Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Viktig å ikke kjøpe elbil for å spare penger....men av andre grunner?

Startet av marhol, mandag 24. juli 2017, klokken 22:56

« forrige - neste »

marhol

Kjøpte første el bil i dag og har ett spørsmål ;D

Hvor lang ned kan jeg kjøre på batteriet før jeg MÅ lade?
10% 15% 25% ????????


Nissan Leaf 2013 - 11000km

Solarbroom

0%. Du kan i prinsippet trille de siste meterne inn til laderen!

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Jobber hos Grønn Kontakt.

cra

Og teknisk sett er der vel bittelitt å gå på etter 0% også. Hvor langt du er villig til å tøye strikken er selvsagt opp til deg, men enkelt sagt er konseptet "Lad når du kan, kjør når du vil".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kavorland

Streker på batterivisning forsvinner, etter det har eg kjørt 12 km, då forsvinner doble ringer i displayet ytterst frå høgre, når den fjerde ringen er borte kjem det opp skilpaddesymbol og varsel om at engine power is limited, då har du få hundre meter igjen.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Trekkoppbil

0.0kwt er det lågeste jeg har vært nede på en gang jeg klatra meg opp til hurtigladeren på Liertoppen.
Det kan gå ann å gjøre sånn en gang i blandt med Leaf, men det er mulig det sliter batteriet, og man bør lade opp med en gang.
Med Tesla kan det være skummelt da man kan bryte garantivilkåra, og jeg har hørt om en Tesla som trengte å bytte batteri, da det hadde vært tomt en periode.

sven erik

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 13. mai 2017, klokken 00:35
0.0kwt er det lågeste jeg har vært nede på en gang jeg klatra meg opp til hurtigladeren på Liertoppen.
Det kan gå ann å gjøre sånn en gang i blandt med Leaf, men det er mulig det sliter batteriet, og man bør lade opp med en gang.
Med Tesla kan det være skummelt da man kan bryte garantivilkåra, og jeg har hørt om en Tesla som trengte å bytte batteri, da det hadde vært tomt en periode.

en skal  ikke la den stå tom men om en kjører tomm å så lader med en gang  innenfor 12 timer  går det bra

leafnor

I praksis like langt ned som du tørr å kjøre en bensindreven bils bensintank.
Batterikjemisk så er det vellså at det beste er vøre ned på 30%. Depth of discharge (DoD) og State of Charge (SOC) er diskutert og forsket på i bøtter og spann, og for den som mest er opptatt av å beholde batteri og lade ofte fremfor å bare lade og kjøre, så er vist nok det å ligge mellom 30-80% å foretrekke.
Dvs, lade på 30%, men opp til 80%. I praksis  bruke 50% av "tanken".
Ser på LefSpy at min slutte å ballansere cellene ved ca 30% (To sreker igjen), så da kanskje grei å si at lad når en er kommer ned på de to siste strekene. (Som forøvrig er "røde" i instrumentpanelet)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sven erik

at en bruker bilen gjevnlig er det som gjelder mer  jeg har en 2011 imiev  den er kjørt tom den er fylt full ja brukt  den er rullet snart 100 tusen  verkstedet ser ikke noe forskell på batteriet og der var det at en måtte  gjøre sån og sån  som jeg ikke brydde meg om

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA