Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Koding av ettermonterte tåkelys?

Startet av trygvelo, tirsdag 18. juli 2017, klokken 16:44

« forrige - neste »

trygvelo

Hei.

Har overtatt en 2011 modell I-Miev. Så vidt jeg har skjønt er medfølgende ladekladd 16A på 2011 modellene (fra 2012 er det 10A), men elektriker vil kun legge opp 10A kurs med vanlig schuko. Hvilke alternativer finnes?

- Kanskje holder det med 10A kurs, er det i så fall mulig å stille ned ladestrømmen på ladekladden til 10A?
- Kan elektriker heller sette opp 16A enfas blå kontakt og man kjøper en annen ladekladd som kan nyttiggjøre seg denne?
- Andre alternativer? Ønsker ikke å legge for mye penger i dette, men det finnes kanskje gode ladestasjoner som ikke koster skjorta?

pwb

Er vel mulig å legge opp 16A kurs hvis du sier den skal brukes til høytrykkspyler/kompressor ell.

trygvelo

Det er uansett ikke så lurt å trekke 16A kontinuerlig fra schuko. Er det mulig å endre til 10A med original ladekladd?

goggo

Sitat fra: trygvelo på fredag 05. mai 2017, klokken 15:48
Det er uansett ikke så lurt å trekke 16A kontinuerlig fra schuko. Er det mulig å endre til 10A med original ladekladd?
Bilen trekker max 14A, det er det laderen i trillingene klarer.
14A går fint dersom pluggen er i god forfatning og el opplegget er bra.
Jeg har selv hatt to trillinger og hovedsaklig ladet på 14A over schuko uten problemer.

Hvis du vil ha en rimelig og trygg løsning så kan du få elektrikeren til å installere en 16A kurs med blå CEE kontakt. Så kjøper du en Schuko/CEE overgang på Claes Ohlsson for en hundrelapp, og benytter den ladekladden du har.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

alda

Den drar inte mer än 8 amp på schucko? Och med det kan du fulladda frpn tomt över natten - bör väl hålla?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

goggo

Sitat fra: alda på fredag 05. mai 2017, klokken 22:08
Den drar inte mer än 8 amp på schucko? Och med det kan du fulladda frpn tomt över natten - bör väl hålla?
Bilens lader kan dra 14A på schuko. 2011 modellene ble som trygvelo i første post sier - levert med en ladekladd som tillater 16A, mens bilen altså begrenser det til 14A.
Nyere modeller ble levert med enten fast 8A ladekladd, eller en som kan stilles mellom 8A og 14A med en magnet. Alle trillinger uansett årsmodell kan lade opp til 14A.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

erik e

En ny 16 A kurs med vanlig stikkontakt til lading av I-MiEV er helt greit. Litt varmgang når vel 14 A belastes over tid er godt "innafor". Elektriker sier det er 20 års " levetid" på en slik kobling/montering.   Min 6 år/ 1000 vis 16 A lader funker som ny .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Sitat fra: erik e på lørdag 06. mai 2017, klokken 17:59
En ny 16 A kurs med vanlig stikkontakt til lading av I-MiEV er helt greit.
Det er ikke greit, siden det er i strid med forskriftene har elektrikker ikke lov til dette.
Beste alternativ er en ladestasjon elektrolux, jkirkebo og nofuel har nok av alternative typer, og sikkert gode forslag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Jepp,og dyrest. Men fremtiden er vel EL så bør vel gå for noe som er fremtidsrettet.  ?????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Ballemann

Som Hugo sier litt lenger opp her, det er i henhold til NEK å montere 16A kurs på CEE støpsel
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

sven erik

en 2011 model mien drar ikke mer en 13 A dette er målt  men holder du bilen over halv går det på en 10A for bilen regulerer  ned strømmen  men du får kjøpt  forsåvit  rimligere lader som du kan justere av elbiljelpen og diverse om du sertter opp 10A men ville gått for en  ladeboks  for da har du den om du bytter bil og

elektrolux

Sitat fra: erik e på lørdag 06. mai 2017, klokken 17:59
En ny 16 A kurs med vanlig stikkontakt til lading av I-MiEV er helt greit. Litt varmgang når vel 14 A belastes over tid er godt "innafor". Elektriker sier det er 20 års " levetid" på en slik kobling/montering.   Min 6 år/ 1000 vis 16 A lader funker som ny .
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Jeg tror jaggu min orginale 16 A  lader fra 2011  holder like lenge som bilen. De siste års 10 A lader kan umulig være produsert i Japan,i så fall har de alvorlig kvalitets problem .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA