Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SuperCharger Bronkeland

Startet av Olav Tveit, tirsdag 11. juli 2017, klokken 14:52

« forrige - neste »

nr1rayner

@roland
Råger  :+1:
Blir drøyt å kjøre på tur vesentlig lengre enn man rekker på en "tank" da ja..  :-\
Typ kjør 10-13 mil, lad i 4 timer, kjør i 8-10 mil, lad i 4 timer, kjør 8-10 mil....
Man får sett seg om da, om ikke annet  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kangoo

Du får mye bil for 70k og det høres ut som den passer godt for deres behov. Mekaniske feil kan fikses på alle verksteder og lite feil på det elektriske. Trenger dere ikke kjøre lenger enn 100-130km hver dag, så holder det rikelig med lading om natten, ellers kan dere mulig lade på dagen, om bilen står lenge i ro en plass. Står i annonsen at det følger med lader og den koster ofte mellom 5 og 10000. Den sørger for optimal og sikker lading, så løp og kjøp :-)


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

rolandvg99

Hadde jeg aldri hatt behov for å forflytte meg mer enn 12-15 mil pr dag hadde nye Kango Maxi Crew stått høyt på ønskelista mi. Med 22 kW lader hadde den vært førstevalget ved nytt bilkjøp til høsten.
"I like soul with a capital S"

Jejl

#18
Sitat fra: Olav Tveit på mandag 01. mai 2017, klokken 16:19
Ser ut som vi kan få den for 70' er det grei pris ?
Er nok en grei pris det.
Det er ihvertfall en bil som sannsynligvis blir veldig rimelig i drift.
Verdifallet de neste årene blir nok veldig lite på denne.
Service hver 40 000km/hvert annet år til en tusenlapp eller to.
Du har jo også fremdeles garanti på bilen.
Etter 2,5 år har vår bil vært 100% feilfri. Og han som solgte meg bilen har solgt disse siden 2011, og det har ifølge han til nå vært svært lite feil på disse bilene.

Jejl

#19
Kan også nevne at 60hk som disse vanligvis oppgitt til å yte ikke er helt korrekt. Vår bil yter opptil 76hk når farten er under ca 40km/t og effekten synker gradvis jo fortere du kjører til ca 65hk ved 100km/t. Så lavt som 60hk har jeg aldri sett, men tipper den yter det hvis du kjører i 130km/t.
Dieseltanken er på 13 liter mener jeg.

Olav Tveit

Denne er import fra Danmark i -14. Vet ikke om det har noe å si.

geear

Sitat fra: Jejl på søndag 30. april 2017, klokken 12:08
Langturer over 10-12 mil er ikke denne egnet til. Å kjøre Stavanger-Oslo med en bil som har rundt 24kwh batteripakke og hurtiglading er kun for spesielt intresserte da du vil bruke nesten like lang tid på lading som kjøring.
Forstår ikke hva du skriver om ladetid her. For det første betyr batteripakkens størrelse lite for en langtur før den er så stor at man klarer seg uten en full lading underveis. Ladetid påvirkes altså hovedsaklig enten av at du har batteri som er større enn halve distansen eller av høyere ladefart. For det andre er det vel heller ingen biler på markedet som faktisk har hurtiglading og samtidig klarer å lade i 7-8 timer for å komme seg fra Stavanger til Oslo... sier vi snitt ladefart på 35kW (lavt) og syv timers lading så snakker vi forbruk på over 50kWh/100km.

Golfen gikk Sandnes - Tønsberg med 123 minutters lading i 5 grader, regn, 5-6m/sek motvind til Kristiansand (altså samme som å kjøre 100 i stedet for 80km/t), en mil småkjøring i Krsand og restrekkevidde i Tønsberg på 85km. Den har ikke varmepumpe og gikk iallfall ti av milene i Normal-modus. Altså hadde den gått bortimot Stavanger - Oslo på to timers lading i disse rekkeviddereduserende forholdene. Golf har vel noe lavere forbruk enn kassebilene, men om de har 30 minutters ladetid ekstra så er det fortsatt veldig langt unna å lade like mye som man kjører. 15 minusgrader er selvfølgelig en helt annen situasjon, men det er også 15 plussgrader og lite vind.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: Ecinnaj på søndag 30. april 2017, klokken 09:26
Virker veldig stiv og hard (setene)  å skal kjøre så langt hver dag. Jeg kjører 3 mil hver dag og hadde nokk bli ganske sliten av å kjøre den.
Men det kan være setene ikke er så harde som de ser ut da.

Er det bykjøring eller landevei?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Vanskelig å forstå innlegget ditt siden du sier at de kanskje ikke er så harde som de SER ut til. Har du faktisk sittet i en slik bil eller skriver du om hvor myke setene er basert på hva du ser på bilder?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Jejl

Sitat fra: gr på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:07
Sitat fra: Jejl på søndag 30. april 2017, klokken 12:08
Langturer over 10-12 mil er ikke denne egnet til. Å kjøre Stavanger-Oslo med en bil som har rundt 24kwh batteripakke og hurtiglading er kun for spesielt intresserte da du vil bruke nesten like lang tid på lading som kjøring.
Forstår ikke hva du skriver om ladetid her. For det første betyr batteripakkens størrelse lite for en langtur før den er så stor at man klarer seg uten en full lading underveis. Ladetid påvirkes altså hovedsaklig enten av at du har batteri som er større enn halve distansen eller av høyere ladefart. For det andre er det vel heller ingen biler på markedet som faktisk har hurtiglading og samtidig klarer å lade i 7-8 timer for å komme seg fra Stavanger til Oslo... sier vi snitt ladefart på 35kW (lavt) og syv timers lading så snakker vi forbruk på over 50kWh/100km.

Golfen gikk Sandnes - Tønsberg med 123 minutters lading i 5 grader, regn, 5-6m/sek motvind til Kristiansand (altså samme som å kjøre 100 i stedet for 80km/t), en mil småkjøring i Krsand og restrekkevidde i Tønsberg på 85km. Den har ikke varmepumpe og gikk iallfall ti av milene i Normal-modus. Altså hadde den gått bortimot Stavanger - Oslo på to timers lading i disse rekkeviddereduserende forholdene. Golf har vel noe lavere forbruk enn kassebilene, men om de har 30 minutters ladetid ekstra så er det fortsatt veldig langt unna å lade like mye som man kjører. 15 minusgrader er selvfølgelig en helt annen situasjon, men det er også 15 plussgrader og lite vind.
Poenget mitt er at med en bil med 24kwh batteripakke og hurtiglading (e-NV200 er f.eks), så er det mye som skal stemme for å for at ladingen skal bli helt optimal. Ladekø og ladere i ustand, og for lang avstand mellom laderne f.eks. Hvis jeg husker rett brukte Bjørn Nyland 3 timer ekstra på på ladestopp på strekningen Bergen-Oslo med e-NV200, og da så det ut til at det meste stemte. Det er nok av historier her på elbilforumet om folk som har brukt 12-14 timer (og mer)på strekningnen Stav-Oslo eller tilsvarende strekningner med biler med 24kwh batteri.

Jejl

Sitat fra: Olav Tveit på tirsdag 02. mai 2017, klokken 09:42
Denne er import fra Danmark i -14. Vet ikke om det har noe å si.
Ok, jeg tenkte det var en av de mange 12/13 modellene som sto lenge på Renaults lager og som ble solgt nokså rimelig i 2014.
Jeg har en slik og den kostet ny 149 000 inkl endel utstyr.
Da har vel garantien gått ut på den du vurderer.
Tror nok ikke den er verd mer enn 70 000.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA