Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av Chivas, søndag 18. juni 2017, klokken 19:43

« forrige - neste »

Chivas

Hei.

Føler kanskje at dette er litt tullete spørsmål, men kjekt å vite nå som man snart er elbil-eier for første gang :-)

Må en ny elbil kjøres inn slik som fossilbiler?
Kan man gi full gass med en gang på en elbil, eller vente til motoren har blitt varm som med fossilbiler?

geear

Lese manualen er alltid lurt.

Bruke utstyr med fornuft er også greit, men det er ikke de samme behovene for innkjøring ettersom det i hovedsak handler om mekaniske pasninger i forbrenningsmotorer med mange bevegelige deler. Du kan normalt gi på det du får lov til med kald elbil. Logikken i de fleste biler vil begrense i forhold til temperatur på batteri/drivkomponenter. Kjekt å ikke bekymre seg dor oljetemperatur, men generelt sett kan du allikevel ikke kjøre en elbil like hardt som en fossilbil over tid. Det er ikke tilstrekkelig kjølekapasitet til det.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Chivas


Ipadjove

Her er det som står i manualen til en elbil:

elektrolux

Her er metoden for å kjøre inn bremsene. Nesten stikk i strid med bilfabrikantens anbefalinger om å bremse forsiktig.

http://www.autoanything.com/brakes/how-to-bed-in-brake-pads

How to Bed in Brake Pads Del13
Procedure Steps

Brake-pad bedding is an important process that removes impurities from the surface of the brake pad and lays down a thin layer of pad residue on the rotor surface. This is accomplished through repeated heated and cooling during braking. These cycles are like Goldilocks and the three bears: temperatures need to be just right to prevent scarring of the brake pad and rotor surfaces, or uneven pad transfer. Follow these easy guidelines and enjoy quiet, smooth and long-lasting braking. While every manufacturer has a different method for bedding in their brake pads, the basics remain the same—regardless of brand.

After installing your new set of brake pads, follow these simple steps:

Find an open stretch of road that will allow you to safely stop your vehicle multiple times
Accelerate to 35 mph and apply moderate brake pressure to reduce your speed to 5-10 MPH
Repeat this process 3-4 times, the goal is to warm up your brake pads
Now turn up the heat even more by increasing your speed to 45 mph and braking down to 10 mph
Repeat this process 3-4 times
Pro Tip: It's important to avoid coming to a complete stop during this stage as it's possible to melt brake pads against hot rotors. Of course, should a deer, pedestrian or Sasquatch run onto the road, feel free to mash the brake pedal. Safety first!
Your stop-and-go session is now complete. Park the car and allow the brakes to fully cool for an hour. For best results, avoid pressing down on the brake pedal when parked
While bedding in your brakes can sound like a sensitive procedure, one funky stop isn't going to ruin your efforts. There's no need to stress out, just drive safely and avoid emergency stops if at all possible.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ReneM

Men hvordan får man det til på en elbil?

Ved moderat bremsekraft er det kun elmotor som står for bremsingen. Bremsene blir brukt altfor lite til å varme de opp sikkelig.

Kanskje dette går med en fulladet batteri?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Crown

Sitat fra: ReneM på tirsdag 11. april 2017, klokken 13:31
Men hvordan får man det til på en elbil?

Ved moderat bremsekraft er det kun elmotor som står for bremsingen. Bremsene blir brukt altfor lite til å varme de opp sikkelig.

Kanskje dette går med en fulladet batteri?

Tja.. Vet ikke med andre, men Leaf regenerer ikke med 100% batteri, så der går det nok bra. Ioniq fortsetter å regenere en god stund også etter 100%, men kan sette den i "N" så bruker den de mekaniske bremsene.

Ellers trodde jeg det å innkjøre en bil var noe man drev med for tiår siden, så vil tro det også gjelder elbil :-) Bare kjør den helt vanlig fra start av så går det nok helt fint.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

sylwester

For Leaf er det bare å sette bilen i N før du bremser. Da vil den ikke bruke regen i det hele tatt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 
SitatHer er metoden for å kjøre inn bremsene. Nesten stikk i strid med bilfabrikantens anbefalinger om å bremse forsiktig
.

Huff,huff  :) ikke gjør dette i din egen NYE bil. Dette funker hvis du bytter nye klosser men beholder de
gamle skivene. På flette nye biler kan skivene slå seg og få kast med tillhørende rattvibro under bremsing.

PionerThink

Enig med siste taler :)
Man må tenke seg om før man sluker all info på det store nettet :D
Ny bil = rolig innkjøring
Nye klosser og skiver = rolig innkjøring
Nye klosser = normal bruk for å tilpasse seg skivene
På mine biler som alle er kjørt rundt 40 000 - 50 000 km har jeg hver gang jeg bruker de for vane å la bilen trille ned mot slutten av en lang bakke der det er en fartshump, for så å bremse ganske intenst for å trimme bremsene!
Sist jeg sjekket skivene så var det ikke mye rust på dem!
P.S. Skal sies at i3'en jeg kjøpte for noen uker siden var ganske ujevnt slitt og litt rusta på skivene bak, men etter et par håndfull turer så er de nå blanke og fine :+1:
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Trekkoppbil

I gamle dager hette det seg at piggdekk skulle kjøres forsiktig inn.

Ellers vil jeg anbefale å ta det litt rolig første gang man skal på langtur, spesiellt i regnvær, inntil man har lært seg hvordan forbruket blir med ulike typer kjørestil. Etterhvert lærer man seg å kjøre økonomisk og å beregne forbruk, og å avpasse kjøringa etter tilgjengelig energi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA