Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremseservice på Leaf-rent lureri eller nødvendig sikkerhetstiltak ?

Startet av geear, søndag 05. mars 2017, klokken 09:20

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Capt på fredag 03. mars 2017, klokken 19:36
Har kjørt den veien en gang med e-golf, blir lenge til neste gang. Fredag og søndag, kø ved ladestasjoner, ladere ute av drift osv. Typisk 80-90km/t redusere rekkevidden ganske betydelig iforhold til bykjøring. For ikke å snakke om 110km/t på motorvei (Kristiansand-Grimstad), da ser man batterimåleren gå nedover. Bare å innse at første generasjon e-golf(m.flere) ikke egner seg for langtur, mer som ekspedisjoner å regne egentlig.
Hvor lenge siden var dette?

Kø på ladere er såklart en utfordring, men nå kryr det av hurtigladere, det ble åpnet flere nye rett før årsskifte. Det både øker antall ladepunkt og fleksibilitet siden de er plassert forholdsvis spredt.

Madammen er helt fast bestemt på å prøve dette, så planen nå er om tre-fire uker, men kun med mellomste ungen på seks år. X5en er også tilgjengelig for henne, men hun sier hun vil ha elbilen. Den ene veien blir iallfall ikke på en utfartsdag, så da bør det være et mindre problem med ladekø. Jeg tipper de får en trivelig tur sammen, med avslappet forhold til tid. Håper det blir god værmelding slik at hun kan få av piggdekkene først, men det får vi se på.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

gamer73

ja en 6-åring klarer seg like fint som dama de i 1 meter snø, vassende mot nærmeste hus for overnatting, så det skal gå fint! Bare sørg for at dem har gode og varme klær med seg...gjerne skibriller slik at dem kan se i snøføykstorm. Og hadde det ikke vært ulovlig så ville jeg trent opp dama di med rifle slik at hun kan holde unna ville dyr og andre farlige elementer. Og husk å instruere dem om å sette bilen i flammer før dem vandrer avgårde etter hjelp....dere vil jo ikke la den bli et bol for all verdens ulumskheter, hvor dem kan yngle og formere seg!

geear

Guttungen har vært ute en vinternatt før. Dessuten hadde han to dagers treningsopphold på Ninjago i Legoland i høst og kom ned fra luftgeværcamp på fjellet for to dager siden. Han er også utstyrt med skibriller.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

gamer73

flott å se at han er klar for den farlige ferden:) Nå gjelder det å få dama di inn i samme utrustning!  :+1:

Capt

Jeg kjørte den ruten i sommer. Er riktig at det har kommet en del flere hurtigladere, spesielt på sørvestlandet. Situasjonen er bedre skal være enig i det. Problemet på utfartsdager er der ennå. Problemet er at laderne er spredd, man må stoppe for å sjekke ladekø, men ser at en må kjøre til neste og sånn fortsetter det. Det hadde vært bedre med tesla metoden Dvs. om det hadde vært 10 ladere på Helgeland, 10 i Lyngdal osv istedenfor å spre de rundt omkring. Klart det er mulig å kjøre første gen. egolf på langtur om en er innstilt på det, men å ha det sånn hver fredag og søndag for å kjøre på hytta er uaktuelt.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

geear

Da var den og unnagjort (men Tønsberg i stedet for Horten). Nok en gang stod hun fritt til å ta fossilbilen, men tok Golfen. Selv om hun også skulle helt ut til Hvaler i Østfold.

De hadde vel rundt 5-6 grader, regn og 5-6m/sek rett i mot nesten til Kristiansand, så da gikk det mye "suppe", pluss et besøk og noe greier i Krsandsområdet. Hjem igjen i går var det bra vær og da gikk det både betydelig raskere og med lavere forbruk. Det var nok av ladere og ingen ladekø (bort torsdag og hjem mandag), med unntak av et sted hvor den ene CCSen ikke virket slik at hun måtte vente på at den andre skulle bli ledig. Da hun ringte leverandøren (usikker på om det var Fortum eller GK) insisterte de på at den var OK på tross av rødt lys, og at det kun gikk "sakte" fordi hun hadde kjørt bilen til under 10km restrekkevidde... dessverre trodde madammen på henne, siden hun aldri hadde kjørt den til 6km før, og ble stående en stund uten at det kom en eneste wH inn på batteriet. På den andre laderen var det full pupp...

Bort startet hun med fullt batteri (og bilen stod i oppvarmet garasje), ladet totalt 123 minutter, men ladet nesten fullt ved Torp fordi hun ikke hadde lademulighet der hun skulle overnatte (i Tønsberg), restrekkevidde 85km. Snitt ladefart var 38,5kW. Kunne nok klart seg med ca. 100 min lading om hun hadde hatt lademulighet i Tønsberg.

Hjem startet hun med under halvt batteri (est 55km), og endte opp med ca. 50km rekkevidde hjemme. Totalt ladet 115 minutter, snitt ladefart 34,5kW. Hun hadde en ladestopp på 37 minutter som ga 17,78kWh (28kW i snitt), så den trakk iallfall ned ladefarten. Kunne nok klart seg med ca. 90-95 min lading om hun hadde hatt fullt batteri ved start og hadde kjørt den nærmere 0 i det hun kom hjem.

Hvis det stemmer at den nye Golfen har samme hurtigladefart (og uansett mange av laderne begrenset til 50kW) så klarer jeg ikke se annet enn at det ville blitt tilnærmet like lang ladetid med den. Bare fordelt på færre stopp.

Forøvrig er det ikke varmepumpe på denne bilen, og heller ikke auto lys (enda) så den har alltid på lys både foran og bak. Jeg aner ikke hvor mye LED-lysene trekker, så vet ikke om det har noen reell betydning for rekkevidden.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA