Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varsel-lampe (bremser) lyser. Noen med erfaring?

Startet av Tai, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:43

« forrige - neste »

Tai

Sliter skikkelig med valget. Egentlig er bilen for dyr men kona (!?!) vil ha ny bil. Vi har en 14 S85 og er strålende fornøyd med den.

Har bestilt X75D men slites siden S er penere og har lenger rekkevidde.

X fordeler: Stor plass, fantastisk frontrute og oversikt , falcon doors
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

...

Livet er for kort til å ikke prøve noe nytt?

X it is :)

Kimpala

Sleit med samme. Det som plager meg mest er rekkevidde
X
3

Tai

Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

DagfinnN

På vet til Tesla for  låne en X100D nå. Vurderer og vurderer. Om vi får solgt vår S for 600K, må vi likevel låne ca 200k. Nei - Per Borten Moe  - det ikke alle Teslaeiere som er steinrike.
Jeg har en følelse av at S85D vil begynne å falle i pris om et drøyt år om Modell 3 begynner å komme i et antall som monner. Vet at det er andre litt større EL som kommer i 2018, kanskje. Men tror at de vil ha et produsjonsantall på linje med Ampera-E. Det er ikke nok til å "krakke" bruktbilmarkedet. Men modell 3 kan kanskje...
Har kommet fram til at X75D har for kort rekkevidde for vårt behov. S75D hadde holdt, men nå er et X som er vurderingsobjektet. Hadde S75D hatt henger feste så ville vi nok ha tatt den. Elsker kjøreegenskapene på S.
Noen som har tips hva vi skal se etter på X?
PS: Har lest "alt" om X siste måneden, men praktisk erfaring fra eiere er alltids interessant.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. august 2017, klokken 16:41
PS: Har lest "alt" om X siste måneden, men praktisk erfaring fra eiere er alltids interessant.

Noe spesifikt du lurer på? Vi gikk fra 2013 P85+ til X75D med det meste av utstyr minus premium og skinn. Er superfornøyd med byttet, X'en er en formidabel trekkvogn og jeg kjører MYE med henger for tiden (over halvparten av de 13kkm den har gått siden mars). Har hatt et par småproblemer, laderen har en defekt dellader eller noe sånt (lader på maks 3x10A på 3-fase) og det er en vibrasjon i området 50-70km/t under akselerasjon. Begge deler er kjente feil, skal inn og fikse de i september. Null problem med dører.

Interiøret i 6-seteren er perfekt for oss, og setene er svært gode (har tekstil/delskinn).

Ting vi ikke er så fornøyd med ennå er slikt som er felles med S'en, nemlig AP2.0. Den innfrir ikke akkurat ennå...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. august 2017, klokken 16:41
På vet til Tesla for  låne en X100D nå. Vurderer og vurderer. Om vi får solgt vår S for 600K, må vi likevel låne ca 200k. Nei - Per Borten Moe  - det ikke alle Teslaeiere som er steinrike.
Jeg har en følelse av at S85D vil begynne å falle i pris om et drøyt år om Modell 3 begynner å komme i et antall som monner. Vet at det er andre litt større EL som kommer i 2018, kanskje. Men tror at de vil ha et produsjonsantall på linje med Ampera-E. Det er ikke nok til å "krakke" bruktbilmarkedet. Men modell 3 kan kanskje...
Har kommet fram til at X75D har for kort rekkevidde for vårt behov. S75D hadde holdt, men nå er et X som er vurderingsobjektet. Hadde S75D hatt henger feste så ville vi nok ha tatt den. Elsker kjøreegenskapene på S.
Noen som har tips hva vi skal se etter på X?
PS: Har lest "alt" om X siste måneden, men praktisk erfaring fra eiere er alltids interessant.
Skal du kjlre mange steder uten superlader? På sommeren tror jeg du kan forvente 30 mil +- avhengig av kjørestil/hastighet. Den går ikke veldig mye kortere enn s75d som går ca som s85.

Øyvind.h

X har 10-30% høyere forbruk enn lik s, stigende med høy hastighet.
Så kan hver enkelt regne seg frem til rekkevidde med sitt bruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DagfinnN

Takk for info!
Vi lånte X75D i ca et døgn og kjørt rundt 30 mil. For oss vil nok rekkevidden være litt kort. Vi har hytte ca 25 mil unna med 800 m stigning og ingen superladere på veien. Jeg vet at på 90 prosent av turene vil nok X75D ha holdt. Men den lille usikkerheten ville være der. Det har hendt at S85D har kommet fram med rundt 8 mil igjen om bilen er påskelastet med sykler og ski og når vær/føre er dårlig. Slik usikkerhet ønsker vi ikke å ha. S100D måtte det ha blitt.
Vi likte X godt og selv om den ikke ligger like godt på veien som vår kjære S85D, så er det jo sammenlignet med andre merker, formidable kjøreegenskaper. Aks. er også mer enn bra nok. Men FWD har jo den konsekvens at det ikke går å ha noe på taket. Det var tungen på vektskålen for oss. Vi er glad i både sykle og gå på ski. Frakte med seg begge deler er vanskelig når bilen har 4 passasjerer. Da måtte vi hatt en henger for formålet, noe som selvsagt har andre ulemper. Hadde bilen hatt normale dører, ville vi nok ha kjøpt en X100D.
Så nå er det ny S75D som er den aktuelle. Rekkevidden til S100D synes jeg ikke forsvarer en ekstra kost på 200k. 75D klarer fint hytteturen. Vi montere på et hengerfeste for sykkelstativ og har ski på taket som på vår S85D. Henger har vi så sjelden behov for at vi nøyer oss med å låne naboens bil.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

ludwig_holberg

På 75 Kw mener jeg S slår X - med mindre fem seter er for lite, og man trenger de 6 eller 7 som X byr på. Evt at hengerfeste er viktig. Jeg liker å kunne bruke elbil mer eller mindre som bensinbil - lader i ny og ne på kjøpesenter, langturer, jobb osv, men lader nesten aldri hjemme. Liker ikke å tenke kw-økonomi når jeg kjører heller. Men hvis du ser på falkevingedører som et pluss (det gjør ikke jeg), så er det vel fort riktig å lande på en X.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA