Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Electrical vehicle warning light ved hjemmeladning

Startet av PionerThink, onsdag 21. juni 2017, klokken 20:31

« forrige - neste »

PionerThink

Hadde bilen inne grunnet en plutselig svilukt, og fikk beskjed at de hadde skiftet AOC ventilen som kunne være feilkilden(den ventilen som føler på luftkvaliteten når resirkuleringen står på A=auto og bestemmer om ny luft skal komme inn eller fortsatt ha resirk.). De opplyste også at de hadde skiftet en bolt til motorfestet og oppdatert SW.
Ladet også bilen opp, og når jeg hentet den så sto rekkevidden til hele 150 km i Eco Pro modus, så alt var jo vel så langt :D
Etter å ha satt bilen på lading samme kveld så syntes jeg det var litt rart at den ikke ville være ferdig ladet før dagen etter kl.0745 ref displayet. Skal innrømme at jeg ikke er den første til å lese bruksanvisningene, så godt mulig det står der allerede hvorfor den plutselige forlengede ladetiden ::)
Uansett så googlet jeg og fant ut at det er mulig å gå på innstillinger->Laddning hvor det er tre valg for å stille inn ladehastigheten: Maximal, Reducerad og Låg. Her sto min markert på Reducerad, noe som forklarte hvorfor den tok litt lengre tid! Spørmålet jeg ønsket svar på var da hva som ligger bak disse modusene?! Ny googling avdekket da følgende:
Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Spørsmålet er om det har noen hensikt å la den stå på "redusert" lading hvis dette passer mitt kjøremønster heller enn å la den stå på "max"?
Plutselig har man jo av og til kjørt bilen ganske tom, og følgelig må man gå helt inn i menyen og endre dette for å unngå at den ikke blir ferdigladet morgenen etter?!
Kan legge til at det står 12A på min lader og jeg har 16A kurser på 400V anlegg på et hus fra 2005, så kapasitetsmessig burde det ikke være noe problem å la den stå på Max. Er det da noen grunn for å ikke la den stå på Max?
På forhånd takk for innspill!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Autowinder

#1
Jeg oppdaget det samme den dagen jeg fikk bilen, og satte den på max. Jeg ladet da med med en innkjøpt Siemens 6-16A ladekladd på 10A kurs og forsøkte meg med 12A, da gikk sikringen utpå natten. De neste dagene satte jeg på 10A og dette gikk fint. Nå har jeg skiftet sikringen til 16A på blå CEE kontakt og lader på dette. Bilen tar med andre ord det den får av "kladden" opp til Lav, Redusert, Max grensen satt i Navi. Om max i Navi tilsier mer en kladden kan levere, går det altså bra, så lenge kursen kan levere nok ampere til det kladden er satt til. Forresten, original ladekladd kan bare levere opp til 10A. Etter min mening er det ingen grunn til å lade med lavere ampere for å skåne batteriet eller komponentene, bilen er bygget for dette. Det eneste jeg har lest er at man bør ikke bare lade på DC hele tiden, uten at jeg vet mer om dette.
Jeg rører ikke max innstillingen i bilen, siden jeg kan justere på ladekladden om jeg lader på lavere ampere andre steder enn hjemme.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Ferry

Den gamle, første ladekladden, Clipper Creek, slipper gjennom oppunder 12 A på maks. Jeg har målt 11,6 A. Det anbefales maks 10 A for lading av elbil på vanlig stikkontakt (schuko). Jeg har testet ut low, og det fungerer fint til daglig. Det har vært noen teorier om at det er tiden i lading som er skadelig, uavhengig av strømstyrke, og at det derfor er best å få det unnagjort fortest mulig. Jeg aner ikke om det er noe i det. Orker ikke bekymre meg så mye, lader når jeg kan.
Det kan være lurt å sjekke temperaturen på pinnene på støpslet etter en halvtime eller så på full rulle. Varmgang er fy.

PionerThink

Takk for innspill! Deler oppfatningene deres, og jeg er vel enig i at så lenge kursen i huset er 16A så bør det gå greit å la innstillingen stå på "Max" ladehastighet i bilen :+1:
Når det gjelder ladekladd så har jeg faktisk 3 stk(!), (forrige eier må ha hatt permanent rekkeviddeangst og hatt en lader på hver lokasjon :D), men uansett står det 12A på disse, mens min kollega med 2016 modell hadde 10A. Tydeligvis kom de med 12A selv med ulike produksjonsnummere ref vedlagte dårlige bilde ::)
Som en ekstra sjekk skal jeg neste gang jeg setter på lading med innstilling "Max" etter en halv time kjenne på støpselet :)
P.S. Er det bare meg som irriterer meg litt over den korte kabelen fra kladd til bil mens lengden fra støpsel til kladd er veeeeldig generøs :o
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

moonbuggy

#4
Battericeller i salg fra 3.part.


Som man ser så er ladesykler mer enn 3200- laaaang levetid med andre ord.
Max ladehastighet bare 0,5 C, noe som kanskje forklarer treg hurtiglading.
Kjøper man 96 celler så slipper man antagelig unna med 150 EU pr. celle. - (Kanskje like greit å kjøpe ny bil)
https://www.ev-power.eu/Li-Ion-special-cells/Samsung-Li-Ion-SDI-Battery-Cell-3-7V-94AH-NCM.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA