Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med hurtiglader av type Veefil

Startet av Ole Kjellbakk, fredag 26. mai 2017, klokken 22:58

« forrige - neste »

Ole Kjellbakk

Nybegynner på elbil-markedet.
Har googlet mye, men fortsatt litt usikker.
Hvis noen orker å svare blir vi glade!

Ønsker Leaf med Carwings, hurtigladning, navigasjon, varmepumpe, varme i ratt og seter, 5 års garanti (minst), lavest mulig km, lavest mulig pris :)

-Har 2. gen. Acentaer varmepumpe?
-Varmepakke --> betyr det at den også har varmepumpe?
-Har disse mulighet for hurtiglading? Hvis ikke; er det noe som kan ettermonteres?

Aktuell kandidater:
1) Privat, tidligere bruktimportert fra dk av BNH: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92698363&ref=conversation&fks=92698363

2) BNH med nybilgaranti: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92110758

3) Privat, bruktimport av Trading AS på Jessheim: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91882231

Hvilken ville du valgt?

kaiat

#1
Sitat fra: Ole Kjellbakk på søndag 19. mars 2017, klokken 22:32
-Har 2. gen. Acentaer varmepumpe? Ja.
-Varmepakke --> betyr det at den også har varmepumpe? Nei, varmepakke er varme i seter, ratt og batteri. Med unntak av Visia-modellen har alle 2.gen-Leafer varmepumpe.
-Har disse mulighet for hurtiglading? Hvis ikke; er det noe som kan ettermonteres? Med unntak av Visia i enkelte land har alle europeiske Leafer hurtigladeport som standard så vidt jeg vet.

Aktuell kandidater:
1) Privat, tidligere bruktimportert fra dk av BNH: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92698363&ref=conversation&fks=92698363
Som bruktimport er det vel bare fem års garanti på batteri/drivverk, med mindre BNH har ordnet med noe ekstra. Personlig hadde jeg nok gått for denne.

2) BNH med nybilgaranti: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92110758
Solgt ny i Norge er denne kanskje det tryggeste valget med tanke på garanti, men selvsagt også den dyreste...

3) Privat, bruktimport av Trading AS på Jessheim: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91882231
Jeg ser at denne mangler varmepakka, altså varme i seter, ratt og batteri.

Ole Kjellbakk


doldis1

#3
 Hei,
Det jeg så på da jeg kjøpte Leaf var batteritilstand, hurtiglademulighet, og europeisk gps.
Mange private selgere er flinke til å legge ut bilder med mye info om disse tingene (mens forhandlere kan
legge ut bilder fra en annen bil)
Hvis du ser på bilde 11 av dk bilen ser du en rekke med 2 røde+10 hvite lys til høyre på bildet. Totalt 12 lys
betyr bra batteri, mindre enn det betyr ikke kjøp....(eller i det minste kjøp til netto innbruddspris)
Bilde 13 av Jessheimbilen viser ladeluken åpen, et åpningsbart stort deksel til venstre betyr at hurtiglading
finns.
Når det gjelder US importerte leaf er det viktig å være klar over at noen av disse mangler tåkelys fram,
noen mangler cruise control ( samlingen av knapper på rattets h. side mangler, bilde 8 jessheimbilen) og alle mangler GPS og carwings.

Ole Kjellbakk

Sitat fra: doldis1 på mandag 20. mars 2017, klokken 10:51
  Hvis du ser på bilde 11 av dk bilen ser du en rekke med 2 røde+10 hvite lys til høyre på bildet. Totalt 12 lys
betyr bra batteri, mindre enn det betyr ikke kjøp....(eller i det minste kjøp til netto innbruddspris)

Er det så enkelt som at 12 lys er bra? Det gjør ikke noe at 2 av dem er røde? Hvor mange lys når bilen er ny? Hvor lang er antatt levetid for disse batteriene?

AppleKnocker

Jeg ville gått for 1), MEN jeg ville aldri kjøpt Leaf uten å sjekke batteriet. Last ned en app og kjøp en dongle til kr 300, så kan man gå inn å seg på SOH (state of health) på batteriet.
Bars i instrumentpanelet forteller bare om bilen har mistet 15% eller mer av kapasiteten. Batterirapporten fra Nissan kan du ta med som dopapir til utedoen i Påsken.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

 Denne lysrekka angir batterikapasitet, altså ikke ladestatus. 12 lys når bilen er ny, 2 er alltid røde.
Som epleknuser'n skriver så kan kapasiteten være alt mellom 85 og 100 % ved 12 lysende lamper, men den
er iallefall ikke lavere enn 85 % for da slokker første lyset..

 
SitatBatterirapporten fra Nissan kan du ta med som dopapir til utedoen i Påsken.

God ide! Samtidig er det en god ide å få alle papirer vedrørende evt. service skrevet ut på mykt 2lags papir...

sylwester

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 20. mars 2017, klokken 11:39
Batterirapporten fra Nissan kan du ta med som dopapir til utedoen i Påsken.

Faktisk. Batterirapporten hadde trengt SOH-tallet og antall fulle ladesykluser på batteriet og da ville jeg vært ganske fornøyd med den. Den gir x/5 stjerner på elementer du ikke kan lese fra LeafSpy f.eks. hvor ofte du lader fra allerede høy %SOC syns jeg er nyttig informasjon.

Istedenfor den rapporten kan man jo se på antall km. Veldig lav km kan tyde på dårligere batterihelse om brukeren har ønsket bilen klar med 100% i tilfelle. Over 5 mil om dagen å det er lite sannsynlig at bilen kan ha vært på 100% mye.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Ja, jeg såg en Leaf med 10 barer til salgs, hvor selgeren skryter av topp batterirapport.
10 barer betyr at den hadde ca 72,5-78,75% igjen av kapasiteten sin, 2 mnd tidligere.

Det høres jo bra ut om et forbruksbatteri har så mye kapasitet igjen etter 5 år, men for en bil er det et stort tap.

sylwester

Hvis jeg forstår batteridegrederingkurven så avtar akselereringen slik at det går mot en utflating. Hvis en Leaf med 72,5% kapasitetstap vil holde seg over 50% de neste 5 årene så har bilen 4 mils rekkevidde med 250Wh/km (ca vinterforbruk) og jeg regner med at den bilen selges ganske rimelig siden det nesten er konsensus at biler som ikke har alle 12 kapasitetsbarene er usalgbare.

Siste jeg sjekket fant jeg en 1gen med alle barene til 111'kr. Nå er det en som mangler en til 86'kr. 25'kr spart om man ikke trenger 100%. Uten LeafSpy er det ikke sikkert at SOH er så forskjelig mellom de uansett.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 
SitatHvis jeg forstår batteridegrederingkurven så avtar akselereringen slik at det går mot en utflating.

Kan se ut som tilgjengelig dokumentasjon om Tesla viser det ja, men har du sett noe håndfast om det når
det gjelder Leaf ?

Ole Kjellbakk

...og her er bilen som ble valgt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91938847&ref=conversation&fks=91938847
Strålende fornøyd så langt, og spesielt i bussfila forbi Alna og Furuset i fredagshyttetrafikkrushen i ettermiddag!

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA