Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vikeså eller Ålgård til Rysstad med 190km e-Golf?

Startet av troksoy, onsdag 26. juli 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

troksoy

Hei,

Skal til Vega en tur neste helg (25 mai), så var jeg inne på tanken om jeg skulle prøve å kjøre leafen dit. Og da lurer jeg på om der er noen som har kjørt denne strekningen og klart det? :) Er vel ca. 18mil, med da en ferge mellom her, som da jeg er usikker på hvordan google maps beregner i den faktiske avstanden. Og enda viktigere, kommer jeg meg hjem igjen samme ruta? :) Da blir det nok mer oppoverbakker enn det er til


Trekkoppbil

#1
Hvis du har et batteri på 27kwt og en vei på 179km, så må du klare å kjøre 6,63 km/kwt.

www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/1274415/

Kjører man økonomisk, så kommer man ofte 7km/kwt. Det blir for små marginer.  Kjører du svært ønokomisk i 50-60-70-soner kan du bli liggende på 8km/kwt. Du bør stadig sette bilen i N og trille der det passer, og når man gir på, så har bilen best virkning med 20%, så man kan prøve å veksle mellom et pådrag på ca 16kw og 0, og i noen lange utforbakker kan man regenerere. Varmeapparat bør man stort sett unngå å bruke på en sånn tur. Luftrykket bør være høyt og det kan være en fordel å ligge bak et vogntog.

Resett telleren i bilen, og følg med på hvor mange km/kwt du klarer, lær deg hvor mye du bruker på ulike typer kjøring og tilpass kjøringa etter forholda.

Speide etter stikkontakter hele veien på strekninga. Det kan være motorvarmeruttak, industrikonakter etc. Stopper du på en pølsestasjon eller en butikk, eller hos kjente, så finn ei stikkontakt. Det kan være greit å ha med seg skjøteledning og overgangskabler til ulike typer industrikontakter. Får du en halvtimes lading på 6kw, så kan de bety mye når du har små marginer.
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

nr1rayner

Sett opp turen din her:
http://www.jurassictest.ch/GR/
Den kan treffe temmelig nøyaktig, men noen parametre må gjerne endre.
På 24kWh bør det settes ned til 20kWh og vekten økes noe.
Usikker på hvordan det er på 30kWh, men bør nok i hvert fall sette ned til 27kWh.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA