Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Energimålernes virkemåte

Startet av johankj, torsdag 22. juni 2017, klokken 09:49

« forrige - neste »

johankj

Er det noen hjelpsomme personer der ute som kan gi meg en pekepinn på denne?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94236564


  • Dette er vår første elbil.
  • Skal pendle 5 mil (totalt) om dagen, på Vestlandet + noen mindre utflukter på under 10 mil (en vei) en gang i blandt.
  • Batterirapport oppgir 12/12 Barer og fem stjerner på alt. Da er alt tipp topp eller?
  • Alle servicer fulgt.


  • Veldig usikker på dette med batteriet. Den er jo noen år gammel, og når batteriet er "utslitt", så er vel bare å skrote bilen?

  • Den andre tingen er jo, om dette ikke var noe for oss, så får jeg solgt den bilen etterpå?

Jeg vet ikke hva jeg skal se etter, og har ikke noen mulighet for å sjekke batteristatus utover den rapporten, dessverre...

Arha

#1
5 mil om dagen skal ikke være noe problem med gammel Leaf året rundt.  Når du skal på lengre turer finner du sikkert en hurtiglader underveis hvor du kan etterfylle litt. http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet. Batterirapporten til Nissan er ikke det man skal basere kjøpet sitt på.  Det den vurderer er hyppigheten av hurtiglading, hyppig opplading når ladestatus allerede er høy, for stort strømforbruk under kjøring (råkjøring), og langvarig oppbevaring av bilen med fullt batteri.  Jeg har sett tilfeller av full score på rapporten selv om batteriet har  mistet 2 barer (mer enn 21,25% reduksjon).  Dersom 1 bar mangler har bilen mistet minst 15%, for hver av de neste barene 6,25%.  Siden varme er det verste for batteriet er det mindre reduksjon i kapasitet her til lands enn i varme land/stater.  Det virker som den første baren forsvinner omtrent på 100000 km eller noe over på biler som har gått i Norge.  Sannsynligvis vil batteriet vare like lenge som bilen, men med gradvis mindre rekkevidde.
Dersom du ønsker å vite ca batterikapasitet kan dette leses ut med appen Leaf Spy og en plugg i diagnosekontakten (SOH=State of health), BNH kan sikkert lese av dette på biler de selger hvis du spør.
Min egen 5 år gamle Leaf har alltid hatt 5 stjerner på rapporten, denne har nå 87% kapasitet etter 93000 km.
Forøvrig har Leaf så langt vist seg å være svært driftsikker, vi får håpe dette fortsetter.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#2
Veldige gode innspill fra @arha.

Vår første elbil var en Leaf fra samme tid som denne. Mistet første batteribar da jeg rundet drøyt 100.000km (som den første med "norsk" Leaf på dette forumet :)).

Tror dette blir en god introduksjon til elbil uten at det koster "skjorta".

Om dette ikke er bilen for dere så er det garantert et marked for å få solgt; alt for få elbiler med 5 sitteplasser til "overkommelig" pris. Da vår Leaf ble solgt for ett år siden med 106.000km på speedometeret lå den bare noen timer på Finn før den var solgt.

Panduck

Det virker jo som et bra kjøp, gitt den prisen. Men "turer på 10 mil hver vei av og til" må sannsynligvis basere seg på hurtiglading, og merk at hurtiglading er alt annet enn hurtig på denne bilen når det er litt kaldt. Det kan fort bli "i overkant av 10kW" hastighet, og da blir hurtiglading dyrt. Hastighet på lading går også veldig ned etter 60% (på nyere elbiler holder det seg gjerne grei fart godt over 80%) Så om dette er bilen for dere avhenger av hvor mange slike turer det blir.

johankj

Tusen takk for gode svar!

Da ser det ut for at jeg slår til!

Vollis47

Sitat fra: johankj på onsdag 12. april 2017, klokken 14:33
Tusen takk for gode svar!

Da ser det ut for at jeg slår til!
Gratulerer. Ser ut til at du gjør et godt kjøp. Uansett så tror jeg du blir godt fornøyd med å være elbilist.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Noen gode råd med kjøring av Leaf vinterstid hvis turen går over 70-80km:
- kle dere godt og bruk varmeapparat minst mulig; helst bare som en funksjon for å fjerne dugg av rutene. Bruk "defrost" knappen for å slå på antidugg, bruk "off" funksjonen for å slå av varmeapparatet helt.
- ikke spar på varme i ratt og seter; de bruker nesten ingenting energi im forhold til varmeapparatet.
- forvarm bilen (med ladekabelen i :)) for å starte med varm bil og reduserer behovet for varmeapparat under kjøring.

- Går turen under 60km totalt så trenger man ikke tenke på bare bruk av varmeapparatet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA