Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i Sirdal

Startet av brako79, tirsdag 20. juni 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

brako79

Mulig en absurd tanke,
Men bør jo være mulig å få ladet elbiler på ferger, gjerne med lastdeling?

En fergetur tar noe tid, noen 10 minutter andre 30 minutter, får jo litt strøm på disse minuttene.
Selvsagt tenker jeg ikke nå på saktelading, det har ingen hensikt.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

3irikur

Sitat fra: brako79 på mandag 10. april 2017, klokken 10:30
Mulig en absurd tanke,
Men bør jo være mulig å få ladet elbiler på ferger, gjerne med lastdeling?

En fergetur tar noe tid, noen 10 minutter andre 30 minutter, får jo litt strøm på disse minuttene.
Selvsagt tenker jeg ikke nå på saktelading, det har ingen hensikt.

Produserer motorene på ferger 50kw med overskuddsenergi? Jeg har ikke peiling, men det hørtes voldsomt ut!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Espen Hugaas Andersen

Tanken er vel å elektrifisere flest mulig ferger, og da vil eventuell hurtiglading av elbiler bidra med en god del energibehov. Ser man på Ampere, så bruker den 200 kWh på hver 20 minutters overfart. Skal den da lade f.eks 20 elbiler med 20 kWh hver, så tredobles energiforbruket.

Kanskje dette er noe som kommer etter hvert, men jeg vil tro batteriene må bli en del bedre først.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

3irikur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. april 2017, klokken 10:48
Tanken er vel å elektrifisere flest mulig ferger, og da vil eventuell hurtiglading av elbiler bidra med en god del energibehov. Ser man på Ampere, så bruker den 200 kWh på hver 20 minutters overfart. Skal den da lade f.eks 20 elbiler med 20 kWh hver, så tredobles energiforbruket.

Kanskje dette er noe som kommer etter hvert, men jeg vil tro batteriene må bli en del bedre først.
Da vil jeg tro hurtiglading i køen mens man venter på ferja er en bedre løsning!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Oddaa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. april 2017, klokken 10:48
Tanken er vel å elektrifisere flest mulig ferger, og da vil eventuell hurtiglading av elbiler bidra med en god del energibehov. Ser man på Ampere, så bruker den 200 kWh på hver 20 minutters overfart. Skal den da lade f.eks 20 elbiler med 20 kWh hver, så tredobles energiforbruket.

Kanskje dette er noe som kommer etter hvert, men jeg vil tro batteriene må bli en del bedre først.
Foreløpig klarer ikke Ampere å lade tilstrekkelig til å holde seg selv i kontinuerlig drift en gang, men selvsagt kan dette bli mulig en gang i fremtiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

brako79

Gode svar. Strømmen må jo lages eller lagres en plass ja. Aner ikke hvor mye en ferge genererer, men skulle ikke forundre meg om svaret kommer i tråden heller :-)

Ser frem at fergene kommer med en batteripakke nok til å forsyne f.eks 10 biler, blir vel noe rundt 400kw-500kw, som kanskje kan lades opp når fergens batteri er fulladet.

Ja, vi får se hva fremtiden bringer :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

turfsurf

Hva med å lade ferga med strøm fra bilene. Billig drift :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

brako79

Da kan man snakke ladekø på fergekaiene da. :-)
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

geear

Har tenkt litt på dette selv, etter å ha kjørt litt oppover vestlandet.

Om generatorene på en ferje genererer 50kW, eller 500kW for den saks skyld, overskudd er det ikke mulig å gi et generelt svar på. Det er neppe noen standard. Noen har helt sikkert mye å gå på mens andre har lite. Jeg aner ikke hva slags generatorer det er vanlig å ha - eller om noen også bruker fremdriftsmotor til å drive generator, men selv de gamle Caterpillar-generatorene vi har offshore leverer opp mot 1,2MW hver, så det kan fort vekk være mye å gå på. Utfordringen er at det skal gå rundt, i tillegg til at hele miljøaspektet er borte i det øyeblikket en brenner diesel, så det blir neppe subsidiert business. :-)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Olemann

Det bør bli bråk om man lader elbilen med fossil-kraft fra en generator....gjør man dette ofte kunne man jo få muligheten til å betale tilbake til staten noe av moms-fritaket ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA