren, skjer det ingenting og paktrakren er død. MEN med laderkabelen i lyser lampa "utsatt lading", stop-lyset i dashbordet blinker og en vifte går, så strømmen kommer jo inn på et vis. Men hvorfor lader den ikke? Fins det en cntr+alt+del-mulighet som kan restarte bilen?

Bilen står i Trondheim.
Citroen Saxo 1999

Saxooo

Citroen Saxo 1999

Saxooo

Forresten: Tar bilen skade hvis jeg kobler ut 12V-batteriet når bilen skal stå i månedsvis? Slik kan man vel unngå å ta knekken på 12V-batteriet. Men tar elektronikken mer skade av det enn når 12V-batteriet uansett til slutt blir tomt?
Citroen Saxo 1999

elektrolux

Elektronikken kan ikke skades av å ikke brukes.

Parkerte nylig Partneren i 1 1/2 år ved å koble fra 12V batteriet, og la traksjonsbatteriet hvile på ca 30% kapasitet.

Etter 1 1/2 år koblet jeg 12V batteriet tilbake. Det hadde ikke blitt ladet i mellomtiden, og hadde før det, når jeg i sin tid kjøpte bilen, stått opp til et år uten strøm og overlevt :o Dette 12V batteriet bryter alle regler for bly.

Bilen startet med en gang, og ble satt på utligningslading for å synkronisere de 135 NiCd cellene i traksjonspakken.

Prøv det på en moderene Elbil!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

De tåler minst et år uten lading ved ikke for høy temperaturer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA