Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla navigasjon og TomTom Go

Startet av lunitiks, onsdag 12. juli 2017, klokken 15:01

« forrige - neste »

lunitiks

Hadde vært morsomt å høre hva slags DIY-prosjekter folket planlegger til sommeren  :)

(Ser da i utgangspunktet bort fra polish, lakkforsegling, foliering, skinnbehandling og lignende "standard" forbedringer  :) )

Selv tar jeg sikte på litt lyddemping, kanskje nytt ryggekamera, muligens nye frontlykter (facelift) hvis dette er laseggjørbart..

Chime in  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Hvis du er ute etter en forbedring av hovedlyktene styrer du unna de som kom med facelift. De er samlet sett ingen forbedring, noe også den svenske (?) testen i vinter dokumenterer.

Muffinman

Dårlig meg gjenstående prosjekter her, er stort sett ferdig med det meste. 85D``en er ferdig støydempet og har i vår fått en permanent moderat senk. Skal justere hjulvinklene denne uka. Bremsekaliperene er blitt gule. Dashcam montert, og sommerhjul etter smak er på plass. Hadde fra før tatt krom``en med kondomspray type gunmetal men fjernet den igjen før foliering, men etter å ha kjørt 30 mil på vei dit jobben skulle gjøres fikk jeg melding fra en uheldig mann som hadde fått prolaps. Da ble det retur, og ny chromedelete med spray. Denne gangen  mattsvart. Måtte bare få det gjort, krommen gjorde meg nesten syk...

Samboer ville heller ikke ha krom lenger, så den har fått samme behandling. Neste helg får hun røde bremsekalipere. Ingen senking eller "fete" felger, får holde at hun kjører i low. Også denne er ferdig dempet, så lite sommerprosjekter her også.

Oppsummert bare lakkering av kalipere på ene bilen og justering av hjulvinkler på den andre altså. Egentlig er det noe skit å være ferdig.

horven

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. mai 2017, klokken 15:28
Hadde fra før tatt krom``en med kondomspray type gunmetal men fjernet den igjen før foliering, men etter å ha kjørt 30 mil på vei dit jobben skulle gjøres fikk jeg melding fra en uheldig mann som hadde fått prolaps. Da ble det retur, og ny chromedelete med spray. Denne gangen  mattsvart. Måtte bare få det gjort, krommen gjorde meg nesten syk...

Er dette en relativt "real" og grei jobb? Hvilket produkt bruker du? :)
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Muffinman

#4
Ja, det er en forholdsvis enkel jobb så lenge man har framgangsmåten 100% klar. Her er et greit sted å starte:



Skulle egentlig bare teste fargen i fjor vår så handlet gummilakk på Biltema, men ble overrasket over hvor bra den er. Den er jo også priset omtrent likt med Plastidip, og har temmelig like egenskaper. I likhet med Plastidip tåler den ikke petroleumbasert avfetting særlig bra og det vil absolutt ikke bli like holdbart som en godt utført folieringsjobb. Det var også planen min i vår, men det skar seg som nevnt. Foliering er jeg ikke veldig stø på selv og jeg har ikke kommet over firma eller enkeltpersoner som utfører dette på en skikkelig måte her på de nordvestlige trakter, og det er grunnen til at det ble denne løsningen nok en gang.

Man trenger seks bokser på hele bilen, og legg 6-7 lag slik at hinna blir tykk nok til at den lar seg fjerne ved å trekke av når tiden kommer. Masker _hele_ bilen når du jobber, og pass på at boksene er varme om det er kjølig når det skal sprayes. Da unngår man klatting. Holder man ei dør på gløtt får man tatt håndtakene helt inn også, slik at det ser noenlunde bra ut når de er ute.

Men seriøst; stikk et sted å få lagt folie om du kan velge. Resultatet blir bedre og du slipper å gjøre det på nytt før om mange år :) Gummilakken tror jeg ikke overlever mer enn to-tre vintre om man er forsiktig.

EDIT:

Du trenger

- 6 bokser gummi
- 3 brede ruller maskeringstape
- 1 rull tape med folie ca 1,5m bredde
- 1 rull tape med folie ca 2,5m bredde
- Skalpell
- Pinsett
- Liten Pensel til å komplettere oppsiden av kromlista på tersklene (sparer mye maskering inn mot kupeen ved å ikke spraye da dørene må være åpne på den delen)

Arbeidstid:

- Maskering 2-3 timer
- Spray 3-4 timer, avhengig av temperatur. 20-40 minutter mellom lagene.
- 1-2 timer fjerning av maskering og avtrekking av overflødig gummi (her blir pinsett og skalpell nyttig)
- 1 time ferdigstillelse av kromlist terskel.

1-3 timer herding fra siste strøk til fjerning av maskering, avhengig av temperatur. Bilen kjøres ikke før neste dag.

Trustno1

Tja, for min del så blir det muligens litt forbedring av finnishen på custom-midtkonsollen, litt ekstra lyddemping av bagasjerommet (men fjerning av litt lyddemping av bagasjeluken, det ble for mye i fjor slik at luka noen ganger lukker seg automatisk etter den åpner :p )

Har også bestilt meg deler til en cnc-fres, og tenkte å se om jeg kan få laget noen morsomme upgrades jeg kan frese ut, men det ligger litt tidlig i løypa enda :)

rsomby

Tenker jeg skal få montert carbonfiberspoileren jeg kjøpte fra fasttech i vinter.

Også prøve å få til noe bedre innfesting for holderen til pad'n til jentungen. Den er pr nå bare festet med borrelåstape til ryggen av baksetet/hodestøtten. Men hun skal snus fremover nå så den må festes til førersetet. Vi har Lenovo tab nettbrett med targus universal bilholder. Noen forslag til løsning?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA