Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 8 NYE LADBARE BILER INNEN 2015

Startet av JCBX, tirsdag 22. februar 2011, klokken 11:52

« forrige - neste »

JCBX

Hej

Jeg bruger extern lader til lithium !

men original styreboks får 230V og styrer det den plejer , dog er original laderen sat ud af funktion

og nyt BMS system styrer ladningen

ladning foregår gennem lynlader indgangen , så alle Ah bliver talt

nu vil energimåleren kun gå op til ca. 30% , så resetter den sig selv og via Lexia 3 kan jeg se at der pludselig kun er 0Ah  (dog fortsætter ladningen og Ah vises korrekt på monitor for extern ladning)

da den lader videre så tæller energimåleren op igen til omkring 30% for så at gå i 0% igen -igen  ???

derefter tæller den ikke op igen , den gør det altså kun 2 gange , burde måske gøre det 3-4 gange da det så ville være  30+30+30+10%

og derved vise 10% på energi måleren , men det gør den ikke ! 0% fordi den kun tæller op til 30% 2 gange ... derefter bliver den i 0%  ???

selv om den lader videre til 100% efter monitoren ! laderen stopper så som den skal men orignal styringen kalder stadigvæk på ladning da den jo viser 0% og i mit tilfælde vil kølevandspumpen køre i en uendelighed indtil jeg tager strømmen fra bilen eller hovedsikringen

kontrol med Lexia 3 viser at energi målerne er iorden og der er ikke fejl i styringen

men hvad er det så der foregår ???  er det fordi der er tale om Lithium ?

burde den ikke bare tælle Ah ind og ud  ? og intet andet ??


Og hvad er det som trigger den gule lampe i eco måleren ?

den kommer på ved 10-16% efter min monitor og det er jo så fint som det kan være

men hvorledes ved den hvornår den skal gå i forsigtigmode ???

udtager jeg hovedsikringen så får jeg lov at køre med fuldgas igen som altid indtil de små 500-1000m er nået så går den i forsigtigmode igen , helt som den skal

er det spænding eller hvad er det der får den sat i funktion ???


NÅ lad mig så høre hvem der kommer op med korrekt svar på begge problemstillinger ! der er som vanligt rødvin på højkant  ;D

Rav4_EV

Om du har en god BMS vil denne gi deg kapasitet (state of charge).
Det har jeg. Kapasiteten gis som data på en Canbus kabel. Så har jeg lager en Can til Pulsfrekvensmodulator som er koblet til dashbordets instrument.
Så kjører jeg med 42 celler li-ion. Dermed faller aldri spenningen så lavt at begrensningsmodus
inntreffer.
Jeg synes din tilnærming ved å bruke bilens kalkulator til å holde orden på kapasitet blir feil. Den er satt opp for nicad, ikke li-ion.
Dersom din BMS ikke inneholder kapasitet vil en enkel Ah teller gi den beste kontroll over restkapasitet i ditt li-ion batteri. 

Hvor mange celler har du? Det er mulig at før lav spenning gjør at bilens kalkulator resetter seg.

Begrensningsmodus inntreffer rundt 100 volt med en trappeformet spenning/belastningsformel.
Denne er beskrevet i Citroens verkstedhåndbok.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JCBX

Hej

fuldstændig klar over at der kan være sprogvanskligheder her  ;)

jeg har en LCD skærm med al info vedrørende Lithium pakken !

SOC , ladning og afladning , hver enkelt celles status , kan selv bestemme ladestyrken 0 - 25A (idelt såfremt stikkontakten ikke er mere end 10A)

og meget meget andet

jeg har 42 celler ! og det hele køre på canbus

syntes at observere at den gik i safety mode (begrensningsmodus) ved 110V idag ! så er vi altså også langt nede i spænding per celle ! 2,61V i snit

hvis en celle rammer 2,5V kobler den kørsel ud ! (parameteret kan justeres via monitoren )


energimåleren tæller da Ah ind og ud  og ikke andet ....korrekt eller har jeg misforstået noget ???

så skulle den da virke uanfægtet batteritypen !  virkede korrekt på NiCD og på Bly  , men ikke korrekt nu ???

ved 0% lithium følges SOC og energimåleren op til -- her til aften faktisk 40% -- hvor efter energimåleren så banker ned til 0%  (Lexia3 udlæsning = 0Ah) 
SOC går videre som det skal



kan du levere sådan et par "interface" som du omtaler ?

evt smid et par billeder af , af det på PM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA