Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid

Startet av Mippen, mandag 22. mai 2017, klokken 11:17

« forrige - neste »

Bjoris

#30
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. april 2017, klokken 20:58
Man kan finne Typical og rated ved å kjøre med energi info skjermen oppe og når streken for det man bruker ligger på toppen av typical/rated streken ser man det som en strek.
Bruker man % visning vises det som var valgt sist i km visningen.
X90D har:
Rated -  175Wh/km
Typical - 218Wh/km

Når det blir sommer og som er ikke Rated umulig å klare i 60-80 sone.
Blir mer spennende hvor grensen kommer til å gå i 110 sone og danmark/Tyskland i 130 sone.
60-80 sone klarer jeg under 200 med X90D, hakka8 og 60-80 sone og mye trafikk.
Vinje - Horten endre på 173, men gikk opp fra 165 til 173 på de siste 15min i 110 sone.
Her gikk jeg ned ca 600m som må legges til i forbruk men 211km og kun 46% av kapasitet 100-0% brukt er imponerende uansett.
Så at på tur Horten-Vinje brukte jeg mer energi en X60 har fra 100-0% og hadde vært nødt å ta en 10-20min Chademo lading mellom.
Da var det 4-5C, tørr vei, men mye motvind og forbruk på 260Wh/km.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

211 km fra Horten til Suc Vinje, så med 260 hadde det gått, 54 kwh men knapp margin. Til nå så er min erfaring at det går fint å kjøre den ned mot 200 wh om en holder seg til fartsgrensen, selv med snødrev over fjellet nå nettopp så endte vi på 197 wh, greit at det er ned 400 moh fra Rauland til Seljestad, men vi var aldri over 230 på det høyester over fjellet, men klart det er med 19 R2 og kjøring i fartgresen. Startet med kaldt batteri også så regen var begrenset helt til vi kom ned til Edland. Lav snittfart da vi kjørte nord om Totak gjorde selvsagt sitt til at vi fikk ett hyggelig forbruk, men vi kjørte Seljestad-Åmot i går ganske nøyaktig på typical for X60 5 seter som er ned mot 180 wh, tror vi hadd 179wh når vi stoppet, men nullet det ut ved ladingen før jeg fikk notert det ned.

Poenget er vel at en veldig fort kan bruke mye på en X, samtidig så respondere den flott på forsiktig kjøring, er iallefall veldig fornøyd med forbruket på min 60 og ser mange andre også er det... Chademo adapteret har jeg bare brukt en gang til nå for test og jeg tror nok det kommer til å bli lite brukt...

Jeg ser ett strekk vi sliter med vår 60 og det er fra Stord der jeg bor til Vinje, vi brukte 57% under ideelle forhold fredagen opp til Seljestad og så 35% fra Seljestad til Vinje mandag, det blir 92%, men det var under svært gode forhold, og bare 8% å gå på ville krevd Chademo lading, men vi stopper alltid på Seljestad der vi har 11 kw lading så i praksis blir ikke dette noe problem, men det var bare for å vise at selvsagt er ikke alle hjulpet av en x60
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Tin

Sitat fra: bjoris på tirsdag 11. april 2017, klokken 22:44
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. april 2017, klokken 20:58
Man kan finne Typical og rated ved å kjøre med energi info skjermen oppe og når streken for det man bruker ligger på toppen av typical/rated streken ser man det som en strek.
Bruker man % visning vises det som var valgt sist i km visningen.
X90D har:
Rated -  175Wh/km
Typical - 218Wh/km

Når det blir sommer og som er ikke Rated umulig å klare i 60-80 sone.
Blir mer spennende hvor grensen kommer til å gå i 110 sone og danmark/Tyskland i 130 sone.
60-80 sone klarer jeg under 200 med X90D, hakka8 og 60-80 sone og mye trafikk.
Vinje - Horten endre på 173, men gikk opp fra 165 til 173 på de siste 15min i 110 sone.
Her gikk jeg ned ca 600m som må legges til i forbruk men 211km og kun 46% av kapasitet 100-0% brukt er imponerende uansett.
Så at på tur Horten-Vinje brukte jeg mer energi en X60 har fra 100-0% og hadde vært nødt å ta en 10-20min Chademo lading mellom.
Da var det 4-5C, tørr vei, men mye motvind og forbruk på 260Wh/km.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

211 km fra Horten til Suc Vinje, så med 260 hadde det gått, 54 kwh men knapp margin. Til nå så er min erfaring at det går fint å kjøre den ned mot 200 wh om en holder seg til fartsgrensen, selv med snødrev over fjellet nå nettopp så endte vi på 197 wh, greit at det er ned 400 moh fra Rauland til Seljestad, men vi var aldri over 230 på det høyester over fjellet, men klart det er med 19 R2 og kjøring i fartgresen. Startet med kaldt batteri også så regen var begrenset helt til vi kom ned til Edland. Lav snittfart da vi kjørte nord om Totak gjorde selvsagt sitt til at vi fikk ett hyggelig forbruk, men vi kjørte Seljestad-Åmot i går ganske nøyaktig på typical for X60 5 seter som er ned mot 180 wh, tror vi hadd 179wh når vi stoppet, men nullet det ut ved ladingen før jeg fikk notert det ned.

Poenget er vel at en veldig fort kan bruke mye på en X, samtidig så respondere den flott på forsiktig kjøring, er iallefall veldig fornøyd med forbruket på min 60 og ser mange andre også er det... Chademo adapteret har jeg bare brukt en gang til nå for test og jeg tror nok det kommer til å bli lite brukt...

Jeg ser ett strekk vi sliter med vår 60 og det er fra Stord der jeg bor til Vinje, vi brukte 57% under ideelle forhold fredagen opp til Seljestad og så 35% fra Seljestad til Vinje mandag, det blir 92%, men det var under svært gode forhold, og bare 8% å gå på ville krevd Chademo lading, men vi stopper alltid på Seljestad der vi har 11 kw lading så i praksis blir ikke dette noe problem, men det var bare for å vise at selvsagt er ikke alle hjulpet av en x60

Sett på sommerdekk, kjør i 100kmt i rundt 5-10 grader temp ute og du får deg en overraskelse. Jeg ligger på 250wh i snitt da. Kjørte ett stykke i Danmark i dag. Vått,10grader,110-115 km/t, 270wh i snitt.

sigurdi

Og viktig å ta med at varmetap i batteri, ikke er med i bilens viste forbruk.
Dette betyr at med høyt forbruk får man ikke ut 58kWh fra 100% til 0% på en X60 men max 54-55kWh da 5-8% går i spillvarme pga indre motstand.
Ved hyper miling og søndags turer er belastningen lav og lite varmetap.
Men svært få kjører ned mot 0% da både bil og manskap ikke føler seg helt konfortable og begynner å klage.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

#33
Ser den og er spent på sommerdekkene, lest mye om støy som igjen vel må bety at det er vesentlig mer motstand? Vel, tiden vil vise, godt mulig 19 R2 gjør underverk, men har dette på Leaf30 også og kan ikke huske at sommerdekkene med større dim der utgjorde så mye ekstra, men husker at de brukte mye når det var kaldt på våren så vi får håpe det er litt av forklaringen på støy og forbruk for de som har byttet tidlig til sommer på X'ene

Ang strømtap, jeg ladet opp til 100% på Åmodt så kjørte vi 3 mil til Rauland, der ble det litt småkjøring samt overnatting, av og pålessing etc og så "hjem"kvelden etter. Vel tilbake på Seljestad hadde vi brukt 34,9 KWh på 65% av batterikapasiteten noe som tilsvarer 53.6 KWh 100-0 kapasitet. Veldig fornøyd med det, da bilen bruker ganske mye når den står samt at all brukt i P ikke teller med... Men så at kjøringen ikke genererte mye varme for vi hadde regen begrensning i over en time på vei hjem og det var 2-4 pluss grader det bilen stod hele dagen!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

Sitat fra: bjoris på torsdag 13. april 2017, klokken 11:19
Ser den og er spent på sommerdekkene, lest mye om støy som igjen vel må bety at det er vesentlig mer motstand? Vel, tiden vil vise, godt mulig 19 R2 gjør underverk, men har dette på Leaf30 også og kan ikke huske at sommerdekkene med større dim der utgjorde så mye ekstra, men husker at de brukte mye når det var kaldt på våren så vi får håpe det er litt av forklaringen på støy og forbruk for de som har byttet tidlig til sommer på X'ene

Ang strømtap, jeg ladet opp til 100% på Åmodt så kjørte vi 3 mil til Rauland, der ble det litt småkjøring samt overnatting, av og pålessing etc og så "hjem"kvelden etter. Vel tilbake på Seljestad hadde vi brukt 34,9 KWh på 65% av batterikapasiteten noe som tilsvarer 53.6 KWh 100-0 kapasitet. Veldig fornøyd med det, da bilen bruker ganske mye når den står samt at all brukt i P ikke teller med... Men så at kjøringen ikke genererte mye varme for vi hadde regen begrensning i over en time på vei hjem og det var 2-4 pluss grader det bilen stod hele dagen!

Jeg har hatt godt hell med å slå av alt av always connected, samt energisparing på. 5 døgn på fjellet i minusgrader tappet kun 18 km :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA