Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biltur på over 2000km med e-Golf 24kW

Startet av Cral, mandag 31. juli 2017, klokken 00:20

« forrige - neste »

Cral

Fatteren vurdere å montere stikk ute til ladingen av broderens iOn. Jeg har en e-golf fl. Broderen ønsker nok på sikt å bytte, men til hva vet jeg ikke enda. Selv håper jeg at det kommer flere alternativ med hengerfeste som kan trekke 2500kg.

Jeg ser jo for meg en veggboks, men er etter jkirkebos testing, så ble jeg usikker

Fatteren har 63/3 fase inn.

E-Golften har vel en lite gjennomtenkt 3fase ladeing, hvor den trekker 14A per fase, men på fellesfasen går det 28A

14A (16A) greier seg med 2,5mm2 men 28A må sikres med 32A som da trenger 10mm2?

Hjemme har jeg 1 fase 32A lading, men i ettertid har jeg jo forstått at elektrikeren kanskje ga meg et dårlig råd der?

Hva ville den mest fornuftige ladeløsning hjemme hos ham bli? Å trekke 3x10mm2 ut høres kronglete ut...

Noen som har prøv å begrense e-golf fl lading til 16A på 3 fase? Eller må man begrense det til 10A om man skal lade på en 3fase 16A kurs, som er sikret med 16A?

4mm2 kable gir vel 20A og 25A trenger vel 6mm2? Men det er jo fortsatt for lite? 32A 1fase funker glimrende, helt til noen kommer og lurer på skeivlasten?

Hvilke andre biler er det som fungerer på 1 fase 32A?
Hvilke biler er det som IKKE fungerer på 1 fase 32A?
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

rolandvg99

#1
VW e-Golf har en relativt godt gjennomtenkt ladeløsning primært laget for Tysk standard der det er satt en begrensning på maks strømtrekk pr fase på vesentlig mindre en 32A (husker ikke eksakt tall). Norge benytter seg i hovedsak av et arkaisk strømnett,  men heldigvis bygges nye boenheter med 400v-TN som primær strømkilde. Der er ladeløsningen til e-Golf genial.

Alle asiatiske funker pr. idag på 1-fase.
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: Cral på søndag 21. mai 2017, klokken 11:42
Fatteren vurdere å montere stikk ute til ladingen av broderens iOn. Jeg har en e-golf fl. Broderen ønsker nok på sikt å bytte, men til hva vet jeg ikke enda. Selv håper jeg at det kommer flere alternativ med hengerfeste som kan trekke 2500kg.

Jeg ser jo for meg en veggboks, men er etter jkirkebos testing, så ble jeg usikker

Fatteren har 63/3 fase inn.

E-Golften har vel en lite gjennomtenkt 3fase ladeing, hvor den trekker 14A per fase, men på fellesfasen går det 28A

14A (16A) greier seg med 2,5mm2 men 28A må sikres med 32A som da trenger 10mm2?

Normalt holder det med 6mm2 kabel.

Sitat
Hjemme har jeg 1 fase 32A lading, men i ettertid har jeg jo forstått at elektrikeren kanskje ga meg et dårlig råd der?

Helt ok det om du har stor nok hovedsikring og nettselskapet ikke har innvendinger.

Sitat
Noen som har prøv å begrense e-golf fl lading til 16A på 3 fase? Eller må man begrense det til 10A om man skal lade på en 3fase 16A kurs, som er sikret med 16A?

Begrensning må settes på 9A, da får du 18A effektivt (4,1kW). Andre elbiler får da kun 9A (2,1kW).

Sitat
4mm2 kable gir vel 20A og 25A trenger vel 6mm2? Men det er jo fortsatt for lite? 32A 1fase funker glimrende, helt til noen kommer og lurer på skeivlasten?

Det er bare å søke nettselskapet og se hva de sier. Kanskje 25A 1-fase er ok, det gir 5.75kW.
4mm2 holder normalt til 20A ja, da må ladeboks begrenses til 11A og du får 22A effektivt (5.1kW). Andre elbiler får 2.5kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 21. mai 2017, klokken 11:50
VW e-Golf har en relativt godt gjennomtenkt ladeløsning primært laget for Tysk standard der det er satt en begrensning på maks strømtrekk pr fase på vesentlig mindre en 32A (husker ikke eksakt tall). Norge benytter seg i hovedsak av et arkaisk strømnett,  men heldigvis bygges nye boenheter med 400v-TN som primær strømkilde. Der er ladeløsningen til e-Golf genial.

VW har hatt en god tanke men gjennomføringen er dessverre ikke 100%. Hadde de gjort det på "Tesla-måten" hadde bilen fungert like bra på IT som på TN. Dvs. den fungerer bra på IT nå, men ladeboksen må begrenses på en slik måte at det kun er eGolf som får utnyttet den ordentlig. Unntaket er om man har en 3x32A kurs, da kan ladeboksen settes opp slik at den fungerer like bra på eGolf (med 2x16A lading) som på Kia (med 1x32A lading).

Nye boenheter bygges med det strømsystemet som trafoen i området leverer. Er det 230V IT så får et nybygd hus 230V IT. I nye byggefelt med ny trafo er det selvsagt stor sjanse for at det blir 400V TN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kajh

Sitat fra: Cral på søndag 21. mai 2017, klokken 11:42
E-Golften har vel en lite gjennomtenkt 3fase ladeing, hvor den trekker 14A per fase, men på fellesfasen går det 28A

Hei

Takk for interessant innlegg!

Jeg har en ny eGolf i bestilling. Jeg har fått satt opp en Keba P30 ladeboks som er koblet til 230V/32A 3-fase.

Jeg trodde at eGolf bare trakk strøm på 1 fase selv om den ble koblet til en 3-fase lader.

Er det noen innstillinger man må gjøre i bilen for å få den til å trekke på flere faser slik du beskriver ovenfor?

Jeg er veldig fersk på elbil og beklager hvis dette er dumme spørsmål.

Takk for hjelpen!

:)

Rav4_EV

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 21. mai 2017, klokken 11:50
VW e-Golf har en relativt godt gjennomtenkt ladeløsning primært laget for Tysk standard der det er satt en begrensning på maks strømtrekk pr fase på vesentlig mindre en 32A (husker ikke eksakt tall). Norge benytter seg i hovedsak av et arkaisk strømnett,  men heldigvis bygges nye boenheter med 400v-TN som primær strømkilde. Der er ladeløsningen til e-Golf genial.

Alle asiatiske funker pr. idag på 1-fase.

Genial er den neppe. Dette er en kvasiløsning for år bruke samme systemet i USA og Europa. Her kunne de med fordel satt inn en tredje modul slik at bilen ladet 100% symmetrisk. Da kunne man også økt effekten til 10 kW.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Cral

Jens; i og med at kablene som følger bilen er 20A kabel, så vil den kanskje begrense trekket også på 3fase, slik at man ikke trekker mer enn 20A på felles?

Hvordan er loven rundt det, sikre enn 3fase 16A boks med en 20A sikring? Eller vil 3fase 16A boksen begrense strømmen til 16 på felles fasen og 9 på de 2 andre?

Man kan jo sette begrensingen i bilen også, det må jo ikke gjøres på boksen.

Kajh, jeg er usikker, men kanskje Jens har en ide?
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

Griffel

Det kunne også vært interesant å vite hvordan en Zaptek-ladeboks pro forholder seg til en slik litt rar løsning.

Både hva den gjør i et IT system og i et TN system.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#8
Godt spørsmål.

Zapcharger ladestasjonen støtter 2 fase lading fra TN nett, men ikke fra IT nett slik den er programmert nå.

Likevel er det nok bare en software justering som skal til for å gjøre dette mulig.

Spørsmålet er med hva som skjer om en kobler til en Renault Zoe på en 2 fase ladestasjon? Vil den slippe ut røyk, eller vil den lade fra ene fasen? Den liker i alle fall ikke 3 fase lasking slik en gjerne gjorde for å lade Tesla med 7,4 kW fra en fase IT nett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA