Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo-> Borgund ( Lærdal ) 24 kwh

Startet av Egil Fonn, fredag 19. mai 2017, klokken 19:25

« forrige - neste »

Egil Fonn

Skal kjøre Harstad-Sandefjord neste uke å tenker la dieseldyret stå parkert og heller teste i3én. Brukbart utbygd med hurtigladere nå. Eneste hullet er mellom Mosjøen og Grong (192km). Dette kan gå, men er i lengste laget på vinterforhold. Det finnes 22kw ac lader ved Trones Hotell (148km fra Mosjøen) som er redningen på denne strekningen.
Regner med batteriet får fin driftstemperatur på slik langkjøring med mye hurtiglading og at jeg kan regne 40kw/t lading selv om det blir lave ute temperaturer. Har kjørt Tesla flere ganger på denne strekningen på sommertid, noe som er helt uproblematisk. Blir spennende å prøve med i3én. Blir det første og siste gang :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

SveinJ

Du skal vel overnatte på veien og langsomtlade der?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

RogerRabbit

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:29
Skal kjøre Harstad-Sandefjord neste uke å tenker la dieseldyret stå parkert og heller teste i3én. Brukbart utbygd med hurtigladere nå. Eneste hullet er mellom Mosjøen og Grong (192km). Dette kan gå, men er i lengste laget på vinterforhold. Det finnes 22kw ac lader ved Trones Hotell (148km fra Mosjøen) som er redningen på denne strekningen.
Regner med batteriet får fin driftstemperatur på slik langkjøring med mye hurtiglading og at jeg kan regne 40kw/t lading selv om det blir lave ute temperaturer. Har kjørt Tesla flere ganger på denne strekningen på sommertid, noe som er helt uproblematisk. Blir spennende å prøve med i3én. Blir det første og siste gang :-)

192km i ett strekk? Med mindre du skal overnatte og lade så blir det kanskje i overkant mye. Alt avhenger av utetemperatur og veiføre, samt hvor pent man kjører. Jeg får ikke noe særlig mer enn 16-18 mil ut av min med pen kjøring i minus grader. Da selv med oppvarmet batteri.

//Roger
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2

Toalmar

Denne turen blir det morsomt å følge. Du må holde oss oppdatert underveis. Tror du klarer de 192km hvis du kjører på Eco Pro+


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Egil Fonn

Det kan passe med overnatting og lading på Trones Hotell. Skal komme med oppdatering om turen :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Flyvind

Hei, blir gøy å høre rapporter fra turen. Skeikampen til Oppegård sist helg over RV4. Pen kjøring med snittforbruk på 14 tallet. Noen få varmegrader i Ecopro. 230km distanse. Det gikk sånn akkurat, men ga den 10 min med 50kwh på Roa. Da slapp vi å sitte å føle på angsten de siste km. Tror nok vi hadde klart det uten. Det er avgjørende hvilken hastighet og topografi. Over 80 faller rekkevidden proposjonalt. Vårt snittforbruk så langt (kort/lang) er på 15.5kw, 2500km kjørte. Gøteborg turen beskrevet i eget innlegg ga rekkevidde rosen oss beskjed om at i fartsgrensen ville vi kun nå riksgrensen 105km. I 90 km var virkeligheten at vi hadde brukt 50% av batteriet på den distansen. Uten å kjenne til topografien på dine 192 km, har jeg troen på at det er fullt mulig. Riktig god tur :)
2017 i3
2015 Eup solgt

Egil Fonn

Vel framme og i3én fungerte utmerket. :-)
Start 13.03. Sandefjord 14.03.
Totalt 1591km på 2 dager. En overnatting på Grong hotell.
Ute temperaturen startet på -2c i nord og steg jevnt til +6c i Sandefjord. Motvind/sidevind, sørpe, regn og våte veier på hele turen t.o.m. Dovrefjell, resten tørre veier. Kjørte i comfort med 18c inne temp.
Den kritiske strekningen Mosjøen-Grong (193km) hadde holdt med knapp margin uten mellom lading på Trones Hotell om jeg hadde ladet til 100%  i stedet for 90%i Mosjøen. Kunne også redusert hastighet og inne temp for og øke marginene her.
Ladet stort sett fra 10-20% til 90% soc på hurtiglader. Batteri temperatur holdt seg mellom 19 og 30 gr.C. Typisk 19 når lading ble startet og 29 når lading ferdig ved 90% soc. Dette tyder på at bilen bruker overskuddsvarmen fra batteriet til varme i kupe.  Ved batteri temp under ca 17-18 gr.c ser det ut til at lade hastighet reduseres. Lade hastighet på første hurtiglader da batteriet holdt 12 c var 29kw/h. Senere når batteriet holdt mellom 19-29 c var lade hastighet 44-46kw/h noe som tilsvarer nesten 300km/h i ladefart.
Erfarer at de smale hjulene(Nokian r2 155/ 70 R19) gir liten økning i forbruk ved kjøring på våte veier sammenlignet med Tesla og MB som får et markant mer forbruk på 10-15% ved kjøring på våte veier.

Forbruk/lading på de ulike strekningene:
Kvæfjord-Storjord. 94km. 17.1kwh/100km. Hastighet 65,5. Ladet 14,4kw på 30min.
Storjord-Innhavet. 41km. 16,8kwh/100km. Hastighet 70km/h. Ladet 7,09kwh på 12:30min.
Innhavet-Røkland. 159km. 15,3kw/100km. Hastighet 73km/h. Ladet 26.1kwh på 36:37min.
Røkland-Mo i rana. 135km. 16,2kw/100km. Hastighet 67km/h. Ladet 22.08kw på 29min.
Mo i Rana- Mosjøen 87km. 16,3kw/100km. Hastighet 72km/h. Ladet 16,74kw på 23min.
Mosjøen-Trones Hotell. 149km. 16,5kw/100km. Hastighet 72,3km/h. Ladet fra 10%-32% soc på 11kw mens jeg spiste middag.
Trones-Grong. 44km. 14,5kw/100km. Hastighet 63km/h. Ladet fra 12-50% soc på hurtiglader. Resterende til 100% på hotellets stikk kontakt. Overnattet her.
Grong-Stjørdal. 171km. 16,6kw/100km. Hastighet 72,3km/h. Ladet 26kw på 38min.
Stjørdal-Oppdal 155km. 15,8kw/100km. Hastighet 70km/h. Ladet 26,5kw på 37:30min.
Oppdal-Vinstra 152km. Forbruk 13,8kw/100km. Hastighet 76,6km/h. Ladet 21,7kw på 30min.
Vinstra-Hamar 145km. 13,1kw/100km. Hatighet. 68km/h. Ladet 20,24kw på 28min.
Hamar- Asker/Billingstad 146km. 13,9kw/100km. Hastighet 74,4km/h. Ladet 17,34kw på 23 min.
Asker/Billingstad- Sandefjord 107km. 17kw/100km. Hastighet 86km/h. (en periode i 115km/h)
Total kjøretid: 22timer 23min
Total ladetid (hurtiglader) 5timer 7 min
Lade pris Grønn kontakt (-40%) 2,14kr pr kwh x forbruk 1,6kw/100km= kr.3,5 pr 10km
Ladepris Fortum 3,6kr pr kwh x forbruk 1,6kw/100km = kr. 5,76 pr 10km.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Sungrazer

Spennende! Jeg har fundert på å ta min 60Ah nordover til Andøya, men det spørs om det går enda. Det er strekningen du nevner mellom Mosjøen og Grong som hindrer meg. Så jeg håper det blir et ladepunkt i mellom der snart. :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Egil Fonn

Vel hjemme igjen og i3én fungerte utmerket på hele turen. :-)
Start Sandefjord 19.03. kl 7:30.  Hjemme i kvæfjord 20.03 kl 21.15
Totalt 1535km på 2 dager. En overnatting på Namskogan hotell Trones som tilbyr 2 stk. 22kw. gratis lading.
Ute temperaturen -2c -+3. Medvind og tørre veier det meste av turen. Litt vinterføre i Nordland. Kjørte i comfort med 18c inne temp.
Ladet stort sett fra 10-20% til 90% soc på hurtiglader.

Forbruk/lading på de ulike strekningene:
Sandefjord-Skedsmokorset. 141km. 15,9kwh/100km. Hastighet 84,7km/t. Ladet 22,14kw på 39min = snitt 33,41 kw/t. Soc 21- 92%.Batteri temp 13-23 gr.c (forvarmet 10 gr.c batteritemp. ved start Sandefjord.)
Skedsmokorset-Elverum. 118km. 13,3kwh/100km. Hastighet 83km/h. Ladet 16,54kwh på 23min= snitt 42,02 Kw/t.
Elverum-Alvdal. 167km. 13,9kw/100km. Hastighet 82,4km/h. Ladet 24,68kwh på 34min= snitt 43,55kw/t. Soc 14-91%
Alvdal-Malvik senter nord for Trondheim. 208km. 12,2kw/100km. Hastighet 77km/h. Ladet 26,94kw på 37min= Snitt 44kw/t. Soc 8-92%
Malvik-Grong 181km. 13,3kw/100km. Hastighet 75km/h. Ladet 9,3kw på 13min = snitt 43kw/t. Soc 12-43%
Grong-Trones, Namskogan Hotell. 44km. 16,3kw/100km. Hastighet 72,8km/h. Ladet fra 18%-100% soc på 11kw mens jeg overnattet her.
Trones- Mosjøen. 148km. 13,3kw/100km. Hastighet 72,5km/h. Ladet  16,46kw på 26min = snitt 30kw/t. 35-85% soc. Batteri temp ved ladestart 12 gr.c
Mosjøen-Mo i Rana. 87km. 14,3kw/100km. Hastighet 72,5km/h. Ladet 19,2kw på 30min= snitt 38kw/t. Soc 35-94%. Batt.temp fra 16-24 gr.c.
Mo i Rana-Saltdal/Storjord 114km. 13,4kw/100km. Hastighet 60km/h.(mye vei arbeid) Ladet 16,5kw på 27min=snitt 37Kw/t. Soc 44-95%.
Saltdal-Innhavet 180km. Forbruk 13,8kw/100km. Hastighet 74,4km/h. Ladet 25,5kw på 36min=snitt 42,5kw/t. Soc 14-93%
Innhavet-Kvæfjord 136km. 13,1kw/100km. Hatighet. 58km/h. Soc 33%

Gjennomsnitt forbruk 13,8 kw/t
Total kjøretid: 21timer 25min
Total ladetid (hurtiglader) 4timer 25 min
Lengste distanse på en lading. Alvdal-Malvik 208km. 12,2kw/t. Hastighet 77km/t. Soc fra 91%-12%=79%. Noe som gir en teoretisk rekkevidde på 263km :-)
Lade pris Grønn kontakt (-40%) 2,14kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km= kr.3,0 pr 10km
Ladepris Fortum 3,6kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km = kr. 5,04 pr 10km.

Etter lang turen er min konklusjon: Langkjøring med i3 94ah fungerer fint om man er i ferie modus. Batteriet på 94ah er stort nokk med dagens tetthet på hurtigladere. (unntaket er strekningen Grong-Mosjøen 192km som er i grenseland) Uansett greit med en stopp etter 2-2,5 timers kjøring. Kunne ønsket meg hurtigere ladetid f.eks 75-100kw/t. noe som ville gi en halvering av ladetid.  Men er man i feriemodus og har god tid med hund som skal luftes som jeg hadde på denne turen, tåles det 30min stopp pr 2 timer kjøring.
På hele turen var det null ladekø. Jeg sto alene på samtlige ladere bortsett fra 3 ganger. Hamar Alvdal og Malvik senter.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Egil Fonn

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 22. mars 2017, klokken 13:59
Spennende! Jeg har fundert på å ta min 60Ah nordover til Andøya, men det spørs om det går enda. Det er strekningen du nevner mellom Mosjøen og Grong som hindrer meg. Så jeg håper det blir et ladepunkt i mellom der snart. :)

Grønn kontakt skal bygge ut denne strekningen, meg fortalt vil de ikke komme i gang før til høsten.
Med 60ah er det vel tryggest og legge inn en overnatting på denne strekningen og sakte lade på vanlig stikk kontakt. Flere hoteller, hytter og campingplasser på strekningen.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Sungrazer

Takk for innspill! Det spennende at noen tar sånne turer med det som er regnet som en bybil. Tror nok ingeniørene hos BMW syns det er stas at bilen blir brukt på denne måten.  :+1: :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA