Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enormt med brukte TMS til salgs hos Tesla

Startet av erikskutle, lørdag 10. juni 2017, klokken 23:07

« forrige - neste »

erikskutle

Byttet til splitter nye batterier på min Buddy 2009, men etter byttet er rekkevidden redusert fra ca 40km til ca 15-20 km. Batteriene er helt splitter nye, og skulle i teorien gi en rekkevidde på ca 80km. Regner med det er en feilrapportering, at batteriene har juice i seg men at måleren viser feil. Noen andre som har erfaring med dette? Carcontrolleren skulle i utgangspunktet ha vært restartet på verksted i forbindelse med batteribyttet, men kan det være at de rett og slett har glemt å gjøre det?
Tesla Model 3
Renault Twizy

Olee

Hvis du har fått gjort dette på verksted er det vel bare å levere den tilbake og be om å få det ordnet? :)

erikskutle

Ja, det kan jeg, men spørsmålet er om du skal ha 60-80 km rekkevidde med en gang etter bytte, eller om de skal "kjøres inn" på noe vis?
Tesla Model 3
Renault Twizy

bosonic

Du skal ha rekkevidden ganske umiddelbart. Allikevel er det viktig å belaste nye batterier (bly) moderat den første tiden
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rav4_EV

Rekkevidden får du ikke umiddelbart. Den må kjøres gjentatte ganger under 20% for at batterikapasiteten blir oppgradert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

#5
Er det nye batteri som gir lav spenning, eller er det Car kontrolleren som må læres opp til ny kapasitet som gir lav initiell rekkevidde?

Kjøpte nettopp en Buddy selv og må sette meg inn i teknikken på den. Bommene nærmer seg nemlig huset der vi bor, og er redd dagens elbilrekkevidde på rundt 100 km snart blir til 10 km til nærmeste bom når/hvis vanlige elbiler får egen bomsats. Når Jærpakken 2 kommer er vi nede i 3 km, og da kan en Buddy komme godt med.  ;D

Tenker å montere NiCd blokker, ev. Litium siden Bly blir dyrt i lengden
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Buddy har en amperetimeteller i carcontrolleren som legger til eller trekker fra tilgjengelige amperetimer som bil vurdert av spenningen når batteriet belastes mer enn 50A og SOC er under 20%.

Når amperetimetelleren "går tom " stopper bilen og eventuell oppgradering av kapasitet godskrives neste ladesyklus.

Det kan med andre ord ta ganske mange ladesykluser før carcontroller er nogenlunde i takt med batterienes faktiske kapasitet.

Ett annet problem er at de beregninger som gjøres i software tar utgangspunkt i batteridata fra et mye eldre batteri enn det som har vært benyttet i bilene de siste 15 år.

Med andre ord: En hel haug med tvilsomme parametre som på en merkelig måte gir et halvveis bilde av hvordan batteristatus faktisk er.

Skrev i sin tid en forbedret software til carcontrolleren basert på batteridata fra Concordebatteries som den gang var leverandør. Fungerte mye bedre, men teknisk ledelse i Buddy ønsket ikke å forandre noe i produksjon.

Litt festlig var det dog å jobbe på Økern. Fabrikknye biler ble kjørt til de stoppet med helt nye blybatterier gjentatte ganger for at kapasiteten skulle fremstå som akseptabel for den nye eieren. Ikke særlig sunt for helt nye blybatterier. ;D

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Interresant.

"Trikset" er altså å kjøre batteriet ned i 20% SOC og belaste det med minst 50A før en ny opplading en rekke ganger på rad. Greit å vite om en står der med 30% SOC og vurderer opplading av det nye batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Vurderingen gjøres bare 1 gang etter å ramlet under 20%.
Deretter må den lades opp igjen før man kan gjøre det på nytt.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA