Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri

Startet av singh95, søndag 18. juni 2017, klokken 13:52

« forrige - neste »

singh95

Hei!

Har en bmw i3 2014 modell. Er det mulig å montere/installere range extender fra BMW sitt verksted?

TM

#1
Alt er vel teroretisk mulig, men du får ikke et autorisert bmw verksted til å gjøre det. Skulle du gjøre det lovlig, må jo bilen også omregistreres til hybridbil, og grunnlaget for mva fritaket bortfaller. Glem det og bruk pengene på hurtiglading eller selg bilen og kjøp en annen bil som dekker behovet ditt.

Kanskje denne faller i smak  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91235910

Ingeniøren

Var jo litt stilig den  :+1:

PS. Hvis brannvesenet får sette slikt på taket må vel vi kunne montere noen ski, som diskutert et annet sted.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

singh95

Tusen takk for svar. Lurte bare på om det var mulig. Kjøpte i3 for noen dager siden og er meget fornøyd. Syntes også at BMW gruppen er mer imøtekommende når det gjelder å komme med gode tips og ikke minst gidde å svare. Det gjorde ikke Leaf gruppen. Hadde en Leaf i 3 uker bare før jeg kjøpte i3. Angrer ikke i det hele tatt!

elektrolux

#4
Husk at turbindreven range extender ikke utløser avgifter, kun stempeldrevne.

En range extender kan selvfølgelig også være et tilleggsbatteri, og få biler har bedre plass til et slikt enn i3, nemlig der den originale REX'en ligger.

Vil tippe den enkleste måten å montere dette er å ta en original REX ut av en skadebil, og bytte ut  stempelmotoren med en gassturbin.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. april 2017, klokken 11:40
Vil tippe den enkleste måten å montere dette er å ta en original REX ut av en skadebil, og bytte ut  stempelmotoren med en gassturbin.
Ja, det høres veldig enkelt ut. Alternativet er å snekre sammen et brenselscelle-drevet aggregat i hobbyrommet  ;)

Amigakongen

Kommer vel 120Ah batteri neste år. Så da kan man jo bytte ut batteriet å få dobbel rekkevidde. 8)
2015 BMW I3 - 11800km

moonbuggy

#7
Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. april 2017, klokken 11:40
Husk at turbindreven range extender ikke utløser avgifter, kun stempeldrevne.

En range extender kan selvfølgelig også være et tilleggsbatteri, og få biler har bedre plass til et slikt enn i3, nemlig der den originale REX'en ligger.

Vil tippe den enkleste måten å montere dette er å ta en original REX ut av en skadebil, og bytte ut  stempelmotoren med en gassturbin.
Det blir nok mye eksperimentering når bilen får noen flere år på nakken. En turbinmotor vil vel bråke noe infernalsk.

Forøvrig, den Chin 3 wheeler du har, er ekstrem dårlig reklame for elbilhjelpen. Den tok opp en ladeplass på kommunal plass i ukevis uten å bli plugget av, til irritasjon for drøssevis av elbileiere. Tilslutt tok noen affære, plugget ut og flyttet hele doningen !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA