Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Otovo-anlegg og produksjonslogging

Startet av rolandvg99, mandag 26. juni 2017, klokken 23:47

« forrige - neste »

rolandvg99

Hadde lave forventninger etter å ha lest side opp og side ned på dette og andre forum, men må si meg positivt overrasket av vesle ZOE. Forbruk på testruta mi var på 14,9 kWt/100 km, som er vesentlig lavere enn Leaf, Soul og e-NV200 og bare slått av Ioniq's 14,4 kWt/100 km på samme rute.

Største negative inntrykk er uten tvil mangelen på delt bakseterygg. Bortsett fra det klarte jeg å stappe en HK Lucas Nano 600, en Blackstar HT20H med Mesa 1x12" Rectocab, en Mackie DL1608 i en 50x40x20 kasse og en lyspakke på omtrent samme mål. Ionic klarte ikke mikseren, Soul mangla Rectocab og mikser, Leaf ga jeg opp etter å ha krangla med bagasjerommet om plass til HK lucas og lyspakke (ubrukelig utforming får ta all skyld).

ZOE har i tillegg lasteevne på høyde med Tesla Model S, hvilket igjen gjør at det er mulig å "hive" en del på taket om det kniper. (Ikke oppført med noe info om taklast i følge Vegvesenet og derfor helt ok for dem så lenge lasten er forsvarlig sikret. Renault derimot var rimelig presis med å poengtere at garantien henger i en tynn trås om feil kan relateres til taklast).
"I like soul with a capital S"

Goggen123

Hva er testruta da, lengde, hastighet, føre/vær?
Er særlig interessert i om du har tall fra motorvei

rolandvg99

Føre: -3°C og stort sett tørr vei, men med snø i lufta.
Hastighet på vei: max 70 km/
Høydemeter: 500 meter opp på 1 mil fra start og deretter 500 meter ned på 1,5 mil. Mye svinger.
Totalt ca 5 mil.

Notodden-Kongsberg-Notodden.
Blir en tur i litt høyere hastighet i kveld samt litt flere stigninger.
"I like soul with a capital S"

THE

Regner med forbruket er 14,9kWt/100km og ikke 14,9kWt forbrukt på en 50 km tur? Jeg har i alle fall aldri fått Zoe til å bruke så mye som 300Wt/km uansett temperatur og føre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

rolandvg99

Sitat fra: THE på tirsdag 18. april 2017, klokken 14:49
Regner med forbruket er 14,9kWt/100km og ikke 14,9kWt forbrukt på en 50 km tur? Jeg har i alle fall aldri fått Zoe til å bruke så mye som 300Wt/km uansett temperatur og føre.

Helt korrekt iakttatt med tanke på kWt/100 km. Det som overrasket meg var at Soul hadde høyre forbruk enn e-NV200 Evalia med 7 seter på samme rute under samme forhold og begge på samme type Nokian-dekk.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:21
Sitat fra: THE på tirsdag 18. april 2017, klokken 14:49
Regner med forbruket er 14,9kWt/100km og ikke 14,9kWt forbrukt på en 50 km tur? Jeg har i alle fall aldri fått Zoe til å bruke så mye som 300Wt/km uansett temperatur og føre.

Helt korrekt iakttatt med tanke på kWt/100 km. Det som overrasket meg var at Soul hadde høyre forbruk enn e-NV200 Evalia med 7 seter på samme rute under samme forhold og begge på samme type Nokian-dekk.
Synes jeg er litt merkelig også. Siste 400 km så har jeg hatt 14,6kwt/100 km, nå i dag har jeg kjørt 82 km med mye motorvei t/r Oslo og da falt snittet mitt til 14,5kwt /100 km. Det er fremdeles kaldt, snødde bittelitt i Oslo temp rundt minus 1

Soul på Nokian R2.

rolandvg99

#6
Det som "knakk" Soul og Leaf på testruta mi var høydeforskjellen på 500 meter. De klarte ikke å regenerere det tapte like effektivt som de 3 andre testkandidatene. Nissan e-NV200 Evalia regenererer mer effektivt enn Leaf grunnet bl.a. aktiv temperaturstyring.
"I like soul with a capital S"

AppleKnocker

Zoe har bra forbruk på motorvei, så lenge man holder seg til fartsgrensene. Over 110 km/t øker forbruket en del.

Jeg oppnår 24 mil rekkevidde på motorvei med vekslende 100-110 sone ved rundt 0 grader. Snitt på 95 km/t. Under helt optimale forhold skal det gå an å presse ut noen mil til.

Rekkevidden er nøyaktig dobbelt av Leaf 24kwh (som jeg har eid) og Soul som jeg testet på samme strekning.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 18. april 2017, klokken 19:44
kjørt 82 km med mye motorvei t/r Oslo og da falt snittet mitt til 14,5kwt /100 km.

"Mye" motorvei, hva er det? Hva er snitthastigheten din på de 400km hvor du har målt snittforbruk.
Ta gjerne et bilde av kjørecomputer som du legger ut.

[Synes det er ryddig med bilder etter at Soul forumet en periode rant over av åpenbart fantasifulle historier om hvor langt man hadde kjørt]
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

rolandvg99

Ja, ZOE "løper" rimeligere i hastighet enn Soul og Leaf uten tvil. Leaf 30 kWh på motorvei i 110 km/t = :o
Mvh Asle Helseth
Bortsett fra baksetet er min andre innvending på ZOE cruise kontrollen. Der tror jeg ikke Renault har gjort noe fra eller til på 15 år. Treg i pådrag ved start under retardasjon og treg til å slakke av over bakketopper. Her er Leaf og Soul etter min mening mye jevnere. På mine svingete Telemarksveier måtte jeg gjete +/- tastene som besatt for å holde jevn flyt. Det gadd jeg i ca 10 minutter før jeg slo av og kontrollerte sjøl med medfølgende krampe i høyre bein. Gasspedalen er ikke like himmelhøy som på Leaf, men det mangler ikke mye. Et annet irritasjonsmoment er Cruise Controllens hopp på 2 km/t. Helt identisk med min 07 Grand Scenic og 04 Megane før den, men den lar meg sette cruise på 30 km/t. Det er umulig med Leaf/e-NV200 som stopper på 38 km/t.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA