Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service i3

Startet av nr1rayner, onsdag 17. mai 2017, klokken 20:00

« forrige - neste »

vartli

Det er ikke bare å avrunde heller. Om en skal få det optimalt er det viktig å ha kontroll på hvor lenge strømningene er laminære og når de blir turbulente ved ulike Reynolds tall (les hastigheter). På denne måten kan en optimalisere motstanden, spesielt ved å redusere størrelsen på  dragsuget bak bilen. Mange biler har en litt skarp kant foran framhjul og bak bakhjul som jeg mistenker å gi viktige bidrag til å optimalisere dette.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Robert Sund

Ett slikt tilfelle (av at det ikke bare er å avrunde) er når en konstruktør av løpsbiler oppdaget at man kunne ha en kant rett opp på bakenden av bilen for å redusere luftmotstanden. Han bløffet de andre produsentene og påstod at det var for at bilen skulle kunne dyttes igang uten at noen skulle få vondt i hendene  :)

geear

A2 var forut for sin tid, og har fått altfor lite kred i forhold til f.eks. Prius.

Ellers de eldre bilene som nevnes her hadde ofte veldig mange elementer som skapte turbulens og var lite gunstige. Tenk væske som skal strømme lett forbi, og slippe taket uten å "suge" seg fast i det elementet slippes..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Stikkkontakt

Det som er VELDIG imponerende er at nye Audi A4 har 0,24 og BMW 520d ED har 0,22. Dette er biler som ikke ser aerodynamisk ut i det hele tatt i forhold til f.eks Ioniq.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. april 2017, klokken 08:49
Det som er VELDIG imponerende er at nye Audi A4 har 0,24 og BMW 520d ED har 0,22. Dette er biler som ikke ser aerodynamisk ut i det hele tatt i forhold til f.eks Ioniq.
Det må jo i hovedsak dreie seg om hvordan luften passerer under bilen !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA