Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladefeil i display

Startet av Jon Braathen, torsdag 27. juli 2017, klokken 14:26

« forrige - neste »

Jon Braathen

Jeg planlegger en tur til Rørvik på www.goingelectric.de.
Der har jeg lagt inn og endret ladestopp slik at jeg bruker kun Fortum sine ladestasjoner (har gratis lading der ut september).
Jeg har planer om å hurtiglade til 90% på alle stopp siden det er da ladehastigheten stuper, og har da rikelig med buffer.
Det jeg stusser over er at beregnet ladetid øker med over en time dersom jeg krysser av på at den skal lade til 80% ved bruk av hurtigalder.
på 94 Ah i3, har jeg erfart ganske stabil hurtiglading opp til 90% som tidligere.
Den siste ladingen vil selvsagt ta noe lenger tid om man fortsetter til 90% mot å stoppe på 69% som beregningen foreslår, men ladingene underveis bør gå omtrent like fort så lenge man stopper på 90%?

Dette må vel være feil i beregningene i denne ruteplanleggeren?
link til planlagt rute (huket av lading til 80%) viser 3:19 ladetid:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1277198/

her er samme rute uten kryssing av for å lade til 80%. her beregner den ladetid til 2:23:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1277188/

jeg ville tro at forskjellen burde kun bli tiden på siste ladestopp hvor det lades fra 69-80% SOC, dvs ca 10 min..?

setter pris på alle innspill  :)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Orbit

Enig, tilført effekt er erfaringsmessig flat på 45kW opp til 90-92% (så lenge batteriet er over 18 grader når du starter lading). Jeg bruker som tommelfingerregel at det tar 10 min å lade 25% SoC på 94Ah (i praksis bittelitt fortere). Siden du totalt skal lade ca 400% av batteri, gir det total ladetid på 160 minutter, eller 2:40.

Det er jo også mye mer avslappende å kjøre langtur med 25-90% SoC intervaller, enn 5-70% som den nettsiden legger opp til.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA