Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk Ampera-e

Startet av El-boy, lørdag 24. juni 2017, klokken 10:29

« forrige - neste »

El-boy

Jeg lurer på om det er noen der ute som har gjort reelle målinger på virkelig strømforbruk pr.kjørte km?
Altså om noen har minusmåler på ladestasjonen og kan måle hvor mye kWh som er trukket ifra veggen og pr.  kjørte km?
Min erfaring ifra igår er følgende:
Bilen rapporterer å ha brukt 38.9kWh og 181 Wh/km (dette var en kjøretur som innbefattet en overnatting uten lading).
Når jeg plugger inn bilen på 400V 16A får jeg oppgitt ladetid for å nå 90% SOC på 4t 35min, denne ladetiden viser seg å være korrekt.
Det jeg stusser i at det da vil trekkes fra veggen 11kW x 4.583h = 50.4kWh for da å ha brukt ved kjøring 38.9kWh. Det vil si at ca. 23% av energien har forsvunnet ut i ingenting.
Det reelle forbruket blir da i virkeligheten 234 Wh/km i mitt hode.

Noen som har gjort tilsvarende erfaringer?

Muffinman

Får ut noen data fra Amund``s app på dette. Det tilsier ihvertfall at det relle forbruket inkludert tap i batteri osv er vesentlig høyere enn det som rapporteres på skjermen. Så har man tap i lader i tillegg.

GOS

Sitat fra: El-boy på lørdag 15. april 2017, klokken 11:29
Jeg lurer på om det er noen der ute som har gjort reelle målinger på virkelig strømforbruk pr.kjørte km?
Altså om noen har minusmåler på ladestasjonen og kan måle hvor mye kWh som er trukket ifra veggen og pr.  kjørte km?
Min erfaring ifra igår er følgende:
Bilen rapporterer å ha brukt 38.9kWh og 181 Wh/km (dette var en kjøretur som innbefattet en overnatting uten lading).
Når jeg plugger inn bilen på 400V 16A får jeg oppgitt ladetid for å nå 90% SOC på 4t 35min, denne ladetiden viser seg å være korrekt.
Det jeg stusser i at det da vil trekkes fra veggen 11kW x 4.583h = 50.4kWh for da å ha brukt ved kjøring 38.9kWh. Det vil si at ca. 23% av energien har forsvunnet ut i ingenting.
Det reelle forbruket blir da i virkeligheten 234 Wh/km i mitt hode.

Noen som har gjort tilsvarende erfaringer?

Jeg har gjort masse slike målinger. Du må regne med ca 5% tap i indre energi i batteriet (avhengig av kjørestil) i tillegge så kommer typiske lade-tap på 5-17% alt etter som spenning og strømstyrke. Har det vært kalt der du ladet går det en del energi med til å varme opp batteriet.

På 400V 16 eller 32 A så har jeg typisk 5%-7 ladetap, så inkludert indre batteritap så ligger jeg typisk på samlet 10-12% tap. Dine 23% var gjerne ved hard kjøring og eller starte å lade med kaldt batteri?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

El-boy

Sitat fra: GOS på lørdag 15. april 2017, klokken 12:25
Jeg har gjort masse slike målinger. Du må regne med ca 5% tap i indre energi i batteriet (avhengig av kjørestil) i tillegge så kommer typiske lade-tap på 5-17% alt etter som spenning og strømstyrke. Har det vært kalt der du ladet går det en del energi med til å varme opp batteriet.

På 400V 16 eller 32 A så har jeg typisk 5%-7 ladetap, så inkludert indre batteritap så ligger jeg typisk på samlet 10-12% tap. Dine 23% var gjerne ved hard kjøring og eller starte å lade med kaldt batteri?
Hei,
Det er nok ikke hardkjøring nei, og bilen ble satt på lading rett etter ca. 1.5 timers kjøring så batteriet burde være varmt nok.
Skjønner ut fra det du skriver at det må påregens ca. 12% tap totalt i ved lading hvorav ca. 5% skyldes batteriet.
Sannsynligvis skyldes en del av tapet i mitt tilfelle "Vampire drain" natta over med kuldegrader. Range mode er On. Synes likevel 23% tap er vell mye.

Lynet

Vi med elbil vet nøyaktig hvor mye tap vi har de forskjellige plasser. Du kan også ta med tapet i overføringen fra kraftverket som ligger mellom 5% og 20%, mest på en kald vinterdag med høy belastning.
De med fossilbiler vet ikke hvor mye energi som går med mellom brønnen og pumpen, men det er gjerne 1 til 5kWh pr liter drivstoff!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sportswagoneer

Men stemmer premisset for utregningen?

Er det ikke slik at batteriene lader saktere jo nærmere de kommer full ladning? Vil ikke det innebære at de da trekker lavere effekt / færre ampere i den "sluttladingsperioden" enn det du har stilt inn?

(Null erfaring å by på - venter på min første MS)

N00b

Jo!  Lader på 11kw til vanlig.  Bilen begynner å strupe lading på 99% SOC.
Så reduserer den amper for amper til det er fullt og lading stopper.

Forskjellig strømstyrke gir forskjellig virkningsgrad på lading.  På bilene før facelift som hadde enkelt eller dobbel lader så er hver lader tredelt. Da lønner det seg å utnytte den laderen som er i gang og det er uansett tap med å drive ladeprosessen i form av kjøling på batterier og lader, intern motstand i batteriene.

Jeg har enkeltlader og kjører full gnu på ladingen bestandig

GOS

@Elboy

Har du av energy saving? Og av Allways Connected? Hvis ikke så skaper dette en del mer Vampire Drain. Vet ikke hvor lenge du sto, hvilken software versjon du har etc, men alt avhengig av bil og innstilinger så kan dette utgjøre 3-16 tkm per døgn, altså kanskje opp til 3 kwh.

Men du har gjerne stått i ro i park med varmeapparat på? I så fall så er ikke dette strøm forbruket tatt med i det bilen rapporterer som totalt forbruk.

Hvilken type bil har du og hvor mange typical kilometer ladet du når du ladet disse 4t 35 min? Vet du at du hadde spenning/amper som ga deg 11 kw? Om du f.eks bare fikk 220 v så blir det jo litt avvik.

Jeg ville fulgt litt nøyere med for å finne forklaringen, men tror nok at alt er som det skal være.

(Mine ladinger og turer blir logget automatisk og jeg kikket på de siste månedene og jeg ligger lavere i tap enn det jeg skrev tidligere når jeg lader på 400 V. Jeg kjører såpass lite at vampire drain utgjør en stor andel av tapt energi) 
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

El-boy

Sitat fra: GOS på søndag 16. april 2017, klokken 08:45
@Elboy

Har du av energy saving? Og av Allways Connected? Hvis ikke så skaper dette en del mer Vampire Drain. Vet ikke hvor lenge du sto, hvilken software versjon du har etc, men alt avhengig av bil og innstilinger så kan dette utgjøre 3-16 tkm per døgn, altså kanskje opp til 3 kwh.

Men du har gjerne stått i ro i park med varmeapparat på? I så fall så er ikke dette strøm forbruket tatt med i det bilen rapporterer som totalt forbruk.

Hvilken type bil har du og hvor mange typical kilometer ladet du når du ladet disse 4t 35 min? Vet du at du hadde spenning/amper som ga deg 11 kw? Om du f.eks bare fikk 220 v så blir det jo litt avvik.

Jeg ville fulgt litt nøyere med for å finne forklaringen, men tror nok at alt er som det skal være.

(Mine ladinger og turer blir logget automatisk og jeg kikket på de siste månedene og jeg ligger lavere i tap enn det jeg skrev tidligere når jeg lader på 400 V. Jeg kjører såpass lite at vampire drain utgjør en stor andel av tapt energi)
Hei GOS,
Jeg har Range Mode ON, dvs. baterivarmer er av og derav mindre Vampire Drain.
Always connected er Off.
Men jeg har sittet i bilen på ferga i tilsammen 1time (2x30min) med varmeapparatet på så der gikk det vel litt strøm, ellers så har varmeapparatet kun vært brukt når bilen kjører.
Ladespenningen ligger på 231-236V ved 16/16A. (og typisk over 240V ved 5A/16A) Det jeg ikke vet er om 16A på displayet er virkelig er 16A det kan være 15.1A og det vil utgjøre en forskjell. Derfor hadde det vært morsomt med en minusmåler for å se reell ladeeffekt (kWh). Bilen er en Model S60 som er utlevert i rushet i september 2013 som jeg har hatt siden ny.
Kjørt ca 44.000km og brukes mye til småkjøring i hverdagen så derfor har jeg ikke fulgt så nøye med virkelig strømforbruk. Lader daglig natten over på 400V 5A (altså 3x230Vx5A) som er tilstrekkelig til å holde den på 90% SOC hver morgen. Det var ett unntakstilfelle som gjorde at jeg stilte den på 16A/16A pga ny kjøretur på kvelden, som gjorde meg oppmerksom på missforholdet mellom forbruk på displayet (38.9kWh) og nødvendig ladetid (50.4kWh)

N00b

5A er vel det som hadde lavest virkningsgrad på strømstyrke. Det er folk som virkelig har lagt sjela si i å sjekke ut dette. Du finner det på Teslamotors forumet.

Hvorfor ikke bare la den stå på maks om du har 400V og 16A tilgjengelig?

GOS

Sitat fra: N00b på søndag 16. april 2017, klokken 21:57
5A er vel det som hadde lavest virkningsgrad på strømstyrke. Det er folk som virkelig har lagt sjela si i å sjekke ut dette. Du finner det på Teslamotors forumet.

Hvorfor ikke bare la den stå på maks om du har 400V og 16A tilgjengelig?

Det er det mine målinger også viser. 400V 16A og 32A gir best effektivitet og er like gode.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: N00b på søndag 16. april 2017, klokken 21:57
5A er vel det som hadde lavest virkningsgrad på strømstyrke. Det er folk som virkelig har lagt sjela si i å sjekke ut dette. Du finner det på Teslamotors forumet.

Hvorfor ikke bare la den stå på maks om du har 400V og 16A tilgjengelig?

Jeg lader stort sett på 1-fase 5A. Dette for å unngå økt effektavgift da vi har slikt i området. Fyrer opp på 32A innimellom på dagtid når sola skinner, siden jeg har solcelleanlegg på taket. Men stort sett alltid 5A på kveld/natt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. april 2017, klokken 01:37
Jeg lader stort sett på 1-fase 5A. Dette for å unngå økt effektavgift da vi har slikt i området.
Burde være mulig å ha ladestyring som er programmert til å unngå effektavgift.
Effektavgift vil antagelig bare øke i omfang og pris.

El-boy

Sitat fra: N00b på søndag 16. april 2017, klokken 21:57
5A er vel det som hadde lavest virkningsgrad på strømstyrke. Det er folk som virkelig har lagt sjela si i å sjekke ut dette. Du finner det på Teslamotors forumet.

Hvorfor ikke bare la den stå på maks om du har 400V og 16A tilgjengelig?
Jo, men har ikke tenkt på best virkningsgrad. Tenker det slik at 5A stresser strømnettet mindre, event. mindre brannfare på natten etc. og 5A er alltid nok (nesten iallefall). Lader jo med 3.5kW.
Med smarte strømmålere blir vel strømmen billigerer på natten også når den tid kommer...

Cowboystrekk

1 time med klima på gir fort 2-3 kW forbruk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA