Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål rekkevidde

Startet av Morten Tollefsen, søndag 12. mars 2017, klokken 20:55

« forrige - neste »

Morten Tollefsen

Hei! Fersk I3 eier her..

Når jeg startet å kjøre i dag, estimerte bilen 204km rekkevidde. Kjørte bykjøring 4-5 mil, rekkevidden ned til ca 140km, og har ladet full igjen nå. Da ble det bare 174km.. Why? Hvilke parametre bruker den? Forbruk siste tur? Brukte 20.0 kw pr 100km. Temperatur? Var varmere under siste lading, som altså ble kortere rekkevidde. Noen som har peil på dette temaet?

MT

sylwester

Det er ikke bare temperaturen som påvirker snittforbruket. Forskjellige turer med forskjellig hastigheter har forskjellig forbruk. Mye oppover- og nedoverbakker vil bruke mer enn flat vei. My start og stopp f.eks. lyskryss vil forbruke mer enn jevn kjøring.

Gjenstående rekkevidde er ren gjetting, men i3 har i hvertfall fornuft nok til å ta hensyn til både temperatur og tidligere turer. Den er noe bedre enn f.eks. Leaf, men den vil selvfølgelig ta feil og muligens mer feil nå som bilen er ny og du ikke har kjørt så mye.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Når man ikke har lagt inn destinasjon på navigasjonen bruker bilen historiske data til å beregne rekkevidde. Legger du inn en destinasjon bruker den topografi til målet og temperatur. Forholder seg til fartsgrensene hvis du ikke velger eco pro(+) modus, da forventer den og at du holder deg til fartsbegrensning satt i den modusen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Frank J. Josefsen

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. mars 2017, klokken 06:02
Når man ikke har lagt inn destinasjon på navigasjonen bruker bilen historiske data til å beregne rekkevidde. Legger du inn en destinasjon bruker den topografi til målet og temperatur. Forholder seg til fartsgrensene hvis du ikke velger eco pro(+) modus, da forventer den og at du holder deg til fartsbegrensning satt i den modusen.
Når du sier at den forventer at du skal holde deg til fartsebegrensningen, altså innenfor, så mener du f.eks jeg la inn en destinasjon Tromsø-Kilpisjarvi som viste ca. 170 km, med en temperatur fra -6 til -20 ved destinasjon. Kjørte da i EcoPro med en normal limit på 130 km/t. Men etter inntasting på navigasjon, så viste limit 94 km/t i EcoPro.
Lurer videre på om navigasjonen legger inn en sikkerhetsmargin på 20 km i rekkevidde.. Er det noen som vet?
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

SveinJ

#4
Før og etter hjemreise fra jobben i dag.

15,6 i gjennomsnitt

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

I går var det neste 10 varme og på vei hjem etter en kort hurtigpåfyll på Notodden, hadde jeg 120km batterirekkevidde. Reduserte kupevarme fra 21 til 19 grader og rekkevidden ble redusert med 20km på displayet!
Kjørte hjemmefra i dag, startet med 19 i kupeen og økte til 21, rekkevidden ble redusert med 4km! På displayet! Merkelige kalkulasjoner  ???
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

GOM (gjett-o-meter) er ingen fasit. Det er et estimat, for bilen aner jo ikke om du kjører med flat pedal til destinasjonen f.eks. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

Destinasjon er ikke angitt, så Gjett-o-Meter vet ikke hvor jeg skal 8)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA